Šance pro lepší dopravu - telematika

26. září 2005, 00:00 - (tj)
26. září 2005, 00:00

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

Pod pojmem dopravní telematika se skrývají moderní řídicí a informační systémy v dopravě, a to nejen v dopravě silniční. Motoristům tyto systémy mohou pomoci na základě lepších a ověřených informací rozhodnout o trase před započetím jízdy, anebo prostřednictvím těchto systémů mohou řidiči dostávat během jízdy důležité informace. Systémy tedy mají rychle informovat řidiče o vzniklých překážkách v provozu nebo o nebezpečích a nehodách, a zabránit tak nárůstu dalších komplikací v silničním provozu. V případě nehody mohou tyto systémy pomoci jak zraněným, tak záchranářům. Měly by také eliminovat lidské chyby a selhání.

PRVNÍ VLAŠTOVKA: JSDI

Největší novinkou připravovanou na letošní podzim je zavedení jednotného systému dopravních informací (JSDI). Nejpozději koncem října začne v Ostravě pracovat Národní dopravní informační centrum. „Jeho pracovníci budou sledovat dopravní situaci na pozemních komunikacích v České republice a v rámci JSDI poskytovat autorizované ověřené dopravní informace motoristům, médiím, Integrovanému záchrannému systému, subjektům veřejné správy a všem dalším uživatelům, kteří dopravní informace potřebují,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. V první fázi bude informační centrum poskytovat zprávy o zimní sjízdnosti a informace z dálnice D1. Půjde o centrální sběr a předávání informací od policie, zdravotníků, hasičů, správců komunikací, meteorologů a dalších subjektů. Tyto ověřené informace potom řidiči najdou na Portálu veřejné správy, dozvědí se je z rozhlasových stanic, prostřednictvím dopravních informačních služeb ABA, DITA, Global Assistance, ÚAMK, prostřednictvím mobilních telefonů, navigačních přístrojů a dalších distribučních kanálů.

RÁDIO VĚTŠINOU NESTAČÍ V současnosti se řidiči dozvědí aktuální dopravní informace většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají, a nemají jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti řada subjektů veřejné správy. Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. Právě to by měl napravit systém JSDI. V brzké době už také tyto informace dostanou řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě. Hlavním cílem telematiky je tedy zvyšování kvality a komfortu dopravy, zajištění mobility, zvyšování bezpečnosti, zlepšení služeb, eliminace negativních dopadů na životní prostředí a v neposlední řadě zvýšení hospodárnosti a efektivnosti dopravních procesů. NAVÁŽE PROJEKT eCALL

Na vybudování JSDI by měl postupně navázat pilotní projekt eCall, který umožní záchranářům automatickou identifikaci a lokalizaci nehod prostřednictvím systému automatického tísňové volání z vozidla nazývaného jednoduše eCall. Jedná se o systém připravovaný pro celou Evropu. Všechna nová osobní vozidla v Evropě by už v roce 2009 měla být vybavována bezpečnostní technologií, která by v případě nehody přivolala pomoc a záchranářům udala přesnou polohu nehody. Evropská komise předpokládá, že eCall zachrání ročně v Evropě kolem 2000 lidských životů. Do roku 2006 by měly být vyvinuty a schváleny potřebné technické a technologické standardy a specifikace a do roku 2009 by mělo být dokončeno testování systému eCall.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče