Article, show

Šance pro lepší dopravu - telematika

26. září 2005, 00:00 - (tj)
26. září 2005, 00:00

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

Pod pojmem dopravní telematika se skrývají moderní řídicí a informační systémy v dopravě, a to nejen v dopravě silniční. Motoristům tyto systémy mohou pomoci na základě lepších a ověřených informací rozhodnout o trase před započetím jízdy, anebo prostřednictvím těchto systémů mohou řidiči dostávat během jízdy důležité informace. Systémy tedy mají rychle informovat řidiče o vzniklých překážkách v provozu nebo o nebezpečích a nehodách, a zabránit tak nárůstu dalších komplikací v silničním provozu. V případě nehody mohou tyto systémy pomoci jak zraněným, tak záchranářům. Měly by také eliminovat lidské chyby a selhání.

PRVNÍ VLAŠTOVKA: JSDI

Největší novinkou připravovanou na letošní podzim je zavedení jednotného systému dopravních informací (JSDI). Nejpozději koncem října začne v Ostravě pracovat Národní dopravní informační centrum. „Jeho pracovníci budou sledovat dopravní situaci na pozemních komunikacích v České republice a v rámci JSDI poskytovat autorizované ověřené dopravní informace motoristům, médiím, Integrovanému záchrannému systému, subjektům veřejné správy a všem dalším uživatelům, kteří dopravní informace potřebují,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. V první fázi bude informační centrum poskytovat zprávy o zimní sjízdnosti a informace z dálnice D1. Půjde o centrální sběr a předávání informací od policie, zdravotníků, hasičů, správců komunikací, meteorologů a dalších subjektů. Tyto ověřené informace potom řidiči najdou na Portálu veřejné správy, dozvědí se je z rozhlasových stanic, prostřednictvím dopravních informačních služeb ABA, DITA, Global Assistance, ÚAMK, prostřednictvím mobilních telefonů, navigačních přístrojů a dalších distribučních kanálů.

RÁDIO VĚTŠINOU NESTAČÍ V současnosti se řidiči dozvědí aktuální dopravní informace většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají, a nemají jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti řada subjektů veřejné správy. Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. Právě to by měl napravit systém JSDI. V brzké době už také tyto informace dostanou řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě. Hlavním cílem telematiky je tedy zvyšování kvality a komfortu dopravy, zajištění mobility, zvyšování bezpečnosti, zlepšení služeb, eliminace negativních dopadů na životní prostředí a v neposlední řadě zvýšení hospodárnosti a efektivnosti dopravních procesů. NAVÁŽE PROJEKT eCALL

Na vybudování JSDI by měl postupně navázat pilotní projekt eCall, který umožní záchranářům automatickou identifikaci a lokalizaci nehod prostřednictvím systému automatického tísňové volání z vozidla nazývaného jednoduše eCall. Jedná se o systém připravovaný pro celou Evropu. Všechna nová osobní vozidla v Evropě by už v roce 2009 měla být vybavována bezpečnostní technologií, která by v případě nehody přivolala pomoc a záchranářům udala přesnou polohu nehody. Evropská komise předpokládá, že eCall zachrání ročně v Evropě kolem 2000 lidských životů. Do roku 2006 by měly být vyvinuty a schváleny potřebné technické a technologické standardy a specifikace a do roku 2009 by mělo být dokončeno testování systému eCall.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít