Šance pro lepší dopravu - telematika

26. září 2005, 00:00 - (tj)
26. září 2005, 00:00

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

INTELIGENTNÍ SYSTÉMY Jednou z možností, jak zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu je větší využívání moderních technologií. Takzvaná dopravní telematika bude hlavním tématem diskuzního panelu uspořádaného v rámci doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

Pod pojmem dopravní telematika se skrývají moderní řídicí a informační systémy v dopravě, a to nejen v dopravě silniční. Motoristům tyto systémy mohou pomoci na základě lepších a ověřených informací rozhodnout o trase před započetím jízdy, anebo prostřednictvím těchto systémů mohou řidiči dostávat během jízdy důležité informace. Systémy tedy mají rychle informovat řidiče o vzniklých překážkách v provozu nebo o nebezpečích a nehodách, a zabránit tak nárůstu dalších komplikací v silničním provozu. V případě nehody mohou tyto systémy pomoci jak zraněným, tak záchranářům. Měly by také eliminovat lidské chyby a selhání.

PRVNÍ VLAŠTOVKA: JSDI

Největší novinkou připravovanou na letošní podzim je zavedení jednotného systému dopravních informací (JSDI). Nejpozději koncem října začne v Ostravě pracovat Národní dopravní informační centrum. „Jeho pracovníci budou sledovat dopravní situaci na pozemních komunikacích v České republice a v rámci JSDI poskytovat autorizované ověřené dopravní informace motoristům, médiím, Integrovanému záchrannému systému, subjektům veřejné správy a všem dalším uživatelům, kteří dopravní informace potřebují,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. V první fázi bude informační centrum poskytovat zprávy o zimní sjízdnosti a informace z dálnice D1. Půjde o centrální sběr a předávání informací od policie, zdravotníků, hasičů, správců komunikací, meteorologů a dalších subjektů. Tyto ověřené informace potom řidiči najdou na Portálu veřejné správy, dozvědí se je z rozhlasových stanic, prostřednictvím dopravních informačních služeb ABA, DITA, Global Assistance, ÚAMK, prostřednictvím mobilních telefonů, navigačních přístrojů a dalších distribučních kanálů.

RÁDIO VĚTŠINOU NESTAČÍ V současnosti se řidiči dozvědí aktuální dopravní informace většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají, a nemají jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti řada subjektů veřejné správy. Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. Právě to by měl napravit systém JSDI. V brzké době už také tyto informace dostanou řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě. Hlavním cílem telematiky je tedy zvyšování kvality a komfortu dopravy, zajištění mobility, zvyšování bezpečnosti, zlepšení služeb, eliminace negativních dopadů na životní prostředí a v neposlední řadě zvýšení hospodárnosti a efektivnosti dopravních procesů. NAVÁŽE PROJEKT eCALL

Na vybudování JSDI by měl postupně navázat pilotní projekt eCall, který umožní záchranářům automatickou identifikaci a lokalizaci nehod prostřednictvím systému automatického tísňové volání z vozidla nazývaného jednoduše eCall. Jedná se o systém připravovaný pro celou Evropu. Všechna nová osobní vozidla v Evropě by už v roce 2009 měla být vybavována bezpečnostní technologií, která by v případě nehody přivolala pomoc a záchranářům udala přesnou polohu nehody. Evropská komise předpokládá, že eCall zachrání ročně v Evropě kolem 2000 lidských životů. Do roku 2006 by měly být vyvinuty a schváleny potřebné technické a technologické standardy a specifikace a do roku 2009 by mělo být dokončeno testování systému eCall.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu…
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Technologie
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Intel zlevnil všechny Xeony Phi. Nejvýkonnější modely víc než o polovinu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít