Šance i pro střední firmy

20. února 2006, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
20. února 2006, 00:00

VSTUP NA BURZU Získání volných finančních zdrojů na kapitálovém trhu, tedy vstup firmy na trh cestou primární emise akcií, je alternativou k bankovnímu úvěru. Je to šance jak získat výrazný objem nového kapitálu k dalšímu rozvoji i příležitost ke zviditelnění firmy a ukázání transparentnosti jejího růstu.

VSTUP NA BURZU Získání volných finančních zdrojů na kapitálovém trhu, tedy vstup firmy na trh cestou primární emise akcií, je alternativou k bankovnímu úvěru. Je to šance jak získat výrazný objem nového kapitálu k dalšímu rozvoji i příležitost ke zviditelnění firmy a ukázání transparentnosti jejího růstu. Mnohé firmy v určitém období svého rozvoje narazí na strop možného zadlužení. Jednou z možností, jak zajistit další kapitál, je vstup na burzu. Využití kapitálového trhu jako nástroje pro získání prostředků bylo ještě před pár lety pro mnohé firmy jen zbožným přáním. Postupem času se však situace obrací. V získávání peněz na kapitálovém trhu nyní může uspět i středně velká společnost. „Po relativně dlouhé době je nyní jedna z nejlepších možností pro středně velké a velké firmy financovat se prostřednictvím kapitálového trhu. Je to poté, co odezněly všechny negativní dozvuky kuponové privatizace, která vrhala nežádoucí světlo na možnosti tohoto trhu. Ze strany investorů i potenciálních emitentů je tato možnost brána velmi vážně,“ tvrdí Petr Kováč, ředitel Corporate Finance společnosti Patria Finance, největšího obchodníka s cennými papíry v Česku. Na trh si zatím došla pro nový kapitál například farmaceutická firma Zentiva, developeři Orco Propety Group nebo společnost CME vlastnící Novu. JAK NA TO

Co může udělat středně velká firma pro to, aby úspěšně umístila akcie na trhu? Primární je transparentní a korektní finanční hospodaření. Tedy jednoduše řečeno dobře vedený, kvalitní byznys. Teprve poté se firma může zamýšlet nad vstupem na kapitálový trh. A tady je potřeba zdůraznit, že investoři budou vítat firmu s dlouhodobou a růstovou perspektivou. „Protože zatím je na trhu poměrně málo investičních příležitostí, nelze počítat s tím, že bychom mohli vysledovat nějakou silnou sektorovou preferenci investorů v tomto úzkém portfoliu možností,“ upozorňuje Kováč.

Investory bude určitě zajímat story, ve které musí daná společnost dokázat, že umí zvětšit svůj obrat generickým růstem. „Musí jít o transparentní vývoj, který lze investorům jasně vysvětlit a doložit. Investoři se nebudou vrhat po hlavě do nestandardních nebo netransparentních situací. Každému takovému vstupu na trh bude předcházet dlouhé období vysvětlování investorům konkrétního obchodního modelu, corporate governance společnosti a potenciálu růstu,“ vysvětluje Kováč. Jde zkrátka o to přesvědčit je, že právě tato investice je mimořádně zajímavá.

KDO TO ZAŘÍDÍ

Pokud má firma zájem o vstup na burzu, měla by se obrátit na některého aktivního obchodníka s cennými papíry. Úspěšnost celé transakce je totiž dána i distribuční schopností hlavního manažera emise. Procento úspěšnosti stoupá s tím, jak má vybraný obchodník s cennými papíry nastavenu komunikaci s investory a kolik potenciálních investorů je schopen efektivně oslovit.

V současné době je dobré, aby primární emise akcií firmy na trhu nebyla nižší než 500 milionů korun. Ovšem tendence v regionu střední Evropy směřuje ještě k výrazně nižším objemům, v řádu desítek milionů korun.

Například na polské burze se umisťují i emise v řádu milionů eur. „Letošní rok bude rokem diskuzí právě na téma umisťování prvotní emise akcií firem na burzu. Zda diskuze vyústí v realizaci tří, čtyř nebo pěti nových emisí, to zatím nelze jednoznačně říci, ale na obchodníky se obrací řada i středních firem. Optimismus obchodníkům, ale hlavně investorům, nechybí,“ uzavírá Kováč.

CO UDĚLAT PŘED VSTUPEM NA BURZU

zhodnotit důvody pro získání prostředků - tedy zda firma chce získat volný kapitál na svůj další růst, nebo zda stávající vlastníci hodlají zredukovat vlastnické podíly prodiskutovat s vybraným obchodníkem s cennými papíry či investičním poradcem technickou stránku celého procesu umístění akcií na burze a dodržování principů transparentnosti firmy spolu s vybraným obchodníkem vypracovat prospekt emitenta cenného papíru, zajistit dobrý průběh komunikace jak s burzou cenných papírů, tak s investory hned na začátku se seznamte s oceněním společnosti a zahrňte je do základních úvah o realizaci celé transakce (velikostí emise je totiž míněna tržní kapitalizace, to je tržní cena akcií emise) připravte se na to, že přípravy na vstup na akciové trhy zaberou minimálně čtyři až pět měsíců

ZNAKY TRANSPARENTNÍ FIRMY

  • korektní vedení účetnictví
  • průběžné zveřejňování hospodářských výsledků
  • existence jednoznačného a standardního modelu corporate governance, tedy jasně definované pozice managementu, vlastníků a členů statutárních a dozorčích orgánů
  • jasná strategie dalšího rozvoje, musí být zřejmé jak a kam se bude společnost vyvíjet
  • čitelná několikaletá historie, kterou lze prezentovat potenciálním investorům

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče