Samsung chce rozšířit záběr

02. září 2009, 19:20 - Moon Ihlwan
02. září 2009, 19:20

Výrobce mobilních telefonů, jenž s velkým odstupem zaujímá druhé místo za Nokií

Celý podtitul:
Výrobce mobilních telefonů, jenž s velkým odstupem zaujímá druhé místo za Nokií, doufá, že ovládne segmenty nejvyšší a nejnižší cenové kategorie

Celosvětový obchod s mobilními telefony zažívá v poslední době útlum. V letošním roce klesly prodeje mobilních telefonů o jedenáct procent, což je významný propad ve srovnání s dvouciferným růstem z předchozích let. Firma Samsung Electronics představuje výjimku – v roce 2009 dokázala zvednout prodeje o sedm procent, aniž snížila desetiprocentní marži. Díky tomu se korejskému gigantovi podařilo zvýšit podíl na světovém trhu na devatenáct procent a upevnit si pozici druhého nejsilnějšího hráče v oboru za Nokií, jež ovládá 38 procent trhu. Jak na tuto zprávu firma Samsung zareagovala? „Máme před sebou ještě dlouhou cestu,“ prohlásil J. K. Shin, nový obchodní ředitel divize mobilních komunikací.
V umírněném vyjádření Shina zaznívá notná dávka typické korejské zdrženlivosti. Ačkoli Samsung patří v USA mezi nejlepší značky, Shin není spokojen s tím, že firma zaostává ve dvou klíčových oblastech, a to v segmentu chytrých telefonů nejvyšší kategorie a v oblasti nejlevnějších modelů určených pro rozvojové země. Podíl Samsungu na celosvětovém trhu chytrých telefonů dosud činí pouze 3,5 procenta. Podle informací společnosti Strategy Analytics by letos mohl Samsung zvýšit svůj podíl v tomto segmentu až na 31 procent. Samsung za Nokií zaostává nejcitelněji v oblasti nejlevnějších telefonů. V Indii tvoří podíl Samsungu méně než deset procent, přičemž Nokia ovládá 58 procent. Letos uvede Samsung na trh kolem 150 nových modelů a jen pětice z nich se bude prodávat za cenu nižší než 100 dolarů.

Brzdící faktor Aby Shin zabránil tomu, že zmíněné stinné stránky nepřerostou do skutečných problémů, přišel se strategií, jež má posílit postavení značky v obou problematických segmentech. Na bohatě zastoupeném poli chytrých telefonů se chce Samsung prosadit s modelem Jet, jenž byl veřejnosti představen v červnu. Tento telefon s dotykovým displejem jako by z oka vypadl iPhonu. Po vzoru firmy Apple chystá Samsung během následujících týdnů spustit v Evropě vlastní internetový obchod, jenž bude nabízet programy vytvořené pro Jet a další chytré telefony. Během následujících měsíců spustí Samsung obdobné stránky i v dalších zemích. Přestože nejvyšší prioritou zůstává výroba, „zaměřujeme se stále více na vývoj softwaru“ –dodává Shin.
Jet má celou řadu předností. Je rychlejší a má ostřejší obraz než mobilní telefony značky Apple a jeho prodejní cena bude minimálně o 20 procent nižší než u nejnovějších iPhonů. Ovšem zatímco v internetovém obchodě firmy Apple – „appstoru“ – jsou k mání tisíce šikovných programů pro iPhone, které vyrábějí partnerské vývojářské firmy, dostupnost softwaru pro mobilní telefony řady Jet je ve hvězdách. A přestože minimálně polovinu vývojářů Samsungu tvoří softwaroví inženýři, firma se dlouho zdráhala prodávat aplikace „aby zabránila vzniku napětí s mobilními operátory“, vysvětluje Kwon Kangyun, vedoucí týmu pro přístup k internetovým aplikacím. Když se nyní firmě Apple podařilo prolomit monopol operátorů, je Samsung připraven nabízet obdobné zboží, dodává Kwon.

Tržby v ohrožení Poněkud odlišným problémům čelí firma Samsung v segmentu nejlevnějších telefonů. Zde je důraz kladen na efektivní výrobu a distribuci, jež umožňují výrobci vytěžit zisk i z nejlevnějších přístrojů. V této oblasti udělala firma Samsung v posledních letech poměrně slušný pokrok. Během posledních dvou let rozšířila síť maloobchodních prodejců a uvedla jednodušší modely vyráběné v nových nízkonákladových továrnách v Brazílii, Číně, Indii a Vietnamu. Firma Samsung investovala v době konání pekingské olympiády obrovské sumy do reklamy. Podle německé poradenské firmy Gfk Group dokázal Samsung v prvním pololetí letošního roku zvýšit celkový podíl na čínském trhu na 22,4 procenta, zatímco ve stejném období loňského roku činil podíl jen sedmnáct procent. Specialisté z firmy Strategy Analytics uvádějí, že podíl Samsungu v Africe stoupl v roce 2008 na sedmnáct procent, zatímco v roce 2006 činil pouhých šest procent.
Aby Samsung pokořil Nokii, musel by překonat spoustu překážek. Nehledě na Shinovy ambice nejsou výsledky firmy v oblasti softwaru oslnivé. Šance, že by Samsung získal takový počet vývojářů, jenž by se alespoň vzdáleně blížil počtu vývojářů pracujících na aplikacích pro iPhone, je mizivá. Zároveň může agresivní cenová politika a velkorysý marketing připravit Samsung o značnou část zisku. Šéf divize mobilních komunikací se však nenechává odradit. „Brzy uděláme významný pokrok,“ říká Shin.

Popisek
Jet, jenž byl veřejnosti představen v červnu, bude asi o 20 procent levnější než iPhone

Praporek:
7 %
Přestože se celý segment mobilních telefonů letos propadl o 11 %, Samsung dokázal prodeje zvýšit o 7 %
Pramen: Strategy Analytics

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče