Samotná cena za pojištění klientovi nic neprozradí

24. března 2003, 00:00 - (rk)
24. března 2003, 00:00

Konkurenční prostředí si přímo říká o poměřování sil. A co jiného by měli poměřovat budoucí klienti pojišťovny než sazby pojistného.Myslíte si to také? Pak jste na nejlepší cestě nechat se pěkně napálit. Sazby, za které jednotlivé pojišťovny nabízejí třeba pojištění stavby nebo domácnosti, totiž mají skutečnou vypovídací hodnotu pouze ruku v ruce s dalšími informacemi.

Konkurenční prostředí si přímo říká o poměřování sil. A co jiného by měli poměřovat budoucí klienti pojišťovny než sazby pojistného.

Myslíte si to také? Pak jste na nejlepší cestě nechat se pěkně napálit. Sazby, za které jednotlivé pojišťovny nabízejí třeba pojištění stavby nebo domácnosti, totiž mají skutečnou vypovídací hodnotu pouze ruku v ruce s dalšími informacemi. Samostatně si z nich můžete vytvořit pouze seznam od nejmenšího čísla k největšímu, ale ve skutečnosti se z takového přehledu nedozvíte nic.

Za málo peněz málo muziky

„Pojištění staveb a domácnosti má každý nastavené trochu jinak a žonglovat jenom s těmito pojmy a částkami peněz je prostě nesmysl,“ tvrdí mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. „Za každou cifrou se totiž skrývá řada dalších faktorů. Ve hře je seznam krytých rizik, spoluúčast, bonus za bezeškodní průběh, oblast, ve které se pojištěný majetek nachází a jeho zabezpečení.“ Není tedy žádný problém stlačit pojistné na minimum a s výslednou částkou se potom chlubit jako nejlevnější. Za málo peněz ale už tradičně bývá i málo muziky, což zpravidla klienti zjistí až po pojistné události. Každá pojišťovna se přitom snaží přicházet s tzv. pojištěním na míru. Některá kritéria si mohou klienti zvolit sami, jiná jsou jim už předem dána podle toho, kde bydlí nebo jak dlouho neměli žádnou pojistnou událost.

Boj pojišťoven o lepší ceny

V praxi se tedy může stát, že u pojištění staveb jedna pojišťovna nabídne bez jakékoliv spoluúčasti komplexní rozsah pojištění za určitou cenu. Druhá pak přispěchá s konstatováním, že je o poznání levnější. Už se nepochlubí s tím, že její produkt nezahrnuje riziko vandalizmu a odcizení a že do něho naopak mlčky zahrnula pětisetkorunovou spoluúčast. Stejně tak se pojišťovna může prezentovat s pojištěním domácnosti, které automaticky zahrnuje všechna běžná rizika anebo vyrazit do boje o klienta pod praporem stejného produktu, ale s určitými odchylkami v nabídce. Její sazba opět nemusí zahrnovat vandalizmus a značnou část živelních rizik, případně pojištění garáže. Při cenovém porovnání však bude nejlevnější. Možností, jak vykouzlit nízkou pojistku, je zkrátka hodně, stačí jenom některá fakta napsat tučně a jiná rozptýlit drobným písmem v textu.

Při výběru pojistky nespěchejte

Mnoha klientům pojišťoven v tomto směru otevřely oči loňské povodně. V současné době proto stále více lidí klade důraz na to, aby nebyly pojištěné nemovitosti podpojištěné, aby pojistné krytí nebylo nižší než jejich hodnota. A aby byla co největší část domácnosti pojištěna na novou cenu. Takové pojištění je sice dražší, ale také stoprocentně plní svoji funkci. Lidé, kteří ve snaze ušetřit kupují to nejlevnější, co na trhu existuje, se pak nesmějí divit, že dostávají od pojišťovny pouze zlomek toho, co v případě škody očekávali. Co tedy poradit těm, kteří se zajímají o pojištění svého domu nebo bytu? „Určitě by měli s pojišťovacím poradcem probrat všechny varianty, které v jejich případě mohou nastat,“ tvrdí Václav Bálek z ČP. Za částkou, kterou jim nakonec pojišťovák vypočítá, se mohou skrývat různé výhody, ale i nevýhody. A k tomu, aby se mohl klient dopodrobna seznámit se všemi detaily, potřebuje mít také dost času. „Takže rada je jednoduchá, při sjednávání pojistky rozhodně nespěchejte a nevybírejte jen podle ceny,“ dodává Bálek.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče