Sabáka není jen pes

28. května 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
28. května 2007, 00:00

Rusko zůstává pro české výrobce velmi výrazným obchodním partnerem, i když také rizikovým. Mluvit o surovinové závislosti na ropě či plynu je mnohokrát otřepávané klišé. Ale obchodní toky fungují i opačným směrem. A často úspěšně. Důkazem může být fakt, že státem vlastněná pojišťovna EGAP pojistila z teritoriálního hlediska vloni nejvíce vývozů právě do Ruska.

Rusko zůstává pro české výrobce velmi výrazným obchodním partnerem, i když také rizikovým. Mluvit o surovinové závislosti na ropě či plynu je mnohokrát otřepávané klišé. Ale obchodní toky fungují i opačným směrem. A často úspěšně.

Důkazem může být fakt, že státem vlastněná pojišťovna EGAP pojistila z teritoriálního hlediska vloni nejvíce vývozů právě do Ruska. Plná čtvrtina pojištěného objemu vývozu (7,5 miliardy korun) se týkala ruského trhu. Stejně tak z aktuálního výzkumu mezi domácími firmami jasně vyplývá, že Rusko považují za nejzajímavější trh mimo Evropskou unii. Právě zde totiž cítí šanci, že by zde mohly a chtěly umístit svoje výrobky.

Jenom chtít je ovšem málo. Sebelepší produkt se sám neprodá, i když známá značka samozřejmě pomůže. Přestože ale mají o českých výrobcích Rusové dodnes povědomí, už dávno to nestačí. Dokonce ani příslovečná znalost ruštiny u „nových“ Rusů nezabírá jako dříve. Nová generace tamních manažerů a obchodníků už bravurně ovládá angličtinu. A nutno říct, že často lépe než někteří naši obchodníci, kteří si občas na jednání troufnou přijet se sebevědomím a se znalostí své obchodní ruštiny ze sedmdesátých let minulého století. Příklad? Když se vás ruský partner zeptá, jaká je vaše „sabáka“, neptá se vás na domácího mazlíčka, ale na e-mailovou adresu („sabáka“ = totéž co u nás „zavináč“).

Řada českých firem tak na ruském trhu ztroskotala. A důvodů může být víc - některé platí speciálně v Rusku, jiné chyby se opakují i v jednání s jakýmkoliv zahraničním partnerem. Často jde o drobnosti, které ale nakonec zhatí lukrativní zakázky.

Příkladů je spousta a úspěšní manažeři je dovedou vysypat z rukávu na potkání. Spojovatelka na ústředně, která ovládá jen češtinu. Neexistující webová stránka - nebo fungující pouze v češtině. Chybějící propagační materiály popisující firmu v několika světových jazycích. Anglická verze výroční zprávy, seznam úspěšných obchodů a tak dále.

Tuzemské firmy jsou pro velký ruský trh často příliš malým partnerem. Vyplatí se proto občas hodit za hlavu firemní hrdost i konkurenční rivalitu a vytvořit obchodní spojenectví. Moderně se tomu po anglo-americkém vzoru říká exportní klastr. V češtině to nezní zrovna úžasně, ale nevadí. Ruština na tom není lépe. Možná hůř. Stačí si tyhle anglicismy představit v azbuce. To vlastně ale nevadí - vždyť základ obchodu je nakonec v tom, domluvit se.

Sebelepší produkt se sám v Rusku neprodá, i když známá značka pomůže.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se…
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Kvíz na pátek: Poznáte auta podle fotografie?
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni dají minimálně 12 milionů
Technologie
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít