Sabáka není jen pes

28. května 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
28. května 2007, 00:00

Rusko zůstává pro české výrobce velmi výrazným obchodním partnerem, i když také rizikovým. Mluvit o surovinové závislosti na ropě či plynu je mnohokrát otřepávané klišé. Ale obchodní toky fungují i opačným směrem. A často úspěšně. Důkazem může být fakt, že státem vlastněná pojišťovna EGAP pojistila z teritoriálního hlediska vloni nejvíce vývozů právě do Ruska.

Rusko zůstává pro české výrobce velmi výrazným obchodním partnerem, i když také rizikovým. Mluvit o surovinové závislosti na ropě či plynu je mnohokrát otřepávané klišé. Ale obchodní toky fungují i opačným směrem. A často úspěšně.

Důkazem může být fakt, že státem vlastněná pojišťovna EGAP pojistila z teritoriálního hlediska vloni nejvíce vývozů právě do Ruska. Plná čtvrtina pojištěného objemu vývozu (7,5 miliardy korun) se týkala ruského trhu. Stejně tak z aktuálního výzkumu mezi domácími firmami jasně vyplývá, že Rusko považují za nejzajímavější trh mimo Evropskou unii. Právě zde totiž cítí šanci, že by zde mohly a chtěly umístit svoje výrobky.

Jenom chtít je ovšem málo. Sebelepší produkt se sám neprodá, i když známá značka samozřejmě pomůže. Přestože ale mají o českých výrobcích Rusové dodnes povědomí, už dávno to nestačí. Dokonce ani příslovečná znalost ruštiny u „nových“ Rusů nezabírá jako dříve. Nová generace tamních manažerů a obchodníků už bravurně ovládá angličtinu. A nutno říct, že často lépe než někteří naši obchodníci, kteří si občas na jednání troufnou přijet se sebevědomím a se znalostí své obchodní ruštiny ze sedmdesátých let minulého století. Příklad? Když se vás ruský partner zeptá, jaká je vaše „sabáka“, neptá se vás na domácího mazlíčka, ale na e-mailovou adresu („sabáka“ = totéž co u nás „zavináč“).

Řada českých firem tak na ruském trhu ztroskotala. A důvodů může být víc - některé platí speciálně v Rusku, jiné chyby se opakují i v jednání s jakýmkoliv zahraničním partnerem. Často jde o drobnosti, které ale nakonec zhatí lukrativní zakázky.

Příkladů je spousta a úspěšní manažeři je dovedou vysypat z rukávu na potkání. Spojovatelka na ústředně, která ovládá jen češtinu. Neexistující webová stránka - nebo fungující pouze v češtině. Chybějící propagační materiály popisující firmu v několika světových jazycích. Anglická verze výroční zprávy, seznam úspěšných obchodů a tak dále.

Tuzemské firmy jsou pro velký ruský trh často příliš malým partnerem. Vyplatí se proto občas hodit za hlavu firemní hrdost i konkurenční rivalitu a vytvořit obchodní spojenectví. Moderně se tomu po anglo-americkém vzoru říká exportní klastr. V češtině to nezní zrovna úžasně, ale nevadí. Ruština na tom není lépe. Možná hůř. Stačí si tyhle anglicismy představit v azbuce. To vlastně ale nevadí - vždyť základ obchodu je nakonec v tom, domluvit se.

Sebelepší produkt se sám v Rusku neprodá, i když známá značka pomůže.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít