Saab 9-5: Povedený návrat

23. ledna 2011, 02:38 - Stanislav Švarc
23. ledna 2011, 02:38

Švédská automobilka Saab má za sebou dramatické období, které málem skončilo jejím naprostým úpadkem. Dopadlo to ale dobře, Saab žije. A dokonce se chlubí novou vlajkovou lodí – modelem s označením 9-5.

Foto: Saab

Bylo opravdu načase, první generace se totiž prodávala dlouhých 13 let. Nástupce tak byl očekáván s jistým napětím. Zvlášť přihlédneme-li ke známým trablům výrobce. Jaký tedy nový Saab 9-5 je?

Především si zachovává velkou přednost všech aut z Trollhättanu. Vypadá jinak než ostatní vozy, které můžete na silnicích potkat. Elegantní sedan se tváří dravě, jeho linie mají šmrnc a silueta naznačuje komfortní svezení. Jediné, co může trochu vadit, je nadbytek chromu, především na masce. Lesklé „brýle“ mají však podle výrobce odkazovat na leteckou historii značky a připomínat letadlo z pohledu zepředu. Ani chrom ale nezmění přesvědčení, ke kterému jsem při častém pokukování po devět pětce došel. A jakkoli si uvědomuji, že výběr „líbí/nelíbí“ je zcela subjektivní, zcela vážně tvrdím: Saab 9-5 je nejhezčí auto, v jakém jsem se v roce 2010 svezl.

Škoda plastu

Jestliže vnější design mě okouzlil už na první pohled, s interiérem to bylo problematičtější. Jako první mi totiž do oka padl povědomý volant. Stejný využívá koncern GM, tedy nedávný majitel Saabu, u svých vozů Opel a Chevrolet. Švédové tvrdí, že volant vymysleli oni, z obchodních důvodů se však poprvé objevil v Insignii. Dobře. Stejně to není až tak důležité. Podstatnější je celkový dojem. A ten je až na jednu věc pozitivní.

Palubní deska se drží tradičních tvarů, připomíná tak trochu kokpit letadla a svým tvarem obklopuje řidiče. Zaujme specifické řešení výdechů ventilace, které také v jiném autě nenajdete. Zmíněnou nešťastnou záležitostí je použitý hladký plast středové konzole. Nevypadá hezky a hlavně zanechává stopy třeba po nechtěném přejetí nehtem. Saab naštěstí pracuje na nápravě a chystá jiné materiály.

A teď už jen pochvaly: Kožená sedadla jsou skvělá, ovládací prvky logicky uspořádané a jednoduše obsluhovatelné, o kvalitní zvuk se starají reproduktory renomované značky Harman/Kardon.

Interiér je také dostatečně prostorný, a to včetně zavazadelníku o objemu 515 litrů. Dostatek místa je i na zadních sedadlech. Tam také testovaný kousek ukrýval vychytávku, kterou asi ocení nejvíce děti – cestující tam mohou sledovat film na LCD obrazovkách umístěných na opěradlech předních sedaček. A když je film omrzí, můžou připojit třeba playstation a zahrát si nějakou hru.

Když už jsme u technických vymožeností, Saab jich nabízí mnohem víc. Zvláštností je „výškoměr“ v přístrojovém štítu – neukazuje výšku, ale aktuální rychlost. Užitečný je i head-up displej, potěší komunikace v češtině.

Saab 9-5

motor zážehový šestiválec

objem 2 792 cm3

max. výkon 221 kW (300 k)

max. rychlost 250 km/h

max. toč. moment 400 N.m

z 0–100 km/h 6,9 s

spotřeba 10,6 l/100 km

cena test. modelu 1 787 600 Kč

Jak jezdí

Testovaný Saab lákal na turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru a pohon všech kol s aktivním zadním diferenciálem. Motor, spolupracující s poměrně vydařeným šestistupňovým automatem (řadit lze pádly pod volantem), slibuje maximální výkon 221 kW (300 koní), točivý moment až 400 N.m a zrychlení z klidu na stovku za 6,9 vteřiny. Pocitově však auto není tak rychlé, jak by se podle těchto údajů dalo čekat. Důvodem je vyšší hmotnost komfortního sedanu (1,9 tuny) a výborně odhlučněná kabina. Jízda v tichu působí pomaleji než v rámusu motoru a výfuku.

Až na spíše pomalejší převodovku mě nenapadá žádná výtka. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je rychlá, nástup turba plynulý, řízení vyniká přesností a dobrou zpětnou vazbou, podvozek v žádném režimu nedělá ze Saabu pohupující se koráb.

Jistotu na silnici zvyšuje inovovaný pohon všech čtyř kol. Švédští inženýři totiž naučili spojku Haldex, jež zajišťuje přenos síly na zadní nápravu, rozdělovat točivý moment také mezi pravé a levé kolo.

Kdo se rozhodne pořídit si vůz s takovým motorem, jistě nečeká trhání rekordů v úsporné jízdě. I při rozumném dávkování plynu je třeba počítat se spotřebou přes 12 litrů benzínu na sto kilometrů. Test Profitu skončil s hodnotou 13,8 l. Je to holt velké a silné auto. Saab nabízí samozřejmě i slabší motorizace, cena té základní (přeplňovaná jednašestka) začíná na 899 tisících korun.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít