S přepážkou jen pro čtyři

26. března 2007, 00:00 - ERICH HANDL
26. března 2007, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - FIAT GRANDE PUNTO Mezi malá auta k podnikání se zařadil i Fiat Grande Punto. Vůz, jehož cena začíná na 250 tisících korun, je v nabídce i ve verzi N1 s montážní přepážkou. Takže jeho cenu lze odpočtem daně stáhnout k 210 tisícům. Punto vzniklo z dříve velmi populárního Fiatu Uno.

VYZKOUŠELI JSME - FIAT GRANDE PUNTO Mezi malá auta k podnikání se zařadil i Fiat Grande Punto. Vůz, jehož cena začíná na 250 tisících korun, je v nabídce i ve verzi N1 s montážní přepážkou. Takže jeho cenu lze odpočtem daně stáhnout k 210 tisícům.

Punto vzniklo z dříve velmi populárního Fiatu Uno. Jeho předchozí generace sbíraly jednu designérskou cenu za druhou. I na nejnovější verzi se podepsal Giorgetto Giugiaro, takže zájemce může počítat s dynamickým autem, které málokdo na ulici přehlédne. Moderně vypadá hlavně předek, sportovní střih má ale i záď. Vůz zdobí také poměrně široká nabídka motorů. Redakce Profitu minulý týden otestovala pětidveřové provedení s naftovým motorem.

Hned při prvním nasednutí nám bylo zřejmé, že italský vůz se hodně zvětšil. Oproti předchozím generacím punta je dostatek místa pro nohy i na zadních sedadlech. Kufr má 275 litrů, což je průměr třídy. Interiér je dynamicky vyladěný s nádechem sportovního vozu. Předchozí generace byly kritizovány za odbytý vnitřek s nepříliš kvalitně slícovanými díly, to už neplatí.

Nejvíce pozornosti jsme věnovali motoru a převodovce. Náš vznětový Multijet měl pro naftový motor hodně netradiční objem válců 1,3 litru. Tento malý motor ale dokáže podat výkon až devadesát koní a na jízdě je to hodně znát. Jde dobře odspodu a dokáže auto rozjet až na 175 kilometrů v hodině. Jeho výhodou je přitom levné povinné ručení a nízká spotřeba, která se vejde do pěti litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Ale dost se za něj připlácí, oproti nejlevnější benzinové „jednadvojce“ si připravte o 170 tisíc korun více.

Horší to při testu bylo s automatizovanou šestistupňovou převodovkou Dualogic s elektronickým vystavováním spojky a řazením. Převodovka sice šetří řidiči práci, ale v automatickém režimu dochází k výraznému škubání při přeřazování, v režimu manuální obsluhy pak v některých momentech nelze přeřadit. Navíc na nás auto při chybném řazení neustále pískalo. Takže spíše doporučujeme manuální převodovku.

Fiat Punto se v testu ukázal spíše jako levný rodinný vůz využitelný spíš pro občasné převážení nákladu než jako stroj pro každodenní podnikání. Lze v něm odvézt nějaký náklad, ale třeba řemeslníci s nářadím by se měli poohlédnout po větším autě. Nicméně možnost odpočtu DPH tu je a s nejnižší cenou 210 tisíc korun je možné o puntu uvažovat i jako o druhém voze do podnikatelské rodiny. Je ale třeba si uvědomit, že s montážní přepážkou je auto pouze čtyřmístné.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Fiat Grande Punto má možnost odpočtu DPH - je možné jej získat jak u tří, tak u pětidveřové verze. Vůz je pak vybaven pevnou dělící přepážkou a homologován jako čtyřmístný. Přepážka a její montáž přitom nejsou v ceně, připlácí se za ně 8403 korun bez DPH. Auto lze doporučit jako rodinný vůz využitelný občas k podnikání.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model Fiat Grande Punto 1,3 JTD Multijet

typ vozu pětidveřový hacthback

motor naftový čtyřválec

objem válců 1,3 litru

max. výkon 66 kW

max. rychlost 175 km/hod

zrychlení 0-100 11,9 sekundy

spotřeba 4,6 l/100 km

kufr 275 litrů

cena 419 900 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče