S ojetými vozy se podvádí čím dál víc

06. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK, ERICH HANDL
06. srpna 2007, 00:00

REGISTRACE VOZIDEL Na českých silnicích jezdí kolem 450 tisíc osobních aut, u kterých je podezření, že pocházejí z trestné činnosti. Další tisíce ojetých vozidel mají změněnou identitu, nejčastěji přetočený tachometr či jiné omlazení. V České republice bylo ke konci července registrováno přibližně 4,1 milionu osobních aut.

REGISTRACE VOZIDEL Na českých silnicích jezdí kolem 450 tisíc osobních aut, u kterých je podezření, že pocházejí z trestné činnosti. Další tisíce ojetých vozidel mají změněnou identitu, nejčastěji přetočený tachometr či jiné omlazení. V České republice bylo ke konci července registrováno přibližně 4,1 milionu osobních aut. Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel, tvrdí, že z toho více než 10 procent aut má pozměněné identifikátory, jako je číslo karoserie či motoru. Tyto úpravy měly buď snížit jejich skutečný věk, nebo legalizovat kradený vůz. Výrazný nárůst počtu podvodů s identifikací vozidel nastal v polovině minulého roku, kdy stát uvolnil dovoz ojetých aut. Místo osmileté hranice mohou nyní lidé do země dovézt prakticky jakkoliv starý vůz, pokud byl schválen do provozu v některé z unijních zemí. Velké problémy hrozí majitelům vozů s nejasným původem zejména při letních cestách po Evropě. Například Slovinsko začalo s testovacím provozem schengenského informačního systému a důsledně prověřuje všechny podezřelé vozy. Pokud se podezření potvrdí, celníci auta na místě okamžitě zabaví. AUTOBAZARY SE BRÁNÍ Dovozu ojetin případně podvodům při jejich registrování či prodeji se brání jak prodejci nových vozů, tak i největší tuzemský autobazar AAA Auto. „Dovoz kradených vozů a nekvalitních ojetin poškozuje celý trh, musíme se bránit důslednou kontrolou vykupovaných vozů. U nás to spočívá konkrétně ve sledování celkem 107 identifikačních bodů,“ tvrdí mluvčí firmy Milan Smutný. Podle jeho slov neprojdou vstupní kontrolou dvě třetiny nabízených vozů. Jak dále uvedl, AAA Auto může jednoznačně garantovat stoprocentně legální původ vozů, které nabízí. Stejně by se prý měl chovat i stát při registrování dovezených automobilů. „V současnosti jsou registrace prakticky neomezené, stát jako kontrolní instituce naprosto selhal,“ míní Smutný. Někteří prodejci ojetých aut kvůli různým podvodům s jejich prodejem raději končí. „Mám tak strašné zkušenosti s nákupem ojetin, že už to moc dělat nechci. To je jeden velký systém podvodů a nepravd,“ míní prodejce aut z Příbrami Roman Smitka. Podle jeho slov jsou dnes ojetiny v takovém stavu, že se na první pohled nic nepozná. Najednou však auto potřebuje takové opravy, které vůbec neodpovídají avizovanému počtu najetých kilometrů či udávanému technickému stavu. ZA VŠÍM JE NEČINNOST STÁTU Také podle Sdružení na ochranu vlastníků vozidel (SOVA) je za vším nečinnost státních orgánů a jednoznačný dopad loňského uvolnění dovozů. „Pro nového ředitele české dopravní policie by nyní mohlo být jedním z prvních úkolů kromě zvýšení bezpečnosti na silnicích také zásadní prověření legality původu vozů, které dosud beztrestně jezdí po našich silnicích,“ říká předseda SOVA Zbyněk Veselý. Ten upozorňuje i na to, že každé vozidlo, u kterého se potvrdí změna identifikátorů, by mělo být majiteli okamžitě bez jakékoliv náhrady zabaveno. „Každý motorista má dnes možnost před nákupem vozidla prověřit jeho původ,“ říká tajemník Sdružení dovozců aut Pavel Tunkl. „Vždy doporučujeme trvat na garanci původu auta, aby došlo ke ztotožnění identifikátorů, tedy za prvé, že vozidlo odpovídá údajům uváděných v dokladech. Součástí kontroly identifikátorů musí být i prověření původu auta,“ pokračuje. Podle jeho názoru by toto prověřování mělo být součástí kontroly dovážených vozidel. Zájem o prověření původu vozidla prý dnes mají spíše autobazary než fyzické osoby, které si ojeté vozidlo kupují. POLICIE BROUSÍ DRÁPKY

Podle statistik se v Česku ročně ukradne kolem 20 tisíc aut. Většina z nich zřejmě skončí na vrakovištích, část v zahraničí a část slouží po změně identifikátorů dále českým řidičům. To se týká zejména luxusnějších vozů. Policisté si zatím se zlodějskými gangy nevědí moc rady, pomoci jim má mezirezortní pracovní skupina složená ze zástupců státního i soukromého sektoru. Brzdou jsou špatné zákony. „Ruce nám svazují zákony. Policisté totiž mohou na vrakovištích vstoupit jen do prostor určených pro zákazníky,“ říká mluvčí policejního prezídia Pavel Hanták. Při kontrolách vrakovišť je tedy nutná spolupráce s Českou obchodní inspekcí. Policejní statistiky také hovoří o tom, že se ze všech ukradených aut podaří najít zhruba 15 procent vozidel. To je poměrně málo. Větší úspěšnost nalezení ukradeného auta mohou zajistit některé elektronické novinky, kterými se vozy v posledních letech vybavují stále více. Je to například možnost sledovat ukradené vozidlo pomocí mobilního telefonu, stále důkladnější jsou i možnosti, jak si vozidlo zabezpečit proti krádeži. LIDÉ SE DOVEZENÝCH OJETIN BOJÍ O tom, že nejen technický stav, ale i původ může být u ojetých vozidel velký problém, svědčí výsledky průzkumu veřejného mínění společnosti Factum Invenio. Podle těchto výsledků totiž více než tři čtvrtiny občanů vidí v dovozu starých ojetých vozů z Evropské unie alespoň malé riziko zvýšené automobilové kriminality. Více než dvě třetiny obyvatel mají zároveň obavy, že dovozy starých ojetých aut z Unie mají rozhodující či velký vliv na kvalitu životního prostředí a bezpečnost silničního provozu. Polovina lidí se zároveň více či méně obává jejich vlivu na zdraví lidí. Stejně tak se 56 procent obyvatel domnívá, že možnost dovozu ojetých aut z členských zemí prakticky v jakémkoliv stavu má pro Českou republiku negativní důsledky, přičemž více než polovina občanů má dojem, že pokud jsou tyto vozy starší osmi let, většinou nejsou v dobrém technickém stavu. „Jasně se ukázalo, že lidem není lhostejný postup Evropské unie, která z naší země dokázala během necelého roku udělat automobilový hřbitov Evropy. Částečně se také ukázala naivita respondentů, z nichž si dodnes značná část myslí, že je dovoz ojetin regulován z hlediska věku nebo emisí,“ uvedl Veselý. V průzkumu se dále 67 procent lidí vyslovilo pro zavedení povinnosti při registraci prokazovat původ vozidla, 36 procent lidí by bylo pro zavedení recyklačního poplatku a 29 procent pro uplatnění registrační daně. Obava lidí z dovezených ojetin ale ostře kontrastuje s jejich počtem. Za rok od liberalizace dovozu ojetin se do Česka dovezlo přibližně 250 tisíc těchto aut. Většina z nich je přitom ve stáří nad osm let. PRŮMĚRNÉMU VOZU JE 14 LET Díky rostoucímu počtu dovezených automobilů se průměrné stáří tuzemského vozového parku blíží 14 rokům. Vozy kolem 14 let jsou podle Sdružení automobilového průmyslu zároveň nejvíce rostoucí kategorií dovážených ojetin. Obnova vozového parku je přitom v České republice na hranici tří procent, zatímco v západních zemích je to osm až deset procent ročně. „Nutno konstatovat, že za uplynulých 12 let nedošlo v podstatě k žádnému výraznému posunu v průměrném stáří osobních automobilů, přičemž se však počet registrovaných osobních automobilů zvýšil téměř o jeden milion kusů,“ míní zástupce Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Výše popsaný nepříznivý stav je prý nanejvýš žádoucí urychleně změnit, pokud se Česká republika nechce v blízké budoucnosti stát zemí s nejvyšším stupněm znečišťování životního prostředí vlivem provozu motorových vozidel a zemí s nejstarším vozovým parkem. V řadě zemí Evropské unie již proběhl nebo se připravuje proces obnovy vozového parku, někde možná i s nevysloveným záměrem přesunout problém znečišťování životního prostředí a likvidace autovraků do jiných zemí. „Zcela liberální prostředí České republiky těmto záměrům bohužel plně vyhovuje a ze strany státu, zejména pak Ministerstva životní prostředí a Ministerstva dopravy, není zatím zřejmá snaha tuto problematiku řešit,“ dodává. POSVÍTÍ SI NA ROK VÝROBY**

Cebia od roku 2001 provozuje informační systém, jehož pomocí si mohou zájemci zjistit skutečný rok výroby vozidla. Ten již dnes není evidován v technickém průkazu, a tak není prakticky běžně dostupný. Systém představuje speciální aplikaci, která využívá sofistikovaný matematický model pracující s rozsáhlou databází více než 100 milionů záznamů. Vlivem dalšího rozšiřování datové základny byl letos zaveden nadstavbový modul Rokvy Plus, který dokáže (přibližně u poloviny výrobních značek) zjistit navíc i měsíc výroby. Statistiky dotazů za poslední dva roky dokazují výrazné zhoršení situace v pozměňování identifikátorů osobních aut.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče