S logistikou se někdy čaruje

11. října 2004, 00:00 - JIŘÍ PINKA
11. října 2004, 00:00

MAJITELKA SPOLEČNOSTI IF VĚRA POLÁKOVÁ: Před dvěma lety využila Věra Poláková mezery na trhu a založila logistickou firmu, specializující se na východní Evropu. Spolupracuje s několika desítkami přepravců nejen z České republiky.

MAJITELKA SPOLEČNOSTI IF VĚRA POLÁKOVÁ: Před dvěma lety využila Věra Poláková mezery na trhu a založila logistickou firmu, specializující se na východní Evropu. Spolupracuje s několika desítkami přepravců nejen z České republiky. Proč jste před dvěma lety založila logistickou společnost?

Zcela určitě proto, že segment tohoto trhu ve střední a východní Evropě nebyl obsazen na kvalitní profesní úrovni západními logistickými společnostmi a my jsme věděli, že tyto potřeby pro klienty tady jsou. Velké západní logistické společnosti většinou nemají dobře zmapovaný trh ve východní Evropě a balkánských státech, a to byla šance.

Vycházela jste tedy ze znalosti prostředí.

Ano, určitě. Bylo tu místo na trhu, které jsem si uvědomila. Existovala velká propast mezi východní Evropou, to znamená mezi Ruskem a pobaltskými státy, a západní Evropou na druhé straně. Vlastně zde neexistovala jakákoliv spojitost a přitom západní korporace zjevně expandovaly směrem na ruský trh.

Co všechno se považuje za logistiku? Je to komplex služeb, který je spojený s přesunem zboží z určitého místa do daného bodu. Nezáleží na tom, zda ke konečnému zákazníkovi nebo se jedná o přepravu suroviny k dalšímu přepracování a výrobě. Jinak s termínem logistika se někdy různě čaruje. V čem vidíte největší rozdíly mezi logistikou v ČR a v západní Evropě?

Pro poskytování přepravních služeb u nás neexistují právní nebo jiná omezení. Vznikl tak ohromný přetlak přepravců. Jakákoliv regulace chyběla třeba i v P olsku nebo ostatních zemích, kde působíme. A to je právě podnět pro to, čím jsme se začali zabývat - tříděním kvality a jejím sledováním. Vytvořili jsme si systém, který vyhovuje nám a samozřejmě našim zákazníkům.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Zaměřujeme se na práci s velkými nadnárodními společnostmi, které se na našem obratu podílejí asi 85 procenty. Naším hlavním plusem je kompletní servis.

Co od vás očekávají? Co je pro ně nejdůležitější?

Chtějí stoprocentní kvalitu a připravenost k dalším změnám.

Co je pro ně onou kvalitou?

Samozřejmostí je přistavování vozidel, včasnost na minutu, dobrý technický stav, monitorování zboží při přepravě. Velmi dobrý servis znamená být ve spojení s klientem a absolutní informovanost o pohybu a kvalitě přepravovaného zboží.

Jste tedy středisko, které si najímá přepravní služby a zajišťuje jejich kontrolu. Ano. Jak postupujete, když se na vás obrátí nadnárodní společnost? Ono to tak nebývá. Jsme součástí jakéhosi logistického procesu a s těmito společnostmi máme uzavřené roční nebo dvouleté kontrakty na určité typy přeprav, dejme tomu na zajištění přesunu zboží mezi ČR a Polskem nebo třeba mezi Německem a Maďarskem. Na těchto směrech probíhá pravidelná zbožová výměna, kterou zajišťujeme. Jsme v některých případech napojení na webová rozhraní zákazníků, to znamená objednávky nám chodí automaticky. Zpracováváme poptávky podle toho, jak se rozvíjejí naši klienti. Zároveň nám přicházejí nové požadavky na zpracování přeprav, skladování, celních služeb a tak dále. Abyste službu garantovali, musíte dobře komunikovat s přepravcem. Ono je to trošku jinak. My musíme mít vůči přepravci o něco přísnější pravidla, než má náš klient k nám. Děláme si je o to tvrdší, aby se nám nestala nějaká nepříjemnost. Potom je to záruka kvality. Na několika zkušebních jízdách si vyzkoušíte, zda jsou například přepravci schopni reagovat operativně a flexibilně?

Jistě. To je základ. Než určitému přepravci svěříme přepravu, dejme tomu zboží vyžadujícího speciální kontrolu, třeba elektroniky ve východní Evropě, provádíme důkladnou kontrolu a zkušební lhůta je podstatně delší. Jde například i o to, mít kontrolu, nedochází-li k nějaké fluktuaci řidičů u daného majitele vozidel a podobně.

Vaše centrála v Hradci Králové si objednává služby u českých dopravců, nebo na tom nezáleží? Závisí na kvalitě. Odsud pracujeme s přepravci z českými, polskými, maďarskými a dalšími z Evropské unie a také s ostatními, například chorvatskými, rumunskými. Kolik jich asi je a čím disponují? Celkem spolupracujeme s asi dvě stě padesáti dodavateli, pouze sto dvacet jich považujeme za ověřené. Asi šedesát až sedmdesát patří mezi dodavatele nejvyšší kvality a na nich stojí takových sedmdesát procent celkových přepravních objemů. Dejme tomu, že mám dopravní firmu. Co musím splnit, abych se stal dodavatelem? Při seznamování bychom po vás požadovali všechna oprávnění, jako jsou licence, koncese, platná pojištění a doplňující připojištění, jež máte k ověření vaší právní identity. Potom bychom s vámi uskutečnili několik zkušebních přeprav, u nichž bychom si ověřili kvalitu vašeho vozového parku. Je velmi pravděpodobné, že bychom postupně shlédli všechna vozidla, se kterými disponujete. Pokud by nám vyhovovala, tak bychom sledovali nakolik dodržujete stanovené podmínky a průběh komunikace přímo s řidičem nebo s vámi jako majitelem vozidel před nakládkou a během přepravy až na místo určení. Musíme vědět, že řidič je s námi v neustálém kontaktu a my tím pádem máme kontrolu nad zbožím. Jak konkrétně postupujete při přepravě?

Máme předběžné plány objemu zboží klienta a na ně vyčleníme konkrétní vozový park, který je seznámen s technickými podmínkami dané přepravy. Potom od klienta dostáváme informaci o datumu a hodině, kdy má být dané zboží vyskladněno a k tomu připravíme vozový park. Pokud nám klient zpřístupní webové rozhraní, jsme napojeni přímo na daného zákazníka, aby byla plynulost dopravy co nejlepší.

Představuje východ Evropy ještě přepravní riziko?

Bělorusko už de facto méně. Ukrajina ale kopíruje Rusko se zpožděním asi tak deseti let. Každopádně u všech přeprav do Ruska si vždy ověřujeme přesný počet zboží, jeho nomenklaturu a kontrolujeme, jestli jsou připraveny všechny certifikáty ze strany odesilatele a příjemce, protože to bývá nejčastější kámen úrazu. Exportují tam společnosti, které nemají zkušenosti a proto nevědí, jaké dokumenty se k tomu vztahují. V rámci společnosti také nepřepravujeme zbraně, střelivo a akcizní zboží, tedy konkrétně třeba tabák nebo alkohol, a nevozíme živá zvířata.

Přišel někdo takto i o zboží? Popravdě řečeno, já jsem se nesetkala se závažným deliktem za celou dobu svého působení v logistice, a to je téměř deset let. Došlo ale k poškození zboží nebo k částečné krádeži - to ano. Dnes je již Rusko velmi civilizované, Ukrajina zůstává trošku rizikovějším místem. Veškerá přeprava se děje kamiony? V současné době především kamiony a maloobjemovými vozidly, ale zejména jsou to kamiony. Určitě ale připravujeme doplnění železnicí, intermodální námořní přepravou a sběrnou službou. Proč sídlíte zrovna v Hradci Králové? Hradec Králové má velmi dobrou polohu poblíž polských hranic. To byla jedna z našich nejsilnějších destinací. Nedaleko odsud v Jaroměři sídlí také jeden z našich nejvýznamnějších klientů Kimberley Clark. Pobočky máme v polském Těšíně a v chorvatském Záhřebu. Nyní dobíhá právní registrace dceřiné pobočky v Moskvě. Proč jste se rozhodli pro Polsko a Chorvatsko? Polsko je průmyslový stát se značným potenciálem a silnými zahraničními firmami, které tam působí. Proč v Chorvatsku? Je to země, která bude přičleněna k Evropské unii. Ukazuje se, že jsme se rozhodli správně. Rusko je další logickou etapou. Tvrdíte vlastně, že logistická firma by měla uspokojit komplexní zakázky. Jak jste získala kapitál na rozjetí firmy? Kapitál je minimální, nepotřebovali jsme žádné úvěry. Celkový rozvoj je financován z vlastních prostředků. Stabilizaci na nových místech trhu, kde chceme být, omezuje především čas a personál. Jsme si vědomi, že se klienti rozvíjejí, konkurence se rozvíjí, a proto musíme být tak trochu napřed. Vyžadujeme proto maximální zapojení. Kolik lidí zaměstnáváte?

V České republice dvacet dva, v Polsku máme sedm lidí plus čtyři v celní agentuře a v Chorvatsku pracují tři lidé. Rusko připravujeme zatím se dvěma zaměstnanci. Působíme teprve krátce, ale hlavní manažeři jsou lidé s odbornými znalostmi v oblasti logistiky a poskytování těchto služeb. Stavím především na zkušenosti lidí, kteří u nás pracují a mají zájem se zdokonalovat. Musím ale potvrdit, že odborníků v této oblasti není v Česku mnoho.

Jaký máte obrat?

Loni jsme dosáhli konsolidované částky 5,2 milionu eur. V letošním roce čekáme další nárůst.

ING. VĚRA POLÁKOVÁ

Narodila se v roce 1968 a s logistikou se setkala hned po studiích na ČVUT, když se podílela na odbytu zboží směrem do Ruska. Byla obchodním zástupcem Textilany a Fezka Strakonice a pracovala jako výhradní zástupce na ruském trhu. Zajišťování přepravy a přijímání na skladu si měla možnost ověřit v těch nejtěžších podmínkách. Bylo to právě období náročných změn a špatných celnic, které jí přineslo řadu zkušeností.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče