S kamionem do Evropy: Dny čekání před hranicí

08. ledna 2007, 00:00 - Kazimír Jánoška
08. ledna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETYBylo to mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí někde uprostřed dlouhatánského hadu kamionů nervózně čekajících na chvíli, kdy zase popojedou o nějaký ten kousek k hraničnímu přechodu na Folmavě. Chlap jako hora opřený o pravé dveře kamionu zdánlivě klidně pokuřoval.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Bylo to mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí někde uprostřed dlouhatánského hadu kamionů nervózně čekajících na chvíli, kdy zase popojedou o nějaký ten kousek k hraničnímu přechodu na Folmavě. Chlap jako hora opřený o pravé dveře kamionu zdánlivě klidně pokuřoval. Bylo však na něm vidět, že mě pohledem cejchuje, co jsem zač. Čekal jsem něco nevybíravého. Ovládl se a pouze suše konstatoval: „To je moja posledná jazda. Končím!“ Tak jsem se seznámil s Dušanem Halamou, soukromým autodopravcem z Banské Bystrice.

O nic lepší náladu neměl ani Milan Baláž z ČSAD Ostrava. Vlastimil Borovička, rovněž soukromý autodopravce, nezapomene spolu se svými kolegy na dalšího řidiče, který si na jednom z parkovišť před hranicemi v mrazivé noci topil v kabině a udusil se. Proto, ale nejen proto, se všichni hrozně děsí okamžiku, kdy najednou napadne třicet-čtyřicet centimetrů sněhu, uhodí mrazy a v příhraničních oblastech Šumavy či Krušných hor zůstanou všichni odříznuti od světa. Od těch, kteří by jim mohli přijet na pomoc v případě nouze nejvyšší.

„Fakt je to moja posledná jazda,“ znovu mě ubezpečoval Dušan Halama na rozloučenou. „Neverím, že sa v dohĺadnej době situácia na hraniciach zlepší. Podniky eště uživia dvojích šoférov, ale súkromník, ktorý musí splatiť tri a pol milióna korún za prenájom zánovnej tiráckej súpravy, ten nemá šancu prežiť. Nielen ekonomicky, ale aj fyzicky. Som z hôr, preto mi verte, že ak príde velká zima a poradna fujavica, tak šoférom pôjde v týchto končinách o holý život.“

Tento, jakož i další rozhovory se udály mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí asi patnáct kilometrů před Folmavou, Cínovcem, prostě všude tam, kde jsou hraniční přechody pro kamiony na jejich cestě do Evropy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít