S kamionem do Evropy: Dny čekání před hranicí

08. ledna 2007, 00:00 - Kazimír Jánoška
08. ledna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETYBylo to mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí někde uprostřed dlouhatánského hadu kamionů nervózně čekajících na chvíli, kdy zase popojedou o nějaký ten kousek k hraničnímu přechodu na Folmavě. Chlap jako hora opřený o pravé dveře kamionu zdánlivě klidně pokuřoval.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Bylo to mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí někde uprostřed dlouhatánského hadu kamionů nervózně čekajících na chvíli, kdy zase popojedou o nějaký ten kousek k hraničnímu přechodu na Folmavě. Chlap jako hora opřený o pravé dveře kamionu zdánlivě klidně pokuřoval. Bylo však na něm vidět, že mě pohledem cejchuje, co jsem zač. Čekal jsem něco nevybíravého. Ovládl se a pouze suše konstatoval: „To je moja posledná jazda. Končím!“ Tak jsem se seznámil s Dušanem Halamou, soukromým autodopravcem z Banské Bystrice.

O nic lepší náladu neměl ani Milan Baláž z ČSAD Ostrava. Vlastimil Borovička, rovněž soukromý autodopravce, nezapomene spolu se svými kolegy na dalšího řidiče, který si na jednom z parkovišť před hranicemi v mrazivé noci topil v kabině a udusil se. Proto, ale nejen proto, se všichni hrozně děsí okamžiku, kdy najednou napadne třicet-čtyřicet centimetrů sněhu, uhodí mrazy a v příhraničních oblastech Šumavy či Krušných hor zůstanou všichni odříznuti od světa. Od těch, kteří by jim mohli přijet na pomoc v případě nouze nejvyšší.

„Fakt je to moja posledná jazda,“ znovu mě ubezpečoval Dušan Halama na rozloučenou. „Neverím, že sa v dohĺadnej době situácia na hraniciach zlepší. Podniky eště uživia dvojích šoférov, ale súkromník, ktorý musí splatiť tri a pol milióna korún za prenájom zánovnej tiráckej súpravy, ten nemá šancu prežiť. Nielen ekonomicky, ale aj fyzicky. Som z hôr, preto mi verte, že ak príde velká zima a poradna fujavica, tak šoférom pôjde v týchto končinách o holý život.“

Tento, jakož i další rozhovory se udály mezi zamlženým listopadovým ránem a mrazivou prosincovou nocí asi patnáct kilometrů před Folmavou, Cínovcem, prostě všude tam, kde jsou hraniční přechody pro kamiony na jejich cestě do Evropy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít