S blížícími se Vánocemi se zaměstnanci oddávají více internetu

28. listopadu 2011, 11:51 - Profit, TZ
28. listopadu 2011, 11:51

Stres spojený se sháněním vánoční nadílky v přeplněných kamenných obchodech odstraňuje nakupování po internetu. Zaměstnanci ale tráví zhruba hodinu a půl denně on-line nákupy a dalšími mimopracovními aktivitami, takže prosinec je suverénně nejhorší měsíc co do promrhané pracovní doby.   

Foto: Profimedia.cz

Ve snaze vyhnout se návalům v kamenných obchodech lidé stále častěji „řeší Ježíška“ v klidu od počítače. Problém je, že se on-line nakupováním zabývají i v pracovní době. Prosinec je měsíc, kdy nejvíce poklesne pracovní morálka a pozornost zaměstnanců se na internetu přesune k mimopracovním činnostem. Dokládají to analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 % pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu,“ říká Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.

Oproti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. „Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů. Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také péefek a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí,“ vyjmenovává závěry společnosti truconneXion Martin Hnízdil.

 

Muži nenávidí fronty

K dokreslení profilu nejaktivnějších uživatelů elektronického nakupování mohou pomoci údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Její výkonný ředitel Jan Vetyška dokládá, že nejvíce k internetovému nakupování inklinuje věková skupina 25 až 34 let. „Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

S poznatkem, že muži jsou od přírody připraveni do nakupování investovat méně energie a času než ženy, souhlasí i specialista na problematiku pracovního prostředí Michal Walter z předsednictva České asociace psychologů práce a organizace (ČAPPO). „Muži nepreferují chození po obchodech a čekání ve frontách, není  to jejich hobby. Nakupování v kamenných obchodech je tradičně doménou žen,“ uvádí psycholog Michal Walter z ČAPPO. Jinak ovšem podle něj tlaku intenzivní reklamní kampaně v prosinci podléhají muži i ženy, kteří na internetu hledají inspiraci a další možnosti, jak pořídit dárky za rozumnou cenu.

Podle společnosti truconneXion rozhodně není náhodou, že je právě tato věková skupina mužů v online nakupování před Vánocemi nejaktivnější. „Mladí muži se v prostředí internetu chovají aktivně a z hlediska svých příjmů patří mezi nadprůměrné. Co se týče volného času patří naopak mezi ty nejvytíženější, takže e-shopy pro ně představují optimální volbu,“ vyvozuje Martin Hnízdil.

Množství reklamních podnětů cílených na uživatele internetu nepochybně poroste s tím, jak se prodlužuje doba kampaní vzájemně na sebe navazujících. Období Vánoc plynule přejde do období povánočních slev a lednových výprodejů, která zaměstnance s přístupem na internet budou rozptylovat od práce a ponoukat k další výhodné koupi prostřednictvím několika kliknutí myší. Společnost truconneXion proto předpokládá, že ve srovnání s předcházejícími roky ještě více poroste sloupec zneužívání pracovního internetu u měsíce ledna, který v roce 2011 spadal do pásma lehkého nadprůměru.

Dilema zaměstnavatelů: Do jaké míry tolerovat internet pro mimopracovní účely?

Prosincová intenzita privátního provozu na pracovním internetu zaměstnavatele rozhodně nepotěší. Mají několik možností, jak se s tím vyrovnat. Podle zkušeností psychologa Michala Waltera řada zaměstnavatelů před Vánoci internet pro mimopracovní účely v rámci dobré atmosféry vesměs toleruje a přístup na internet neblokuje a neomezuje. „Je to tichý a nepsaný benefit, a pokud to nemá vliv na kvalitu odevzdané práce, zaměstnavatelé jsou před svátky ochotni přimhouřit oči, “ říká Michal Walter.

U firem, které nijak nesledují frekvenci pohybu na internetových stránkách, ovšem hrozí, že jim v extrémních případech poklesne pracovní výkonnost až o 30 hodin na zaměstnance měsíčně pod normál. Tato „nadílka“ může nastat všude tam, kde nevyužívají softwarové nástroje pro monitorování efektivity zaměstnanců. „Jedince, který práci u počítače pouze předstírá, dnes už bez specializovaného softwaru nemáte šanci odhalit, a zejména postihnout,“ upozorňuje Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion.

TOP 5 vánočních mimopracovních aktivit

online nákupy
soukromé e-maily a využívání sociálních sítí
plánování vánočních dnů
výběr a rezervace dovolené
rozesílání péefek

Jako optimální varianta se ukazuje průběžný monitoring aktivit na firemních počítačích, který poskytuje vedení firem dlouhodobý přehled o pracovní morálce zaměstnanců. „Na zaměstnance preventivně působí už ten fakt, že je jeho výkon sledován a vyhodnocován, a nedovolí si žádný exces. Vedení také může snadno posoudit, jaké chování je již přes čáru, a účinně mu předcházet. Pochopitelně i v těchto firmách před Vánoci zaznamenají nárůst mimopracovních aktivit, ale nebude to představovat žádnou významnou odchylku od normálu,“ poznamenává Martin Hnízdil z truconneXion, který rozhodně není příznivcem radikálních řešení typu naprostého odstřihnutí zaměstnanců od internetu. Jeho mínění sdílejí i odborníci na motivaci zaměstnanců.

Svádět boj s pracovní morálkou s pomocí totálních zákazů se ukazuje jako neefektivní. Zaměstnanec potřebuje mít sice jasně vytyčené hranice, ale současně musí cítit důvěru, jež ho bude stimulovat k optimálním výkonům,“ rozvádí svou představu o motivujícím pracovním prostředí psycholog Michal Walter. Vedení firem si podle něj musí být vědomo, že od vystresovaného zaměstnance, který potřebuje před koncem kalendářního roku uzavřít rozdělanou práci a přitom si nemůže ani zkontrolovat soukromou poštu nebo včas obstarat vánoční dárek, se dobrého pracovního výkonu nejspíše nedočká.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít