S AdSense moc nezbohatnete

26. února 2007, 00:00 - JAN NĚMEC
26. února 2007, 00:00

INTERNETOVÁ REKLAMA Společnost Google spustila na konci loňského roku dlouho očekávanou službu AdSense pro Českou republiku. Provozovatelé českých internetových stránek tak mají možnost vydělávat na kontextové reklamě. Reklamní systémy Google AdWords a Google AdSense bývají často zaměňovány.

INTERNETOVÁ REKLAMA Společnost Google spustila na konci loňského roku dlouho očekávanou službu AdSense pro Českou republiku. Provozovatelé českých internetových stránek tak mají možnost vydělávat na kontextové reklamě.

Reklamní systémy Google AdWords a Google AdSense bývají často zaměňovány. Jedná se přitom o dva relativně samostatné systémy, které však tvoří „spojené nádoby“. Systém AdWords nabízí uživatelům reklamní kampaně pomocí takzvané kontextové reklamy. AdSense majitelům internetových stránek platí za poskytnutí prostoru pro kontextovou reklamu zadanou prostřednictvím AdWords.

PŘESNĚ CÍLENÁ REKLAMA

Hlavním důvodem velké úspěšnosti systému Google AdWords je originální přístup k reklamě. Zatímco z mnoha webových stránek na návštěvníky blikají agresivní bannery nebo flashové animace, Google přišel s reklamou nenásilnou, nejprve ryze textovou. Tu se pak pokusil zacílit tak, aby oslovovala především potenciální zákazníky z úzce vymezeného oboru. Zpočátku se Google omezil na zobrazování reklamy pouze na svých stránkách (www.google.com), konkrétně v pravém sloupci vedle výsledků vyhledávání. Reklamy se zobrazují podle dotazů uživatelů vyhledavače a jsou přiřazovány podle klíčových slov, která si vybere sám inzerent. Při vytváření reklamní kampaně v systému AdWords si tak může například cestovní kancelář vybrat, aby její reklama byla zobrazována při vyhledávání slov jako „dovolená“, „zájezd“ nebo třeba „Chorvatsko“. Po spuštění systému AdSense se pak reklamy zobrazují také na obsahových webových stránkách, jejichž provozovatel Googlu za určitý poplatek pronajímá reklamní prostor.

Další výhodou oproti klasickým bannerovým reklamním kampaním je způsob placení. Zadavatel reklamy totiž neplatí za počet zobrazení reklamy na internetu, ale pouze za takzvané prokliky. Odvádí tedy Googlu poplatek až za každé kliknutí uživatele na reklamu (systém PPC - pay per click). Výši tohoto poplatku si navíc může sám určit (v rozmezí 0,01 až 100 amerických dolarů za kliknutí). Kontextová reklama placená systémem PPC je tak zajímavá především pro menší firmy, které nechtějí do reklamy investovat horentní sumy. V sytému AdWords totiž mají výdaje na reklamu neustále pod kontrolou a mohou také poměrně přesně měřit efektivitu.

POZOR NA KONKURENCI

Pomocí Google AdWords pochopitelně inzeruje také konkurence, která má často zájem o podobná klíčová slova jako vaše firma. Prostor pro reklamní sdělení na stránkách vyhledavače je také omezen (v současnosti Google zobrazuje osm reklam). Proto majitelé webu vytvořili veličinu zvanou „skóre kvality“, podle níž se určuje řazení inzerátů na stránkách.

Přesný algoritmus firma z pochopitelných důvodů tají. Řídí se mimo jiné těmito parametry: cena za proklik, míra prokliku (tedy poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliků), dále relevance reklamy a kvalita cílové stránky. Není tedy jednoznačně určující, jakou nabídnete cenu za proklik, která navíc může reklamní kampaň značně prodražit. Velice důležitá je i správná formulace inzerátu, která naláká co nejvíce potenciálních zájemců, a kvalita webových stránek, na něž inzerát odkazuje.

VYDĚLÁVEJTE S AdSence

Zatímco Google AdWords je samostatný, nezávislý systém, Google AdSense je na něj pevně napojen a nemohl by bez něj existovat. AdWords je zaměřený na inzerenty, AdSense naopak vyhledává „reklamní plochy“. Je tak určen pro provozovatele webových stránek, kteří se rozhodnou za podíl ze zisku z kontextové reklamy Googlu poskytnout na svých stránkách prostor pro reklamu.

Zájemce o AdSense se na stránkách https://www.google.com/adsense/ zdarma registruje a nabídne k dispozici své stránky ve spojení s určitými klíčovými slovy. Google mu pak po prověření obsahu a vzhledu jeho stránek účet aktivuje a poskytne reklamu ve formě zdrojového kódu, který uživatel umístí na své stránky. Ze zisku z reklamy (inzerentů systému AdWords), respektive z ceny jednotlivých kliků, se pak Google s poskytovatelem rozdělí v poměru 80:20 (ve prospěch poskytovatele prostoru).

Zájemce o reklamu Googlu může na své stránky umístit dva typy reklam - pro obsah (tedy podle klíčových slov v textech na stránce) a pro vyhledávání (tedy pro klíčová slova při vyhledávání na konkrétních stránkách).

JDĚTE ZISKU NAPŘED

Správné a hlavně úspěšné užívání AdSense je ovšem složitější. Na solidní výdělek má šanci jenom uživatel, který dodrží několik zásad. Hlavními faktory ovlivňujícími výši výdělku z reklam od Googlu jsou samotný obsah stránek a správné umístění a design reklamy.

Aby mohl kdokoliv vydělávat na programu AdSense, musí mít jeho stránky vysokou návštěvnost, kterou si zajistí především původním a kvalitním obsahem.

Kromě přilákání potenciálních „klikačů“ je třeba reklamu umístit tak, aby návštěvníky stránek nerušila, ale zároveň byla dobře viditelná. V zásadě by tedy reklama měla barevně ladit s celkovým designem stránky. Měla by také být umístěna nejlépe v horní části stránky - na dolní lištu se většinou návštěvník stránek vůbec „neprokouše“. Společnost Google pro účely testování účinnosti internetové reklamy provedla jednoduchý průzkum. Ten pomocí speciálního zařízení sledujícího pohyb očí po monitoru určil, kam se uživatelé při surfování nejčastěji dívají, a kam je tedy nejvhodnější umístit reklamu. Nikoliv překvapivě je nejvíce sledovaným prostorem horní a boční prostor stránek.

JE REKLAMA NEÚČINNÁ?

Přestože systém Google AdSense nabízí poměrně snadnou možnost výdělku z kontextové reklamy, minimálně zpočátku je jeho fungování v Česku limitováno menším počtem inzerentů v AdWords, které inzeráty zajišťuje. Na stránkách se tak může zobrazovat hůře zacílená reklama, která nebude přesně odpovídat klíčovým slovům. Tím se zmenšuje také pravděpodobnost kliknutí na inzerát.

Jak upozorňuje konzultant Marek Prokop, daleko větším rizikem je nezájem zadavatelů reklamy o inzerování v AdSense. Podle Prokopa výzkumy v minulosti ukázaly, že inzeráty zveřejňované na konkrétních stránkách (tedy v systému AdSense) mají až třikrát menší konverzní poměr, než reklamy zveřejňované na stránkách Googlu. Jinými slovy - je daleko pravděpodobnější, že nákup uskuteční člověk, který klikl na inzerát přímo ve vyhledavači. Vysvětlení je jednoduché. Při vyhledávání klíčových slov na Googlu uživatelé často hledají konkrétní výrobek, který hodlají koupit, a proto více sledují reklamy. Na jiných stránkách však návštěvník sleduje spíše samotný obsah, a i když na inzerát klikne, nemusí to znamenat, že skutečně uvažuje o koupi daného zboží.

Zadavatelům reklamy se tedy systém Google AdSense příliš nevyplácí. Za kliknutí na inzerát totiž v základním nastavení platí stejnou částku, ale efektivita je daleko nižší. Proto velká část inzerentů zobrazování svých inzerátů v AdSense zakazuje, nebo alespoň nastavuje nižší cenu za proklik. Tím se pochopitelně také snižují šance na slušný potenciální zisk poskytovatele reklamního prostoru. Ziskovost Google AdSense není tedy jednoznačná a očekávání závratných výdělků nejsou na místě.

PODVÁDĚT SE NEVYPLÁCÍ

Protože samotná podstata fungování kontextové reklamy svádí uživatele k nepravostem, sestavil Google rozsáhlý a vcelku tvrdý systém pravidel. Jejich porušení firma pečlivě kontroluje a nekompromisně trestá. Trestem za obzvláště hrubé porušení pravidel je dokonce doživotní „distanc“ uživatele z programu AdSense, zrušení účtu a propadnutí dosud vydělaných peněz.

Nejčastějším prohřeškem bývá pokus poskytovatele reklamního prostoru přivydělat si klikáním na reklamu na vlastních stránkách. Protože však Google sleduje IP adresy, ze kterých se přihlašuje uživatel ke svému AdSense účtu, i IP adresy „klikačů“, velmi rychle takovýto pokus odhalí.

Druhým velkým nešvarem, který se s nástupem Google AdSense rozmohl, jsou takzvané MFA (made for adsense) stránky, vytvořené pouze za účelem vydělávání na AdSense. Negativní zkušenosti s nimi mají prozatím spíše v zahraničí, s nástupem AdSense v Česku se ale dá očekávat jejich zvýšený výskyt na tuzemském webu. MFA stránky se vyznačují tím, že většinou nemají žádný vlastní obsah a najdete na nich jenom reklamy Googlu nebo nesmyslné informace.

Kromě těchto dvou nejčastějších nekalých praktik stanovil Google i pravidla pro samotné stránky, na nichž se reklama bude zobrazovat. Týkají se jednak obsahu (nesmí zobrazovat a propagovat násilí, hazard, alkohol, drogy, pornografii, násilí a podobně), a jednak technických parametrů (zákaz zasahování do kódu reklamy, zákaz jejího otvírání v novém okně prohlížeče).

KONKURENČNÍ SYSTÉMY

Kromě Google AdSense a AdWords existuje v prostředí českého internetu několik dalších firem, nabízejících kontextovou reklamu. Společnost Seznam provozuje systém Sklik, který zobrazuje reklamu při vyhledávání na svých stránkách. Systém eTarget zobrazuje kontextovou reklamu na některých vyhledávačích i partnerských webových stránkách. Dále kontextovou reklamu nabízí systémy bbKontext nebo Adcontext. Obdobou systému AdSense je pak AdFox společnosti NetMonitor. Umožňuje jak zadávání reklamy, tak placené poskytování reklamního prostoru na vlastních stránkách.

DŮLEŽITÉ POJMY

Kontextová reklama - cílená internetová reklama, která zobrazuje sdělení zadavatele podle klíčových slov v kontextu s obsahem webové stránky. Pay Per Click (PPC) - platba za klik, systém placení za kontextovou reklamu. Inzerent platí nikoliv za zobrazení reklamy, ale teprve za kliknutí potenciálního zákazníka na inzerát. Konverzní poměr - míra úspěšnosti kontextové reklamy. Vyjadřuje procento návštěvníků stránek, kteří přišli po kliknutí na inzerát a zároveň uskuteční nákup. Click Through Rate (CTR) - míra prokliku. Měří se v procentech a znázorňuje poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na tuto reklamu.

JAK NA TO

Zřízení účtu na stránkách http://adwords.google. com/ s nápovědou v češtině je poměrně jednoduché. Počáteční náklady na spuštění reklamní kampaně na Google AdWords jsou minimální - založení účtu stojí pět dolarů. Ty je třeba buď pomocí mezinárodní platební karty, nebo přímého bankovního převodu převést na účet Googlu společně s penězi, z nichž budou po spuštění hrazeny náklady. Pak už stačí pouze nastavit znění inzerátů, denní nebo týdenní rozpočet (závislý na ceně prokliku, kterou přiřadíte jednotlivým klíčovým slovům) a čekat na zákazníky.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče