Menu Zavřít

Rychlovlaky si povezou signál

10. 4. 2007
Autor: Euro.cz

TELEFONOVÁNÍ NA ŽELEZNICIJako horký brambor si České dráhy a Správa železniční dopravní cesty přehazují problém nedostatečného signálu pro mobilní telefony na hlavních tratích. Přesto se už chystá zlepšení.Čím dál využívanější alternativou ucpané dálnice D1 a jejího zatím neexistujícího pokračování do Ostravy se stávají rychlovlaky.

TELEFONOVÁNÍ NA ŽELEZNICI Jako horký brambor si České dráhy a Správa železniční dopravní cesty přehazují problém nedostatečného signálu pro mobilní telefony na hlavních tratích. Přesto se už chystá zlepšení.

Čím dál využívanější alternativou ucpané dálnice D1 a jejího zatím neexistujícího pokračování do Ostravy se stávají rychlovlaky. Oblíbený je hlavně zrekonstruovaný koridor Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava, přičemž z České Třebové odbočuje trasa do Brna.

Pro podnikatele a manažery je jednou z hlavních výhod fakt, že během cesty lze pracovat, a na rozdíl od autobusu je ve vagonech dostatečné soukromí i dost prostoru na malou kancelář.

Otestovali jsme spojení vlakem EuroCity mezi Prahou a Brnem. Řada cestujících hned po příchodu do vlaku vytahuje notebooky a připojují se. Někteří telefonují, a protože v těchto typech vlaků převládá ohleduplnost ke spolucestujícím, vyřizují si své hovory spíše ve druhé (prázdné) straně vagonu nebo na chodbičce. Pro jiné lidi je prostě jen důležité být neustále v dosahu a přijmout případný důležitý hovor.

Jenže sotva vlak na konci Prahy nabere rychlost, mobilní signál se v lesích u Klánovic na několik minut úplně ztratí. Ani v úrodném Polabí se mu místy nedaří, například u Uherska. Signál vůbec není před Chocní, objeví se na pět vteřin při průjezdu nádražím, aby pak opět mizí. A kdo si nestihne zatelefonovat během krátkého zastavení v České Třebové, má smůlu - hned po vyjetí ze stanice dosahuje signál maximálně poloviční hodnoty. A zavolat nebo poslat SMS partnerovi, že na schůzku v Brně dorazíte třeba trochu později, lze nejpozději v Blansku. Až do Brna pak už signál není ani venku, natož v četných, byť krátkých tunelech.

Ještě před pár lety by se nikdo nedivil, že signál není na polích nebo v úzkých údolích řek (velká část trasy vede podél Tiché Orlice a řeky Svitavy). Jenže už dávno mobilní operátoři pokryli hlavní silnice - a velká část dálnice D1 také zrovna nevede silně osídlenou a rovinatou krajinou. Člověk, ovlivněný reklamami typu „pokryli jsme už všechno“, je nemile překvapen, že ani na dvou nejvytíženějších železničních tratích často nenajde signál vůbec.

PATŘÍ KE KOLEJÍM, NEBO K VLAKŮM?

„My jsme jen přepravci. Samotná infrastruktura jako koleje a nádraží patří úplně jinému podniku - Správě železniční dopravní cesty,“ připomíná tiskový mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj nedávné rozdělení bývalého monopolu na dvě firmy.

„Poskytování služeb cestujícím, tedy i kvalitní mobilní spojení z a do jedoucích vlaků, je záležitostí dopravců a případně obsahem jejich komerční nabídky,“ domnívá se naopak Josef Šibrava ze Správy železniční dopravní cesty. Tento státní podnik sice provozuje vlastní rádiové sítě, ty však slouží především k řízení provozu na kolejích a nejsou určeny pro používání cestujícími.

Podle Šibravy je tedy nutné najít kompromis mezi mobilními operátory a železničními dopravci. „Naše činnost je financována ze státního rozpočtu, hospodaříme s majetkem státu, a proto nemůžeme soukromým operátorům finančně přispívat na zvýšení počtu základnových stanic,“ vysvětluje. A překvapivě dodává, že ze stejných důvodů Správa železniční dopravní cesty ani nemá nějaký podrobný přehled, jak jsou tratě vlastně pokryty signálem veřejných mobilních sítí. „Otázky doporučujeme směřovat na dopravce,“ odkazuje nás Šibrava zpátky na České dráhy.

PROČ TO NEJDE

„Vlaky vyšší kvality - SuperCity, EuroCity a Intercity - většinou využívají moderní klimatizované vagony. Jsou vybaveny pokovenými skly z důvodu lepší tepelné izolace. Tato skla však představují významnou překážku pro šíření GSM signálu do vnitřního prostoru vagonu. Úroveň signálu je tedy v těchto vlacích mnohonásobně nižší než v klasických soupravách,“ říká tisková mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Zhruba shodně se vyjádřil i mluvčí Vodafone Jakub Hrabovský. Zástupci Eurotelu na naše otázky neodpověděli.

Když ale autor článku uvedl tento důvod spolucestujícímu podnikateli, jemuž potřetí „spadlo“ mobilní připojení k internetu, aniž odeslal jediný mail, dočkal se rozzlobené odpovědi: „My se nedávno stěhovali do moderní kancelářské budovy, tam jsou také velká pokovená okna a signál z ulice k nám jde skvěle!“

ZKOUŠÍ SE SPECIÁLNÍ PŘÍSTROJ

T-Mobile slibuje, že pokrytí hlavních koridorů zlepší. „Výstavba GSM sítě byla zaměřena především na pokrytí populace ve městech, na vesnicích a také důležitých silnic z hlediska mezinárodní přepravy. Nyní je tato fáze téměř dokončena, a proto chceme zkvalitnit pokrytí frekventovaných železnic,“ vysvětluje Kemrová.

BRAND24

Na brzké zlepšení se ale pravděpodobně mohou těšit jen cestující v první třídě vlaků vyšší kvality. „Ještě během prvního pololetí zahájíme zkušební provoz takzvaného GSM repeateru. Bude osazen do několika vozů první třídy pro vlaky EC a IC na nejvytíženější trase,“ říká mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Současně chtějí dráhy detailně zmapovat názor zákazníků na důležitost GSM signálu ve vlacích. „Nicméně například i v Rakousku je využití GSM repeateru výběrovou záležitostí pro vozy třídy First Business,“ dodává.

„Takzvaný GSM repeater - opakovač -umožní šíření signálu uvnitř vozu. Na projektu spolupracují s Českými drahami všichni tři mobilní operátoři,“ potvrzuje mluvčí Vodafone Jakub Hrabovský. Upřesňuje, že už nyní probíhají první testy technického řešení.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).