Rychleji, výše, přesněji

25. července 2005, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
25. července 2005, 00:00

SLAVNÍ PODNIKATELÉ - JOSEF WALTER Pražská firma Walter je dnes známá především výrobou leteckých motorů. Konstruktér a průmyslník Josef Walter ji však zakládal jako opravnu vah a jízdních kol. Postupem času zavedl vlastní výrobu a se svými motory dobyl silnice, závodní okruhy a nakonec i oblohu.

SLAVNÍ PODNIKATELÉ - JOSEF WALTER

Pražská firma Walter je dnes známá především výrobou leteckých motorů. Konstruktér a průmyslník Josef Walter ji však zakládal jako opravnu vah a jízdních kol. Postupem času zavedl vlastní výrobu a se svými motory dobyl silnice, závodní okruhy a nakonec i oblohu.

V roce 1897 si Josef Walter pronajal v Praze na Smíchově ve Smetanově ulici malou dílnu. Její vybavení bylo prosté - jedna vrtačka, výheň, kovadlina a stolní nářadí. Nejprve opravoval váhy a jízdní kola, pro které nakupoval součástky u anglické firmy BSA. V roce 1901 přemístil dílnu do Kinského ulice, kde byl již zaveden elektrický proud a místnosti byly vybaveny obráběcími stroji.

Na počátku 20. století se do módy začalo dostávat motorové kolo. Walter vyrobil první v roce 1902 a hned za ně dostal stříbrnou medaili na hospodářské výstavě Pražské obchodní a průmyslové komory. Firma se opět stěhovala, tentokrát do ulice Na Zatlance, kde Josef Walter v roce 1905 vyrobil již 30 motorových kol - dvakrát více než za předchozí dva roky dohromady.

NA TŘECH KOLECH

O dva roky později zavedl Walter výrobu dvouválcových motorů, v roce 1908 pak sestrojil svůj první motocykl s přívěsným vozíkem. Tento model měl výhodu v tom, že se stroj mohl rozjíždět z místa bez předchozího roztlačování.

Opravdovou slávu však přinesly Waltrovi až motorové tříkolky. S jejich výrobou začal v roce 1910 a pokračoval až do začátku první světové války. Rodinná tříkolka byla pro své skvělé jízdní vlastnosti, nízkou cenu a snadnou ovladatelnost velmi oblíbená u lidí, kteří si nemohli dovolit automobil. V roce 1912 se Josef Walter na jedné z těchto tříkolek vydal až do Kyjeva, aby si získal tamní trh.

V této době došlo také ke spojení s firmou Breitfeld-Daněk, s jejíž pomocí vznikla společnost Walter & spol. Byla vybudována nová montážní hala, smaltovna, rozšířena soustružna i další provozy. Po krátkém čase se však Walter s firmou Breitfeld-Daněk pro neshody rozešel a svůj závod přeměnil na akciovou společnost.

 

Tříkolka typu C2.

Dvouválec Walter z let 1908-1909. 

KRÁL SILNIC

Na Zatlance se zpočátku pokračovalo ve zdokonalování tříkolek, ale zkušebně byl vyroben také první automobil, jehož vzorem byl francouzský Renault. Konstrukce automobilů začala postupně získávat převahu, což mělo za následek zastavení výroby motocyklů. Firma se ještě před první světovou válkou přestěhovala do nových prostor v Praze-Jinonicích, kde byla postavena moderní karosárna, smaltovna i lakovna.

Během války se v továrně vyráběly granáty, roznětky a vzduchem chlazené motory. V červnu 1919 pak společnost změnila název na Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol. Akciový kapitál byl zvýšen na dva miliony korun a hned následující rok ještě zdvojnásoben.

Jinonická továrna byla v té době jednou z předních československých automobilek. Řadu čtyřválcových strojů doplnily v roce 1926 šestiválce, které byly díky svým pružným a silným motorům i atraktivním karoseriím velmi oblíbené. Díky spolehlivosti a rychlosti si také brzy vysloužily přezdívku „král silnic“. Vrcholem vlastního vývoje se pak v roce 1931 stal dvanáctiválec Royal, jehož mohutný motor zaručoval rychlost až 140 kilometrů v hodině.

Walter Royal - luxusní kabriolet. 

Prodejna automobilů Walter v pražské Nekázance. 

LETECKÉ MOTORY Kontroverzní vztahy mezi představenstvem společnosti a jejím zakladatelem vyústily v roce 1922 v odchod Josefa Waltera z podniku. Nové vedení si však vymínilo, že firma i její výrobky nadále ponesou označení Walter.

Ve dvacátých letech minulého století začala stále většího významu nabývat výroba leteckých motorů. Na sklonku roku 1922 obdržela firma Walter objednávku na dva malé pětiválcové motory BMW, jejichž licenci zakoupilo ministerstvo národní obrany. Pro vojenské účely se však ukázal tento typ slabý, proto byl zahájen vývoj motorů silnějších. Vznikly tak letecké motory chlazené vzduchem, které byly konstrukčně jednodušší, a tím i levnější. Firma Walter se tak brzy stala dominantním dodavatelem motorů pro Československé státní aerolinie a mimo hvězdicových motorů vlastní konstrukce vyráběla také licenční motory Bristol a Gnome-Rhone.

Po celá dvacátá a třicátá léta neustala ani výroba automobilů. V roce 1931 navíc společnost navázala úzkou spolupráci s firmou Fiat, jejíž licenční vozy Walter Bijou aWalter Junior pak s úspěchem vyráběla.

Letecký motor M601B včetně trojlisté vrtule, tak jak byl montován do letounu L410.

POD HLAVIČKOU MOTORLETU V roce 1936 představovala firma Walter největší továrnu na letecké motory v Evropě. Za nacistické okupace byla známá i v Německu svou vysokou technickou úrovní a sloužila proto válečné výrobě. V roce 1946 byl závod znárodněn a začleněn do nového národního podniku Letecké závody Praha. O tři roky později došlo k přejmenování na národní podnik Motorlet. Prvním významným úkolem této firmy bylo přejít na výrobu proudových motorů pro sovětské letouny MiG15. V roce 1952 byla zahájena sériová výroba těchto motorů a firma začala úzce spolupracovat také s podnikem Aero Vodochody. Politické a ekonomické změny v Evropě po roce 1989 postavily Motorlet do složité situace. Ztratil východní trhy a problémy domácích odběratelů znamenaly výrazný pokles tržeb. V průběhu roku 1995 se podnik dostal na pokraj totálního zhroucení. Díky výměně vedení a zahájení restrukturalizace se však podařilo hrozící krach odvrátit. Společnost se vrátila k tradičnímu názvu Walter a začala stabilizovat svou výrobu i export. V roce 2000 do firmy vstoupila americká společnost Novus Holding Corp. a továrnu se podařilo zcela oddlužit. Výroba leteckých motorů, jejich opravy a prodej dnes tvoří zhruba 80 procent tržeb, zbylou část představuje výroba zdravotní techniky, především kloubních náhrad. Pramen: Svět motorů JOSEF WALTER (1873-1950) Český průmyslník a průkopník motorismu Josef Walter se narodil 19. prosince 1873 ve Vepřeku na Mělnicku. Již v roce 1897, ve svých dvaceti čtyřech letech, si na pražském Smíchově pronajal malou zámečnickou dílnu, ve které začal opravovat váhy a jízdní kola. Postupem času přešel na výrobu vlastních motocyklů o výkonu tří koňských sil, za jejichž konstrukci získal na výstavě Pražské obchodní a průmyslové komory stříbrnou medaili. V roce 1910 zahájil ve své továrně výrobu motorových tříkolek, kterých bylo do počátku první světové války prodáno více než devět set. Roku 1913 započala výroba automobilů, jež se ve firmě udržela až do roku 1954. Od počátku dvacátých let se pak hlavním výrobním programem firmy stala konstrukce leteckých motorů. Josef Walter se v roce 1922 nepohodl s představenstvem společnosti a z firmy odešel. Založil nový podnik v Praze-Košířích, kde ještě několik let pokračoval s výrobou motocyklů. Zemřel 15. ledna 1950.  Nová továrna v bělehradském Rakovici.  Nová továrna v Jinonicích po roce 1930.  Továrna v Jinonicích, současnost.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče