Rusko přiškrtí koncerny

18. února 2011, 15:45 - Karel Zaoral
18. února 2011, 15:45

Automobilový průmysl

Rusko začátkem března zpřísňuje podmínky pro automobilové koncerny, které v zemi montují vozy. Dosavadní zvýhodnění v oblasti daní či cla bude platit pouze tehdy, pokud objem produkce dosáhne tří set tisíc aut ročně u nových výrobních kapacit a 350 tisíc v současných zařízeních. Spolu s tím se zvýší povinný podíl lokálních výrobků na šedesát procent, z čehož nejméně polovinu musejí tvořit motory nebo převodovky. „Nové opatření bude pro ruský průmysl znamenat příliv nových technologií i zvýšený objem práce. Všechny dokumenty nutné pro vstup nových podmínek v platnost budou připraveny do konce tohoto měsíce,“ uvedla pro server Autostat.ru ministryně pro hospodářský rozvoj Elvira Nabiulinová. Dosavadní dohody o průmyslových montážích platí v Rusku už pět let a do ruské ekonomiky přinesly investice ve výši přesahující 6,8 miliardy dolarů. Platnost opatření byla stanovena na osm let, maximálně do roku 2020.
Jedním z důsledků je, že v Rusku prakticky skončí výroba typu Semi-Knocked-Down (SKD). Při ní se vůz montuje z kompletně vybavené karoserie, motoru, převodovky, náprav a dalších podvozkových dílů. Kompletovat celky SKD bude v Rusku možné pouze 36 měsíců od vstupu nových podmínek v platnost, navíc touto metodou lze pokrýt maximálně pět procent výrobní kapacity.
Kromě podpory domácího průmyslu chtějí Rusové omezit šedý import dílů. Někteří výrobci totiž využívali výhodných celních tarifů na dovoz komponentů pro výrobu a posléze je s vysokým ziskem prodávali v maloobchodě. Podle nových podmínek lze za podobné chování ukládat různé sankce od zpětného vyměření cel až po zrušení úlev na dotčené díly. Automobilkám se nové podmínky pochopitelně nelíbí. Pětice Volkswagen, General Motors, Hyundai, Ford a Renault reprezentuje přes osmdesát procent zahraničních vozů vyráběných v Rusku, nicméně přístup k produkci je odlišný. Zatímco VW a Škoda Auto ve svém závodě v Kaluze s kapacitou 150 tisíc vozů ročně od montáží SKD zcela upustily, koncern GM tímto způsobem vyrábí dosud 90 procent všech svých vozů v Rusku. Ostatní značky se pohybují mezi těmito dvěma extrémy. Škoda loni v Rusku vyrobila 45 631 vozů, o 38 procent více než v předchozím roce.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Někteří lidé se ve Windows 8.1 nemohou přihlásit prostřednictvím účtu Microsoft
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít