Rusko přiškrtí koncerny

18. února 2011, 15:45 - Karel Zaoral
18. února 2011, 15:45

Automobilový průmysl

Rusko začátkem března zpřísňuje podmínky pro automobilové koncerny, které v zemi montují vozy. Dosavadní zvýhodnění v oblasti daní či cla bude platit pouze tehdy, pokud objem produkce dosáhne tří set tisíc aut ročně u nových výrobních kapacit a 350 tisíc v současných zařízeních. Spolu s tím se zvýší povinný podíl lokálních výrobků na šedesát procent, z čehož nejméně polovinu musejí tvořit motory nebo převodovky. „Nové opatření bude pro ruský průmysl znamenat příliv nových technologií i zvýšený objem práce. Všechny dokumenty nutné pro vstup nových podmínek v platnost budou připraveny do konce tohoto měsíce,“ uvedla pro server Autostat.ru ministryně pro hospodářský rozvoj Elvira Nabiulinová. Dosavadní dohody o průmyslových montážích platí v Rusku už pět let a do ruské ekonomiky přinesly investice ve výši přesahující 6,8 miliardy dolarů. Platnost opatření byla stanovena na osm let, maximálně do roku 2020.
Jedním z důsledků je, že v Rusku prakticky skončí výroba typu Semi-Knocked-Down (SKD). Při ní se vůz montuje z kompletně vybavené karoserie, motoru, převodovky, náprav a dalších podvozkových dílů. Kompletovat celky SKD bude v Rusku možné pouze 36 měsíců od vstupu nových podmínek v platnost, navíc touto metodou lze pokrýt maximálně pět procent výrobní kapacity.
Kromě podpory domácího průmyslu chtějí Rusové omezit šedý import dílů. Někteří výrobci totiž využívali výhodných celních tarifů na dovoz komponentů pro výrobu a posléze je s vysokým ziskem prodávali v maloobchodě. Podle nových podmínek lze za podobné chování ukládat různé sankce od zpětného vyměření cel až po zrušení úlev na dotčené díly. Automobilkám se nové podmínky pochopitelně nelíbí. Pětice Volkswagen, General Motors, Hyundai, Ford a Renault reprezentuje přes osmdesát procent zahraničních vozů vyráběných v Rusku, nicméně přístup k produkci je odlišný. Zatímco VW a Škoda Auto ve svém závodě v Kaluze s kapacitou 150 tisíc vozů ročně od montáží SKD zcela upustily, koncern GM tímto způsobem vyrábí dosud 90 procent všech svých vozů v Rusku. Ostatní značky se pohybují mezi těmito dvěma extrémy. Škoda loni v Rusku vyrobila 45 631 vozů, o 38 procent více než v předchozím roce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče