Rušit životní pojistku se nevyplatí

13. října 2008, 08:00 - Martina Martinovičová
13. října 2008, 08:00

Probíhající světová finanční krize ovlivní i zisky pojišťoven.

Neměla by se ale dlouhodobě negativně dotknout jejich klientů. Dočasně se projeví na investičním životním pojištění. Vypovídat životní pojistky ale nemá smysl. Vedlo by to jen k větší ztrátě.

Světová finanční krize se týká ekonomik celého vyspělého světa. Ovlivňuje zisky a chování bank a stejně tak ovlivňuje zisky a chování pojišťoven. Především jejich akcionáři se musejí smířit s tím, že jejich zisky mnohde i výrazně klesnou. Svět má za sebou už i první záchranu obrovské AIG pojišťovny před krachem. Krize by se ale tak výrazně neměla dotknout klientů pojišťoven působících na českém trhu a rozhodně by neměla být důvodem k vypovězení životní pojistky.

„Světová finanční krize by v žádném případě neměla negativně zapůsobit na klienty pojišťoven, zcela jistě ne v kapitálovém životním pojištění. Těm, kteří mají své peníze v investičním životním pojištění, u nějž se část portfolia investuje na kapitálových trzích, může krátkodobě klesnout majetek v portfoliu,“ říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.

Jde o to, že v investičním životním pojištění je část peněz klienta v zájmu dosažení vyšších výnosů investována i do rizikovějších produktů, například fondů. Rapidní poklesy cen akcií na burzách se nutně podepíší na masivních ztrátách, které akciové fondy letos realizují. V současné době téměř nelze najít akciový fond, který by nebyl ve ztrátě – v průměru se pohybuje kolem dvaceti procent, ale výjimkou není ani třiceti a víceprocentní ztráta na ročním výnosu.

Jak velké z toho vyplynou ztráty pro produkty, které jsou na ně navázány, tedy například investiční životní pojištění, nelze dopředu odhadnout. Záleží na strategii každé pojišťovny a také na tom, v jaké míře jejich klienti dávají přednost agresivnějším investicím před konzervativnějšími. I v rámci investičního pojištění si totiž klient může vybrat konzervativní strategii a pojišťovna pak jeho peníze investuje do státních dluhopisů a jiných cenných papírů s jistým výnosem. Agresivnější strategie logicky znamená i investice do rizikovějších produktů, jako jsou třeba akciové fondy, a může tedy krátkodobě přinést ztrátu.

Naproti tomu kapitálové životní pojištění by klientům ztráty přinést nemělo, jejich peníze pojišťovny investují do konzervativních produktů, které nesou předem garantovaný výnos.

JAK JSOU GARANTOVÁNY VAŠE PENÍZE

Pojišťovny Stát peníze uložené v životním i neživotním pojištění negarantuje, garantují je samy pojišťovny svými vytvořenými technickými rezervami. U investičního životního pojištění nese riziko možného i záporného výnosu z části peněz, které jsou určeny na zhodnocování a nikoliv na pojistku, klient. U kapitálového životního pojištění garantuje minimální výnos pojišťovna.

  • *Penzijní fondy
  • *Stát peníze uložené v penzijních fondech negarantuje, garanci dávají samy společnosti spravující jednotlivé fondy. Zákon fondům nařizuje vytvářet každý rok výnos, který nebude záporný. Případné ztráty musí krýt společnost, která fond spravuje.
  • *Banky Peníze uložené na vkladech v bankách působících na českém trhu a podléhající dohledu České národní banky stát garantuje do výše 25 tisíc eur a současně 90 procent výše vkladu. Ministr financí Miroslav Kalousek vládě navrhne zvýšení garance na 50 tisíc eur (zhruba 1,2 milionu korun) a zrušení desetiprocentní účasti vkladatele. Výhrou je především dlouhodobost Životní pojištění je ovšem během na dlouhou trať, předpokládá investici na patnáct a více let a za tuto dobu se případná ztráta téměř stoprocentně smaže. „Nemáme žádné indicie, že by pojišťovny na českém trhu měly vlivem světové krize problémy. Jsou to jedny z nejvíce dozorovaných společností v této zemi a mají vytvořeny dostatečné rezervy,“ říká Síkora. Navíc životní pojištění není na rozdíl od investice do vybraného fondu či termínovaného vkladu spořením. Je především pojistkou proti nečekaným událostem, úrazu, smrti. Je tedy dobré brát jej jako takový produkt. Nemělo by a priori přinášet maximální zisk, ale chránit. Pojištění před nečekanou událostí ale není jedinou dobrou vlastností životního pojištění. Paradoxně právě v době krize, kdy někteří lidé začnou v panice přemýšlet o vypovězení smlouvy, vítězí jeho druhá dobrá vlastnost, a tou je právě dlouhodobost celé investice. Ten, kdo pravidelně měsíc co měsíc posílá předem danou část peněz do produktu, jež s částí jeho peněz pracuje na trhu s cílem ji zhodnotit, totiž vítězí nad krátkodobými špatnými obdobími ztrát. A může tak být i výrazně úspěšnější než ten, kdo se snaží vydělávat v době, kdy trhy jdou nahoru, ceny rostou, a prodávat v době, kdy začínají klesat. Většinou totiž obě období přestřelí a nakupuje už za hodně draho a prodává už za ceny „pokleslé“. A pak se diví, že z takového chování má pokleslou náladu a pokleslé zisky. Pravidelná dlouhodobá investice eliminuje tyto možné chyby, krátkodobé ztráty vyrovnají krátkodobé vyšší zisky. A životní pojištění právě takovou investicí je. „Nikomu se ani v současné situaci nevyplatí vypovědět životní pojištění. Česká asociace pojišťoven před tímto neuváženým krokem jednoznačně varuje. Peníze klientů ukládané pravidelně na kapitálové či investiční životní pojištění jdou do dvou složek pojištění – na placení pojistného rizika a na zhodnocování peněz. Tyto produkty mají samozřejmě i své náklady – na správu, distribuci, marketing a další. Ty se amortizují v čase, ale pokud někdo pojistku vypoví za dva roky, dostává jako odbytné pouze tu část peněz, která nešla na placení pojistného rizika, a to ještě sníženou o celý souhrn nákladů,“ vysvětluje Síkora. Je pak podle něho zcela logické, že po tak krátké době trvání smlouvy z částky určené k zhodnocování nemusí klient dostat po vypovězení smlouvy nic. Z investovaných třeba dvaceti tisíc tak nemusí zbýt po vypovězení smlouvy ani koruna. Přitom možná krátkodobá ztráta na investičním pojištění vlivem finanční krize by bezpochyby takový dopad neměla. Jaké jsou garance V souvislosti s posledním jednáním ministrů financí zemí Evropské unie minulý týden v Lucemburku, na kterém bylo rozhodnuto zvýšit záruky za vklady bank na 50 tisíc eur (zhruba 1,2 milionu korun), vyvstává otázka garancí i u pojištění. Jak vysvětluje Česká asociace pojišťoven, podstata pojištění se od vkladů, které přijímají banky, zásadně liší. Předmětem pojištění, ať už životního nebo neživotního, je závazek pojišťovny vyplatit pojistné plnění, nastane-li událost definovaná smlouvou. Podle zákona je pojišťovna povinna zachovávat svou schopnost plnit přijaté závazky tvorbou takzvaných technických rezerv. Dohled nad plněním této povinnosti je jednou ze základních úloh státního dohledu nad pojišťovnictvím, konkrétn
    ě České národní banky. A jak je to s garancí výnosů u životního pojištění? Investiční životní pojištění zahrnuje pojištění pro případ smrti s investováním pojistného do podílových fondů, kde je investiční riziko na straně klienta. Zhodnocení je závislé na zvolené investiční strategii. Investiční životní pojištění přináší zpravidla vyšší zhodnocení finančních prostředků, které ale většinou není garantováno. Kapitálové životní pojištění zahrnuje pojištění pro případ smrti nebo dožití. Pojistná částka může být pro obě rizika stejná nebo si klient volí zvlášť pojistnou částku pro případ smrti a zvlášť pojistnou částku pro případ dožití. Pojišťovny u něj garantují minimální zhodnocení finančních prostředků. Z údajů České asociace pojišťoven vyplývá, že hodnota zmíněných závazků ze životního pojištění činila ke konci roku 2007 více než 163 miliard korun. Hodnota závazků z pojištění, kde investiční riziko nese pojistník, činila ke stejnému datu téměř 27 miliard korun.
    Životní pojištění roste**

Pro pojištění – životní i neživotní – se v Česku rozhoduje stále více lidí. Podle aktuálně zveřejněné výroční zprávy České asociace pojišťoven došlo loni na českém pojistném trhu k viditelnému oživení, a to po předchozích dvou letech zpomaleného růstu. Celkové předepsané pojistné se meziročně zvýšilo o devět procent, což znamená prakticky zdvojnásobení tempa růstu. Pokud bychom si všímali jen životního pojištění, tak ke konci loňského roku v něm měli Češi uloženy téměř 54 miliardy korun, z toho 37 miliard v běžně placeném a zbytek v jednorázovém pojištění. Celkem to představuje 8,2 milionu uzavřených smluv.

Výrazný zájem mají lidé zejména o investiční pojištění, které za loňský rok narostlo o téměř patnáct procent. Podíl životního pojištění poprvé překročil podíl na předepsaném pojistném z hraničních 40 na 40,7 procent.

Výraznou dynamiku růstu zaznamenalo životní pojištění v první polovině letošního roku. Český pojistný trh vykázal v prvním letošním pololetí ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšení tempa růstu o 7,7 procenta. Podstatný podíl na zvýšené dynamice trhu má životní pojištění, protože rostlo tempem 10,5 procenta. Neživotní pojištění vykázalo stabilní nárůst na úrovni šesti procent.

„Ve srovnání s letošním prvním čtvrtletím se nejvýrazněji zvýšilo tempo růstu u životního pojištění z 6,7 procenta v prvním čtvrtletí na současných 10,5 procenta,“ komentuje výsledky Tomáš Síkora. Za stabilní prvek v segmentu životního pojištění lze považovat smlouvy s běžně placeným pojistným, které se na celkovém objemu podílejí ze sedmdesáti procent. „Příznivou zprávou je pro mne zotavení jednorázově placeného životního pojištění, a to zejména v položce jednorázového pojistného placeného samostatně, která vzrostla o 26 procent. Významně se zde projevují úspěšné prodeje nových produktů některých pojišťoven. To dokládá i zvýšení obchodní produkce o patnáct procent proti 7,5 procenta v prvním čtvrtletí,“ dodává Síkora.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče