Rozvoj ohrozí vyšší DPH

14. února 2005, 00:00 - admin
14. února 2005, 00:00

KONGRESOVÁ POLITIKASlibný rozmach kongresové turistiky by v příštím roce mohla ohrozit změna sazby daně z přidané hodnoty. České ceny by se tím dostaly již na úroveň obvyklou v Evropské unii, čímž by domácí pořadatelé ztratili největší konkurenční výhodu.

**KONGRESOVÁ POLITIKA

Slibný rozmach kongresové turistiky by v příštím roce mohla ohrozit změna sazby daně z přidané hodnoty. České ceny by se tím dostaly již na úroveň obvyklou v Evropské unii, čímž by domácí pořadatelé ztratili největší konkurenční výhodu.

Přesun do vyšší sazby daně z přidané hodnoty zdraží po stravovacích službách v roce 2006 i služby ubytovací. Může tak dojít k zastavení dosud slibného růstu kongresové turistiky. České ceny by se kvůli vyšší dani z přidané hodnoty dostaly již na úroveň obvyklou v Evropské unii, čímž by domácí pořadatelé ztratili největší konkurenční výhodu. Uvádí to oborová studie, kterou zveřejnila společnost Veletrhy Brno. Právě turistiku tohoto typu považuje firma za jednu z nejlukrativnějších. Odhady hovoří o 550 až 580 tisících účastnících kongresů za loňský rok, což představuje meziročně zhruba o osm procent více. Zatímco ostatní zahraniční návštěvníci Česka běžně utrácejí na hlavu a den v průměru dva tisíce pět set až tři tisíce korun, kongresoví asi dvakrát tolik. Odhady jejich celkové loňské útraty se pohybují od osmi do čtrnácti miliard korun.

Nejčastější odborná setkání v Česku se týkají zdravotní péče - na celkovém počtu se podílejí asi 60 procenty. Další asi desetina kongresů se věnuje chemickému průmyslu, vědě a výzkumu, geologii a ropě. Loni se v Česku uskutečnilo deset skutečně velkých mezinárodních kongresů pro více než 2000 lidí. Největší akcí byl v říjnu kongres o nemocech trávicí soustavy pro 8500 lidí. V roce 2006 Prahu čeká významné zasedání Americké asociace cestovních kanceláří.

Budoucnost české kongresové turistiky vidí odborníci zejména ve využití hradů a zámků, usedlostí či starých klášterů. Mají jak ojedinělou atmosféru, tak i vynikající podmínky pro menší akce. V Česku jsou totiž atraktivní nejen nízké ceny, ale i památky. Nejpočetnější klientela přijíždí z Německa, zatímco Slováků bývá asi o polovinu méně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče