Rozvoj jako řetězová reakce

01. září 2008, 08:00 - Petr Bayer
01. září 2008, 08:00

SPOLEČENOST BÖHM PLAST-TECHNIK - Výrobce termoplastů Böhm Plast-Technik vznikl v roce 1991 v České Třebové. O deset let později se tato společnost zařadila v soutěži Czech Top 100 mezi nejobdivovanější v České republice a získala titul Subdodavatel roku 2003.

Společnost Böhm Plast-Technik v září letošního roku odstartuje špičkovou výrobu pokovovaných dílů pro světlomety. Firma tak obohacuje svůj výrobní program o nové technologie, bez jejichž zavádění je těžké přežít tvrdý konkurenční boj. „Věřím, že uspějeme a tyto výrobky se pro nás stanou možností předvést, co vše jsme se dosud naučili v oboru,“ říká generální ředitel firmy Zdeněk Podolský.

Samozřejmě si od nové dovednosti slibuje získání dalších zakázek. Od počátku existence přitom vsadil na vstřikování termoplastů a s tím související montážní a kompletační práce. Podnik vyrábí například pouzdra předních a zadních světel, plastové díly topení a klimatizací, které dodává společnostem Hella Autotechnik, Behr Czech, Iveco, MAN, DAF. Ve firmě pracuje přibližně 135 zaměstnanců.

Automobily i telekomunikace

Böhm Plast-Technik vyrazil na lákavou dráhu dodavatele pro automobily v polovině 90. let minulého století, kdy vedení odstartovalo strategii přechodu k vyšším technologiím. Otevřela se tak cesta k lukrativním obchodům. „Nejprve se nám podařilo získat první zakázky u firmy Hella v roce 1996. Díky vazbám mezi Hella a Behr se posléze podařilo proniknout s dodávkami i do této společnosti,“ popisuje.

Böhm získal zákazníky nejenom v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu, ale také v oblasti přesného strojírenství či telekomunikační techniky, a to jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Do skládanky přispěly následné reference i jednání navázaná přes agenturu CzechInvest, jako třeba s Andrew Telecommunications, pro kterou poté začala vyrábět kryty na mikrovlnné antény pro přenos dat a pro mobilní sítě. „Nejsilněji je zastoupeno automobilové odvětví, a to 60 procenty. Telekomunikace tvoří čtvrtinu a elektroprůmysl 12 procent, ostatní výroba potom tři procenta,“ vyjmenovává.

K úspěchu pomohla i znalost zákazníků a jejich potřeb i vlastních sil. „Určitě je dobré reálně posuzovat své možnosti a nepodcenit nebo naopak nepřecenit své síly či jakoukoli zdánlivou maličkost projektu,“ radí Podolský. Správnost nastoupené cesty potvrzují další vavříny, neboť Böhm Plast-Technik minulý měsíc získal ocenění jako dodavatel pro společnost Siemens. V konkurenci více než 3000 dodavatelů pro závody umístěné po celé Evropě, v Severní a Jižní Americe, Indii a Číně byl vyhlášen jedním z pěti nejlepších.

Ve stylu retro

Českotřebovská společnost si nemyslí, že je obtížnější se prosadit v dodávkách pro automobily než v jiných sférách. „Vzhledem k tomu, že jsme etablovaným dodavatelem do automobilového průmyslu, jeví se mi otevřenější toto odvětví. Jsou tu však i různá specifika dodavatelských vztahů, která se jinde neobjevují,“ míní Podolský.

Žádná firma se však nevyhne všudypřítomnému rostoucímu náporu konkurence. „Vzhledem k situaci na trhu roste tlak na ceny, kvalitu a celkové zajištění dodávek,“ tvrdí. Většinou jde o hromadnou průmyslovou výrobu a dodávky do renomovaných společností, přesto je zde prostor i na netradiční objednávky. Stále oblíbenější je styl retro a vše, co jej provází. „Jeden zájemce si chtěl u nás nechat vylisovat asi 150 kusů obalů na kotoučové pásky ke starým magnetofonům,“ líčí Zdeněk Podolský nevšední choutky zákazníků.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče