Roztáhnou nebo svěsí křídla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

Výroba letadel se stěhuje hůř než výroba automobilů.

Na rozdíl od dopravních letadel nemají výrobci ultralehkých a lehkých aeroplánů problémy s odbytem. Je to odvětví, jemuž se v Česku daří velmi dobře. Podle lidí, kteří se kolem tohoto drobného leteckého průmyslu točí, je to zásluhou nadšenců pro sportovní létání. Stát jim pomohl jenom potřebným razítkem při zakládání společností. Po jakýchkoli finančních pobídkách ani vidu, ani slechu.

Přitom kdyby měli čeští podnikatelé možnost za obdobných podmínek dělat třeba vícemístná a tím pádem i těžší letadla, byli by, věřím, stejně úspěšní. Ovšem při dnešních drahých schvalovacích řízeních a certifikátech se většina výrobců úpěnlivě drží v kategorii ultralightů. Vejdou-li se totiž na evropských trzích s letadlem do 472,5 kilogramu a na amerických do 600 kil, stojí je potřebné potvrzení statisíce. Kdyby hmotnost letadel zvýšili, museli by si připravit desítky milionů korun. Proto po érech vyšší kategorie, která vydrží v provozu a na trhu mnohem déle než ultralighty, jenom pokukují.

Marně totiž volají tuzemští podnikatelé po tom, aby do projektů letadel o životnosti třicet či čtyřicet let vstupoval stát. Přispěl by tak k dlouhodobému zajištění zaměstnanosti určitého počtu pracovníků. Ale vize tuzemské ekonomiky se upjala k automobilovému průmyslu, přitom nejenom ekonomové poukazují na fakt, že továrna na výrobu vozidel může z Česka za pět let odejít. Zatímco v případě leteckého průmyslu, který by nedělali tuneláři, ale nadšenci pro létání, už to není tak jednoduché. Výrobní linka automobilů může stát dnes tady a zítra jinde. Výroba letadel se tak lehce stěhovat nedá.

Současní výrobci ultralehkých letadel přitom možná ani netuší, že je začne trápit i jiný problém, než je malá podpora státu. Konkurence vyrábějící ve světě těžší letadla na ně totiž poštvala úředníky Evropské unie. Těm se prý zachtělo víc zpoplatnit klotové rukávy, a tak pošilhávají i po nejlehčích aerech. Teď bude záležet hlavně na tom, jak moc si s drahými certifikáty i pro ultralighty padnou do noty s českými úředníky. Já bych ovšem na jejich nechuť rozdávat ještě více razítek nevsadila ani korunu, natož euro, byť padající bez padáku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít