Article, show

Roztáhnou nebo svěsí křídla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

Výroba letadel se stěhuje hůř než výroba automobilů.

Na rozdíl od dopravních letadel nemají výrobci ultralehkých a lehkých aeroplánů problémy s odbytem. Je to odvětví, jemuž se v Česku daří velmi dobře. Podle lidí, kteří se kolem tohoto drobného leteckého průmyslu točí, je to zásluhou nadšenců pro sportovní létání. Stát jim pomohl jenom potřebným razítkem při zakládání společností. Po jakýchkoli finančních pobídkách ani vidu, ani slechu.

Přitom kdyby měli čeští podnikatelé možnost za obdobných podmínek dělat třeba vícemístná a tím pádem i těžší letadla, byli by, věřím, stejně úspěšní. Ovšem při dnešních drahých schvalovacích řízeních a certifikátech se většina výrobců úpěnlivě drží v kategorii ultralightů. Vejdou-li se totiž na evropských trzích s letadlem do 472,5 kilogramu a na amerických do 600 kil, stojí je potřebné potvrzení statisíce. Kdyby hmotnost letadel zvýšili, museli by si připravit desítky milionů korun. Proto po érech vyšší kategorie, která vydrží v provozu a na trhu mnohem déle než ultralighty, jenom pokukují.

Marně totiž volají tuzemští podnikatelé po tom, aby do projektů letadel o životnosti třicet či čtyřicet let vstupoval stát. Přispěl by tak k dlouhodobému zajištění zaměstnanosti určitého počtu pracovníků. Ale vize tuzemské ekonomiky se upjala k automobilovému průmyslu, přitom nejenom ekonomové poukazují na fakt, že továrna na výrobu vozidel může z Česka za pět let odejít. Zatímco v případě leteckého průmyslu, který by nedělali tuneláři, ale nadšenci pro létání, už to není tak jednoduché. Výrobní linka automobilů může stát dnes tady a zítra jinde. Výroba letadel se tak lehce stěhovat nedá.

Současní výrobci ultralehkých letadel přitom možná ani netuší, že je začne trápit i jiný problém, než je malá podpora státu. Konkurence vyrábějící ve světě těžší letadla na ně totiž poštvala úředníky Evropské unie. Těm se prý zachtělo víc zpoplatnit klotové rukávy, a tak pošilhávají i po nejlehčích aerech. Teď bude záležet hlavně na tom, jak moc si s drahými certifikáty i pro ultralighty padnou do noty s českými úředníky. Já bych ovšem na jejich nechuť rozdávat ještě více razítek nevsadila ani korunu, natož euro, byť padající bez padáku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít