Roztáhnou nebo svěsí křídla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

Výroba letadel se stěhuje hůř než výroba automobilů.

Na rozdíl od dopravních letadel nemají výrobci ultralehkých a lehkých aeroplánů problémy s odbytem. Je to odvětví, jemuž se v Česku daří velmi dobře. Podle lidí, kteří se kolem tohoto drobného leteckého průmyslu točí, je to zásluhou nadšenců pro sportovní létání. Stát jim pomohl jenom potřebným razítkem při zakládání společností. Po jakýchkoli finančních pobídkách ani vidu, ani slechu.

Přitom kdyby měli čeští podnikatelé možnost za obdobných podmínek dělat třeba vícemístná a tím pádem i těžší letadla, byli by, věřím, stejně úspěšní. Ovšem při dnešních drahých schvalovacích řízeních a certifikátech se většina výrobců úpěnlivě drží v kategorii ultralightů. Vejdou-li se totiž na evropských trzích s letadlem do 472,5 kilogramu a na amerických do 600 kil, stojí je potřebné potvrzení statisíce. Kdyby hmotnost letadel zvýšili, museli by si připravit desítky milionů korun. Proto po érech vyšší kategorie, která vydrží v provozu a na trhu mnohem déle než ultralighty, jenom pokukují.

Marně totiž volají tuzemští podnikatelé po tom, aby do projektů letadel o životnosti třicet či čtyřicet let vstupoval stát. Přispěl by tak k dlouhodobému zajištění zaměstnanosti určitého počtu pracovníků. Ale vize tuzemské ekonomiky se upjala k automobilovému průmyslu, přitom nejenom ekonomové poukazují na fakt, že továrna na výrobu vozidel může z Česka za pět let odejít. Zatímco v případě leteckého průmyslu, který by nedělali tuneláři, ale nadšenci pro létání, už to není tak jednoduché. Výrobní linka automobilů může stát dnes tady a zítra jinde. Výroba letadel se tak lehce stěhovat nedá.

Současní výrobci ultralehkých letadel přitom možná ani netuší, že je začne trápit i jiný problém, než je malá podpora státu. Konkurence vyrábějící ve světě těžší letadla na ně totiž poštvala úředníky Evropské unie. Těm se prý zachtělo víc zpoplatnit klotové rukávy, a tak pošilhávají i po nejlehčích aerech. Teď bude záležet hlavně na tom, jak moc si s drahými certifikáty i pro ultralighty padnou do noty s českými úředníky. Já bych ovšem na jejich nechuť rozdávat ještě více razítek nevsadila ani korunu, natož euro, byť padající bez padáku.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít