Roztáhnou nebo svěsí křídla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

Výroba letadel se stěhuje hůř než výroba automobilů.

Na rozdíl od dopravních letadel nemají výrobci ultralehkých a lehkých aeroplánů problémy s odbytem. Je to odvětví, jemuž se v Česku daří velmi dobře. Podle lidí, kteří se kolem tohoto drobného leteckého průmyslu točí, je to zásluhou nadšenců pro sportovní létání. Stát jim pomohl jenom potřebným razítkem při zakládání společností. Po jakýchkoli finančních pobídkách ani vidu, ani slechu.

Přitom kdyby měli čeští podnikatelé možnost za obdobných podmínek dělat třeba vícemístná a tím pádem i těžší letadla, byli by, věřím, stejně úspěšní. Ovšem při dnešních drahých schvalovacích řízeních a certifikátech se většina výrobců úpěnlivě drží v kategorii ultralightů. Vejdou-li se totiž na evropských trzích s letadlem do 472,5 kilogramu a na amerických do 600 kil, stojí je potřebné potvrzení statisíce. Kdyby hmotnost letadel zvýšili, museli by si připravit desítky milionů korun. Proto po érech vyšší kategorie, která vydrží v provozu a na trhu mnohem déle než ultralighty, jenom pokukují.

Marně totiž volají tuzemští podnikatelé po tom, aby do projektů letadel o životnosti třicet či čtyřicet let vstupoval stát. Přispěl by tak k dlouhodobému zajištění zaměstnanosti určitého počtu pracovníků. Ale vize tuzemské ekonomiky se upjala k automobilovému průmyslu, přitom nejenom ekonomové poukazují na fakt, že továrna na výrobu vozidel může z Česka za pět let odejít. Zatímco v případě leteckého průmyslu, který by nedělali tuneláři, ale nadšenci pro létání, už to není tak jednoduché. Výrobní linka automobilů může stát dnes tady a zítra jinde. Výroba letadel se tak lehce stěhovat nedá.

Současní výrobci ultralehkých letadel přitom možná ani netuší, že je začne trápit i jiný problém, než je malá podpora státu. Konkurence vyrábějící ve světě těžší letadla na ně totiž poštvala úředníky Evropské unie. Těm se prý zachtělo víc zpoplatnit klotové rukávy, a tak pošilhávají i po nejlehčích aerech. Teď bude záležet hlavně na tom, jak moc si s drahými certifikáty i pro ultralighty padnou do noty s českými úředníky. Já bych ovšem na jejich nechuť rozdávat ještě více razítek nevsadila ani korunu, natož euro, byť padající bez padáku.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče