Rozseknutý Český ráj

08. dubna 2010, 14:02 - Jiří Němeček
08. dubna 2010, 14:02

Prosvištět trasu mezi Libercem a Jičínem za padesát minut je lákavé. Zboží se dostane dřív k zákazníkům, kamiony spálí méně nafty. Otázkou zůstává, jestli region a životní prostředí unikátní rezervace na tomto plánu skutečně vydělají.

Autor: CzechTourism.com

Budoucnost jedné z nejkrásnějších přírodních rezervací v zemi se brzy změní. Už název oblasti zvané Český ráj napovídá, že nejde o pouhá pole, kde se majitel hádá se státem o cenu pozemku za postavení dálnice. Všichni ale vědí, že vyřešit dopravu v regionu je nutné. V těchto dnech padlo první rozhodnutí, které se také zdá být určující.

Navzdory sedmi letům protestů obcí a ekologických organizací zastupitelé Libereckého kraje schválili kontroverzní severní koridor pro silnici R35, která rozdělí Český ráj na dvě části. „Nemá cenu zastírat, že to rozhodnutí bylo enormně těžké,“ říká náměstkyně libereckého hejtmana Lidie Vajnarová. Kraj si ale dnes za svým rozhodnutím stojí. Jde totiž i o časový tlak – bez zvolené varianty dopravního spojení není možné uzavřít územní plány v regionu. „Museli jsme řešit také problém, co s Ralskem – bývalým vojenským prostorem,“ připomíná Vajnarová s tím, že obyvatelé potřebují vědět s časovým předstihem, co jim stát (kraj) v regionu umožní nebo naopak zakáže.

Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu, na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí, dvě třetiny z nich pak vystoupily v diskusi. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD.

Nic není ztraceno

Schválený návrh je jen doporučením Ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést. „Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb,“ připomíná Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český ráj. Chyby jsou podle ní v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozorňuje také, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.

Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa chráněné oblasti. Za špatný považují projekt zelení. Předseda strany Ondřej Liška upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova. „Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25 tisíc automobilů denně,“ připomíná. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která je jakýmsi jižním obchvatem Českého ráje. Ta ale nevede Libereckým krajem, ale sousedním krajem Středočeským.

Obyvatelé regionu jsou v názorech rozděleni

Negativně vnímají rozhodnutí kraje turnovští zastupitelé, kteří už vloni tuto variantu spojení s Jičínem odmítli. Právě na jejich území silnice rozetne Český ráj. „Je to srdce celého regionu, tak není divu, že se o ně bojíme,“ vysvětluje starostka města Turnov Hana Maierová. Připouští však, že veřejnost je v názorech na silnici rozdělena zhruba na polovinu. Řada lidí ocení lepší dopravní spojení, další doufají v nové pracovní i podnikatelské příležitosti.

„Proto bude velmi důležité konečné technické řešení té stavby, aby nezničila unikátní přírodu,“ dodává starostka. Verdikt státu ale město změnit nemůže. Radnice se tak podle ní chce postarat alespoň o to, aby se nezhoršil život obyvatelům, kteří budou žít v okolí plánované dopravní tepny. „Už teď jsme hlavní silniční i železniční uzel na sever od Prahy. To přináší výhody i nevýhody,“ připomíná žena, která šéfuje čtrnáctitisícovému městu, přes jehož území ovšem podle odhadů denně procestuje na více než padesát tisíc lidí.

Město spojuje železničními kolejemi Prahu, Mladou Boleslav, Liberec, Jičín a další významná města. Navíc leží i na významné trase R10, která spojuje hlavní město, středočeské automobilové centrum v Mladé Boleslavi a dále pokračuje na Liberec nebo Harrachov. Je ale důležitou spojnicí i na sever do Polska či Německa.

VARIANTY KORIDORU LIBEREC - JIČÍN
zákl. parametry silnice ­­­severníjižnísuperseverní
celkové náklady19,676 mld. Kč14,567 mld. Kč36,874 mld. Kč
celková délka trasy45,34 km64,53 km44,37 km
délka nové trasy34,94 km41,33 km44,37 km
celková výška stoupání285,8 m306,5 m428,7 m
délka tunelů4,39 km0,85 km8,91 km
délka mostů3,24 km2,89 km6,80 km
Pramen: Liberecký krajský úřad

Politici licitují s Českým rájem v předvolebním boji

Aktivistka Martina Pokorná, která už léta stojí v čele odporu proti dálnici vedoucí chráněnou oblastí, označuje snahu sociální demokracie prosadit severní variantu za podvod na voličích. Před volbami totiž ČSSD i komunisté jasně deklarovali, že varianta, která rozdělí Český ráj, je pro ně nepřijatelná a minulý týden pro ni překvapivě hlasovali. Pokorná už předala hejtmanovi petici proti silnici s 15 tisíci podpisy, které se za více než sedm let protestů proti jejímu vedení Českým rájem podařilo nasbírat.

Čtyřproudá silnice R35 z Turnova na Jičín by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a odvést dopravu mimo obce. Už několik let patří k prioritám kraje, problémem ale bylo její trasování. V úvahu přicházely tři varianty; severní varianta, která zvítězila, kopíruje z velké části současnou silnici. Její výstavba přijde na téměř dvacet miliard, od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení. Silnice vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje.

Ochránci přírody proto preferovali jižní variantu, která by stála 15 miliard korun. Pro ekology je nejpřijatelnější a je také nejlevnější. Podle vedení Libereckého kraje ale dopravu v kraji neřeší, protože vede sousedními středními Čechami. Připravena byla ještě takzvaná superseverní varianta, která měla napojit Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba by ale podle odhadů stála bezmála 37 miliard korun. Navíc se proti ní postavily Semily a další obce.

„My jsme severní variantu podporovali a s rozhodnutím kraje jsme naprosto spokojeni,“ říká místostarosta Semil Vladimír Šimek. Jako naprosto nereálnou odmítli už dávno zastupitelé myšlenku jižní cesty, která by vedla přes Mnichovo Hradiště.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče