Rozhoduje každá maličkost

26. července 2004, 00:00 - MONIKA PAVLÍČKOVÁ ředitelka marketingu a komunikací IBM
26. července 2004, 00:00

MARKETING V PRAXI Kam moje firma míří, co je naším hlavním cílem? Co udělat, abychom náš cíl naplnili? Kdo jsou naši zákazníci? Tyto otázky by mělo klást v jakkoliv velké firmě především marketingové oddělení. Zároveň na ně musí hledat odpovědi a potom dohlížet na jejich realizaci.

Monika Pavlíčková ředitelka marketingu a komunikace v IBM

MARKETING V PRAXI Kam moje firma míří, co je naším hlavním cílem? Co udělat, abychom náš cíl naplnili? Kdo jsou naši zákazníci? Tyto otázky by mělo klást v jakkoliv velké firmě především marketingové oddělení. Zároveň na ně musí hledat odpovědi a potom dohlížet na jejich realizaci. Zapomeňte na výstředně oblečené kreativní pracovníky, kteří předkládají jeden hezčí obrázek za druhým a žádají investice do reklamy, do kampaní, do setkání se zákazníky. Dobrý marketingový pracovník je profesionál, který peníze neutrácí, ale investuje, a vytváří příležitosti pro jejich další získávání. Umí vypočítat přínosy, umí měřit efektivitu a umí každý výdaj dobře zdůvodnit. JEDNOTNÁ IMAGE Zamysleli jste se někdy nad tím, kdo vlastně dělá ve vaší firmě marketing? Správná odpověď zní: každý. Vaším prvním úkolem tedy bude provést kontrolu - jak? Jak se prodává vaše firma na trhu ve vztahu k zákazníkům? Pro začátek si ji zkuste jen tak v roli vašeho zákazníka projít. Jak se o vás možný klient dozví? Jak vás najde? Jak vás bude kontaktovat? Dá se k vám snadno dovolat? Jak se ze zákazníkem jedná, když už mu někdo zvedne telefon? Pozná hned, kam se dovolal - uslyší nejdříve jméno firmy a pozdrav? Ví telefonistka, komu jaký hovor spojit? Když k vám přijde návštěva, jak je o ni postaráno? Co všechno vidí a slyší během čekání v recepci nebo přijímací místnosti? Jak vypadá toaleta, na kterou může návštěvník zajít? Jak chodí oblékáni vaši zaměstnanci? Jak vystupují a reprezentují firmu? Jak jednají se zákazníky? Třeba is těmi, kteří přichází nevhod? Potom si projděte vaše tištěné materiály. Jak vypadá váš předpis o korporátní identitě firmy, tedy jednotná úprava používání loga, formáty pro vizitky, hlavičkové papíry, brožury, materiály. Máte takový předpis? Dodržují ho všechna oddělení, nebo si každý může nechat vytisknout prakticky cokoliv? Jak se používá váš hlavičkový papír? Odcházejí z vaší firmy dopisy s překlepy a hrubými chybami, protože nad tím někdo mává rukou? Mají všichni vaši zaměstnanci shodný tvar e-mailové adresy? Jak vypadají vaše reklamní materiály? Jsou každý měsíc jiné podle toho, která agentura je připravovala, nebo dodržují předepsaný formát? INFORMACE O TRHU**

Co má být ale každodenní náplní práce marketingového oddělní? Především shromažďování informací o trhu, nákupním chování, činnosti konkurentů, příprava analýz a hledání obchodních příležitostí. V dobře organizované firmě je marketing platformou, na které se setkávají obchodníci s výrobními silami a společně hledají příležitosti, jak dělat zisk. Ve chvíli, kdy tyto příležitosti existují, marketing připraví plán, jak na to. Po skončení akce je důležité, aby nezapomněl vyhodnotit její účinek. To je vlastně první vklad do dalšího boje o trh.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče