Menu Zavřít

Rozhodnou další dva roky

15. 7. 2008
Autor: Euro.cz

Fabricem Tameggerem

Stoupající ceny paliva, konkurence nízkonákladových přepravců a finanční krize. To jsou hlavní výzvy, se kterými se musejí vyrovnávat tradiční aerolinie. Platí to také pro společnost Austrian Airlines, která působí i na českém trhu. „Loni jsme přepravili asi sto dvacet tisíc českých cestujících, což znamená přibližně sedmiprocentní meziroční nárůst,“ řekl týdeníku EURO manažer Austrian Airlines pro Česko Fabrice Tamegger.

EURO: Společnost Austrian Airlines se v posledních letech potýkala se ztrátovým hospodařením a zajímal se o ni arabský investor. Obchod se ale neuskutečnil. Našli jste již jiné řešení? TAMEGGER: Loni se nám podařilo odstranit největší ztráty a za celý rok jsme vykázali zisk 3,3 milionu eur. To se podařilo i díky zrušení některých dálkových ztrátových linek. Navíc ke konci března činila výše našich likvidních prostředků 205 milionů eur, což ukazuje sílu naší pozice. V prvním čtvrtletí jsme sice vykázali ztrátu, ale jak jistě víte, toto období je v letecké dopravě vždycky nejslabší. Ovšem v dubnu i květnu se objevily pozitivní signály, které nás vedou k přesvědčení, že výsledky za celý rok budou výrazně lepší. Ohledně hledání investora musím poznamenat, že saúdskoarabský velkopodnikatel Muhammad bin Issá Džabar nás oslovil sám, nicméně nakonec nedokázal ve stanovené lhůtě předložit potřebnou bankovní garanci, a proto z obchodu sešlo. Nyní vedení Austrian Airlines zvažuje další varianty rozvoje společnosti. Budeme-li pokračovat v hledání investora či ne, se ukáže v následujících měsících.

EURO: Cena ropy prolomila hranici 140 dolarů za barel a stále stoupá. Zvyšujete ceny? TAMEGGER: Chceme našim zákazníkům vždycky nabízet co nejlepší podmínky, nicméně strmý růst ceny leteckého benzinu nás donutil ke zvýšení palivového příplatku na krátkých a středních vzdálenostech na 29 eur. U dálkových linek byl příplatek zvýšen na 90 eur. Uvědomme si tempo nárůstu ceny paliva. V polovině března dosáhla cena tuny kerosinu na rotterdamské burze 1176,8 dolaru a 30. května to bylo již 1297 dolarů. Pro srovnání - průměrná cena loni činila 709 dolarů a v roce 2002 jen 231 dolarů.

EURO: Na pražské letiště míří stále více leteckých společností nabízejících spojení do nových destinací. Přitom obchodní model Austrian Airlines je založen na dopravě cestujících do Vídně, odkud se létá do dalších míst. Nebojíte se ztráty českých zákazníků? TAMEGGER: Naše strategie se zaměřuje na východ Evropy, kde nabízíme 48 destinací, a také na expanzi na Střední východ. Dle veškerých analýz jde o růstové trhy, proto věřím, že je to strategie úspěšná. Navíc nabízíme přes Vídeň destinace, do kterých se přímo z Prahy nedostanete. Jako příklad uvedu ruská města Soči a Nižnij Novgorod, kosovskou Prišťinu či rumunské Baia Mare.

CONTENT24

EURO: V červenci spouštíte velkorysejší pojetí business class, přitom řada obchodních cestujících létá i s levnými aeroliniemi. Není to chybný krok? TAMEGGER: Naše zkušenost ukazuje, že roste počet zákazníků oceňujících pohodlí. Na druhé straně jistě existují i jiné segmenty trhu. Obecně lze na trhu letecké přepravy v důsledku vývoje cen ropy a působení nízkonákladových dopravců cítit silný tlak na konsolidaci. Myslím, že následující dva roky rozhodnou o setrvání či odchodu z trhu řady aerolinií.

EURO: Hostitelskou zemí mistrovství Evropy v kopané bylo v červnu i Rakousko. Zareagovaly nějak Austrian Airlines na tuto příležitost? TAMEGGER: Zvýšili jsme kapacity linkových letů do účastnických zemí mistrovství. Rovněž jsme posílili lety do Švýcarska a uvnitř Rakouska. S výjimkou Bernu létáme do všech hostitelských měst šampionátu. Navýšili jsme i počet charterových letů. Takto s námi do Rakouska například letěl i italský národní tým.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).