ROSTISLAV TRÁVNÍČEK: Kritika stavebních spořitelen je nezasloužená

22. listopadu 2004, 00:00 - PETR BÝM
22. listopadu 2004, 00:00

Na jedné straně kritika, na druhé neutuchající zájem klientů o úvěry i spoření. Podle Rostislava Trávníčka z Českomoravské stavební spořitelny právě zájem klientů nejlépe vypovídá, jak na tom dnes stavební spoření skutečně je.

* Jak vnímáte současný pošramocený image stavebních spořitelen?

Možná se to tak v médiích může jevit, ale je to nezasloužené. Naše image u klientů, to máme ověřeno renomovanými mezinárodními výzkumy, neutrpěla.

* Pokuta antimonopolního úřadu - ÚOHS - za kartelovou dohodu naznačuje něco jiného. Obvinění z kartelu naprosto odmítáme. Proto jsme se také odvolali, přesně řečeno podali rozklad. Nyní čekáme na konečné rozhodnutí ÚOHS. Pokud bude pro nás negativní, odvoláme se k soudu. Podezření z dohody o zvýšení poplatků a ve věci výměny statistik je neodůvodněné. Stačí se podívat na fakta. Poplatky tuzemských stavebních spořitelen mají různou strukturu, různou výši, která se navíc upravovala v různé době. Statistiky byly naprosto transparentní a sloužily jako zdroj informací státním úřadům a veřejnosti. * Stavebním spořitelnám se vyčítá také ztížení migrace klientů. Jak se stavíte k tomuto problému?

Především je třeba říci, že to praktický problém ani není - podle našich průzkumů má o změnu stavební spořitelny zájem jen naprosto zanedbatelný počet klientů. K podstatě věci je pak na místě říci toto: Všude, kde stavební spoření dlouhodobě funguje, migrace neexistuje. Pokud by to tak nebylo, nemohli bychom garantovat úrokové sazby, což dnes děláme, a to po celou dobu trvání smluvních vztahů. To ale můžeme právě proto, že přesně víme, s jakým objemem finančních zdrojů a v jakém období pracujeme. Migrace by výrazně narušila celý systém stavebního spoření.

* A co poplatky - hodláte je snížit? Nemyslím, že by k tomu došlo, i když mohu samozřejmě mluvit jenom za ČMSS. Jejich současnou výši nepovažuji za nijak enormní, navíc nepokrývají ani náklady, které spořitelna s vedením účtu má. Porovnejte naše poplatky třeba s hypotečním sektorem - my jsme v řádu stovek, oni v řádu tisíců korun ročně. My klientům účtujeme za správu spořicího i úvěrového účtu 290 korun za rok a ještě tuto sumu dělíme na pololetí. Takže pokud si někdo účet založí třeba v červenci, zaplatí jen 145 korun. Opakuji - porovnejte tyto částky s poplatky k hypotečním úvěrům. Tam takové výše dosahují měsíční poplatky. Já mám ale pocit, že tyto skutečnosti nechce nikdo slyšet. * Kritika je jedna věc, reakce trhu druhá. Jak na tyto kritické hlasy slyší vaši klienti? Jaké jsou vaše letošní výsledky v porovnání s loňským rokem? Takové porovnání bude trochu zavádějící. Loňský rok byl pro stavební spoření naprosto výjimečný - byl posledním rokem, v němž bylo možné získat vyšší státní příspěvek. To byla skutečnost hojně medializovaná a opíral se o ni i náš marketing. Ale přesto porovnejme. ČMSS letos za období leden-září dosáhla tržního podílu 37,6 %, což představuje 157 tisíc nových smluv. Loni to za tutéž dobu byl tržní podíl 35,8 %, tj. 444 tisíc smluv. Z hlediska počtu klientů je náš trh téměř saturován - stavební spoření u nás využívá 60 % populace, což je totéž jako v Německu či Rakousku. Potenciál ještě nicméně existuje. * Co objem poskytnutých úvěrů? Tady to pochopitelně vypadá jinak. Za první tři čtvrtletí jsme našim klientům půjčili 13,8 miliardy korun, což je - čistě aritmeticky přepočteno - oproti loňsku mírný vzestup. * I z ministerstva financí je ovšem občas slyšet, že tyto úvěry výstavbu nových bytů nijak nepodporují. Jejich malá průměrná výše naznačuje, že se využívají spíše k rekonstrukcím?!

Zase nemohu souhlasit. Od roku 1993 do letošního pololetí u nás bylo dokončeno 244 tisíc nových bytů a rodinných domů. Stavební spořitelny financovaly nebo spolufinancovaly výstavbu 124 tisíce z nich. A ještě jedna statistika: do června tohoto roku si lidé u bankovního sektoru vypůjčili celkem 272 miliard korun právě na bydlení. Na stavební spořitelny z toho připadlo 53 % a já rád konstatuji, že na Českomoravskou stavební spořitelnu celá čtvrtina.

* Všeobecně se považuje proces schvalování úvěrů za dosti pomalý a velmi byrokratický. Můžeme čekat nějaké zlepšení?

My jsme tyto termíny v průběhu doby výrazně zkrátili. Pokud klient dodá všechny potřebné doklady (což se ovšem často neděje), může počítat se schválením úvěru do jednoho či dvou týdnů podle složitosti případu. Tady je samozřejmě stále co zlepšovat, ale má to své limity. Půjčování peněz není žádná legrace, musíme chránit naše klienty, jejichž majetek spravujeme.

*** Hypoteční trh se u nás rychle rozvíjí. Nebojíte se této konkurence?

Samozřejmě si konkurujeme, ale obavy to ve mně žádné nevyvolává. Oblast bydlení má velkou budoucnost a totéž platí pro její financování. U nás je velmi nízká kvalita bytového fondu, 42 % bytů bylo postaveno do roku 1945. Také výměra užitné plochy v porovnání se západní Evropou výrazně zaostává. Podle našich předpokladů bude 55 % populace muset své bydlení rekonstruovat či modernizovat. Je zjevné, že k tomu budou sloužit především úvěry. A tady je také velký prostor - zadlužení českých domácností představuje asi 9 % HDP. V západní Evropě se pohybuje o řád výše a například v USA je to 85 %.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče