Ronald Adams: Náklaďáky jsme nabídli armádě i těžebnímu průmyslu

13. října 2011, 10:24 - Pavel Trčala
13. října 2011, 10:24

Moravský výrobce nákladních automobilů Tatra se snaží aktivně navázat na svou celosvětovou reputaci. Nejenže úspěšně vyváží, ale tatrovky se přímo montují v Indii a plány pro nové montážní závody jsou také v Saúdské Arábii a právě v Brazílii. Jaká je vize pro Tatru v Brazílii, vysvětlil generální ředitel firmy Roland Adams.

Foto: Tatra Kopřivnice

Vozy Tatra měly velkou tradici po celém světě. Jaká je vaše pozice v Brazílii?

Tento trh je pro nás nový. Poslední dva roky jsme strávili jeho průzkumem a vedli jsme jednání s potenciálními místními partnery. Nyní jsme ve fázi vyjednávání podmínek joint-venture s naším vybraným partnerem, velkou brazilskou společností.

Tatra plánuje do budoucna montáž vozidel přímo v Brazílii. Budete dovážet všechny díly z Kopřivnice, nebo se budete snažit nalézt také vhodné místní dodavatele?

Abychom mohli proniknout na trh bez nutnosti platit vysoké dovozní clo, musíme předložit věrohodný plán, který dovoluje bezcelní dovoz kompletních nákladních vozů během určitého časového období. Dalším krokem bude poté import všech komponentů a kompletace vozů v Brazílii. Třetím a posledním krokem bude výroba vybraných komponentů v Brazílii. Ve finálním produktu budou tedy zastoupeny jak české dodávky do Brazílie, tak místní brazilští dodavatelé.

V Brazílii mají své závody další světové automobilky. Pro Tatru je jistě důležité najít si svou trhlinu na trhu. Která oblast je pro vás zajímavá? Jako všude jinde, i v Brazílii má Tatra své místo na trzích těžkých terénních civilních vozů, jako je těžba, zpracování dřeva, ropy a plynu. Všechny tyto suroviny se v Brazílii těží. A jako vždy budeme doufat, že se Tatře podaří proniknout do brazilské armády a uspokojit její potřeby pro taktická vozidla s vysokou mobilitou a vysokou nosností. Měli jsme už mnoho pozitivních jednání jak s civilními, tak s vojenskými trhy v Brazílii. Brazílie je obrovský trh, který také otevírá dveře do celé Latinské Ameriky. Při jednáních je velmi důležitá znalost jazyka. Komunikujete s vašimi partnery portugalsky, nebo anglicky? Tatra komunikuje po celém světě v angličtině. Očekáváme, že budeme mít mezi našimi zaměstnanci kvalifikovanou osobu mluvící portugalsky a španělsky. Śéf Tatrovky přišel z Texasu Ronald Adams je původem z Texasu, ale od roku 1993 působí v českém a moravském byznysu. V devadesátých letech řídil SDC International, pobočku plzeňské Škodovky. Od roku 2001 byl v představenstvu Tatry, v té době spoluvlastněné také firmou Terex, americkým výrobcem těžké techniky. Po odchodu firmy Terex se v roce 2006 stal jedním ze čtyř vlastníků Tatry a společnost vede dosud. Ronald Adams má s Tatrou velké plány na expanzi, a to včetně výroby limitovaných sérií historických osobních vozů. Jací jsou podle vás Brazilci jako obchodní partneři? Jaké jsou vaše tipy pro naše exportéry? Byl jsem ohromen velmi profesionálním přístupem a seriózním jednáním brazilských obchodníků. Mají mnoho znalostí o mezinárodních obchodních praktikách. Klíčovým pro každou firmu mířící do Brazílie je najít si solidního a schopného místního partnera. Co by měl podle vás český nebo moravský byznysmen vědět před jeho první obchodní cestou do Brazílie?**

Obchodní rozhodnutí se dělají v Brazílii – stejně jako v celé Jižní Americe – velmi pomalu. Nemyslete si, že poletíte jednou nebo dvakrát a uzavřete nějaký významný obchod. Ale je to velmi lukrativní trh a jeho ekonomika patří ke světové špičce. Takže je to dobré místo pro pokus o expanzi.

Autor působí jako mezinárodní konzultant společnosti Trcala Consulting.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče