Romantika s hi-tech doplňky

12. května 2008, 00:00 - Renata Lichtenegerová
12. května 2008, 00:00

Zámecké hotely se v České republice těší značné oblibě. Nevystačí ale s krásnými „kulisami“ a kouzlem místa. I v historické budově hosté očekávají služby, které jsou v souladu s nejnovějšími trendy.

Ubytování v zámku Hotely v zámcích lákají klienty v první řadě na své kouzlo, na netradiční místnosti, rozlehlé zahrady a krásnou krajinu v okolí. Hlavní roli jednoznačně hraje atmosféra. Zprostředkovat hostům pocit výjimečnosti, který byl vlastní šlechticům z dávných dob, a dopřát jim co nejsilnější dávku netradičních zážitků. „Jejich jedinečnost spočívá především v tom, že jsou ve většině případů v blízkosti přírody, dál od civilizace. To ocení každodenně psychicky vytížení lidé nároční na trávení volného času,“ přibližuje Rostislav Vondruška, ředitel státní agentury CzechTourism. Výzva hostům v láhvi Atmosféru výjimečnosti se zámecké hotely snaží ještě podtrhovat a lákají hosty na nejrůznější atrakce, od tradičních hostin až po rytířské zápasy. „Pořádáme koncerty, stylové hostiny, maškarní plesy, módní přehlídky a další akce,“ přibližuje Libor Šticha, obchodně-provozní manager čtyřhvězdičkového hotelu Zámek Štiřín, ležícího poblíž Prahy. V pozadí nezůstávají ani gastronomické speciality. Kuchaři je nezřídka připravují podle tradic šlechtických rodů, jež kdysi zámek obývaly. „Naše pokrmy jsou obohaceny místními tradicemi a starými zámeckými tajnými recepturami. Kulinářský mistr se inspiruje v původní aristokratické gastronomii rodiny Thurn-Taxisů, která na zámku žila do roku 1947,“ říká Eva Plchová, prodejní a marketingová ředitelka hotelu Chateau Mcely nedaleko Nymburka. Hotel pro hosty pořádá tematické víkendové akce. „Naposledy to byla na čarodějnice Filipojakubská noc,“ dodává Plchová. Vedle pěti hvězd, které hostům slibují nejvyšší standard, získal tento hotel také licenci ministerstva životního prostředí k užívání ekoznačky Evropské unie. „Každý host teď v pokoji nalezne vzkaz v láhvi s výzvou k ekologickému chování,“ popisuje Plchová. Golf a jízdní kola Podnikání v zámku má kromě výhody v jedinečné atmosféře také stinnější stránky. „Lidé mají zájem o ubytování v budově s dlouhodobou historií. S tím jsou ale spojeny vyšší náklady na údržbu historického objektu,“ konstatuje Šticha. S podobnými problémy se potýká i zámecký hotel Třešť. „Jedinou nevýhodou jsou vysoké režijní náklady a občasné tahanice s památkáři v případě nutnosti oprav či zásahu do budovy či parku,“ upřesňuje ředitel hotelu Libor Novák. Vedle vyšších investic bojují zámecké hotely ještě s jednou nevýhodou. Krásné okolí budov je zpravidla vykoupeno větší vzdáleností od center měst. „Hosté tak často nemají ve volném čase co dělat,“ míní Tomio Okamura. Pro zámecké hotely je proto dnes naprosto nezbytné, aby nabízely víc než romantiku samotné budovy. Jak se majitelé hotelů shodují, k historickému duchu místa je třeba přidat služby poněkud novodobějšího rázu – welness, tenisové kurty, golfová hřiště, půjčovny jízdních kol. Stylově zařízené místnosti musí mít kompletní technické zázemí pro potřeby kongresové turistiky a starodávný nábytek na pokojích by měly doplňovat širokoúhlé obrazovky.  ZÁMECKÉ HOTELY V ČESKU Nejznámějšími tuzemskými zámeckými hotely jsou Hotel Štiřín (4*) u Prahy, Hotel Štekl v Hluboké nad Vltavou (4*), Chateau Mcely (5*) u Nymburku, Třešť (3*) u Jihlavy, Zámek Mostov (4*) u Karlových Varů, a Zámeček (3*) v Českém Švýcarsku. Známou imitací zámeckého hotelu je Hotel Sen (5*) v Senohrabech u Prahy. Luxus v regionech Právě díky službám, které zámecké hotely zpravidla nabízejí, mají nezanedbatelný význam pro tuzemský cestovní ruch. Nabízejí totiž luxusní ubytování a služby na vysoké úrovni tam, kde tyto věci nejvíce chybějí – v regionech. „Rekonstrukce zámeckých prostor tak, aby mohly poskytovat kvalitní ubytování, jsou trendem, který v budoucnu nabude na významu,“ domnívá se Vondruška. Počet podobných hotelů v Česku zvolna roste. Za poslední dva roky otevřely brány hostům například hotel Sychrov v Českém ráji nebo již zmíněný Chateau Mcely. „Odhaduji, že v současné chvíli je v Česku kolem deseti zámeckých hotelů,“ upřesňuje Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří. Z hlediska příjezdové turistiky nehrají zámecké hotely zvlášť významnou roli. „Pravda je, že zejména starší solventní klientela z nejvyspělejších zemí světa ráda v těchto hotelích nocuje,“ říká Okamura. Turisté, zejména zahraniční, ale podle něho uvítají přespání na zámku především jako zpestření na jednu z nocí během pobytu v Česku. Zámky patří kongresům**

K zámeckým hotelům neodmyslitelně patří kongresová turistika. Hotely oslovují firmy a nabízejí jim prostory k teambuldingovým a jiným akcím. „Ročně se u nás ubytuje kolem padesáti tisíc hostů. Většina kapacity hotelu je využita ke konferencím, kongresům, sympoziím, tréninkům a podobně,“ tvrdí ředitel Zámeckého hotelu Třešť u Jihlavy Libor Novák.

V pozadí nezůstávají ani „nepracovní“ společenské akce. „Meetingy, kongresy a konference táhnou především v zimním období. V letě máme více svateb a společenských akcí, jež jsou spojeny se zámkem a zahradou,“ přibližuje Lucie Laláková ze Zámeckého hotelu Sychrov.

Přestože nepatří k nejlevnějším (dvoulůžkový pokoj stojí na noc od tří do devíti tisíc korun), nejsou zámecké hotely odkázány čistě jen na zahraniční hosty. „Větší část naší klientely je z České republiky. Samozřejmě ale nechceme zůstat závislí jen na jednom trhu a snažíme se expandovat. Ukázalo se, že nejvíce zahraničních klientů k nám přijíždí z Velké Británie,“ dodává Eva Plchová za Chateau Mcely. Podobnou zkušenost mají i na zámku Štiřín. „Největší část, zhruba osmdesát procent, tvoří česká klientela,“ popisuje Libor Šticha.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče