Romantický vláček v ohrožení

23. července 2007, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
23. července 2007, 00:00

VÝLETNÍ ŽELEZNICE ČESKÁ KAMENICE – KAMENICKÝ ŠENOV Mezi severočeskými městy Česká Kamenice a Kamenický Šenov už deset let každou sobotu a neděli jezdí výletní vláček. Jeho provozovatelé však nyní bijí na poplach. Kvůli nedostatku peněz je totiž možné, že zajímavá atrakce brzy zanikne.

VÝLETNÍ ŽELEZNICE ČESKÁ KAMENICE – KAMENICKÝ ŠENOV Mezi severočeskými městy Česká Kamenice a Kamenický Šenov už deset let každou sobotu a neděli jezdí výletní vláček. Jeho provozovatelé však nyní bijí na poplach. Kvůli nedostatku peněz je totiž možné, že zajímavá atrakce brzy zanikne.

Historické soupravy jezdí na stařičké trati od roku 1997, kdy vznikl Klub přátel lokálky (KPL). Cílem sdružení bylo oživit zdejší tradici a vybudovat mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem výletní železnici s vlastním muzeem.

Již první rok ukázal, že nápad je to dobrý. Historickou soupravou se přepravilo přes šest tisíc lidí a v následujících letech se jejich počet neustále zvyšoval. Roční tržby přitom stouply až na 300 tisíc korun.

Příjmy z lístků však ani zdaleka nepokryjí náklady na údržbu kolejí a drážních budov. Ty jsou vinou dlouholetého zanedbávání v dezolátním stavu a potřebují celkovou rekonstrukci. Do ní se ale klub pustit nemůže, protože má železnici pouze pronajatu od státu. „Na to, abychom trať koupili, peníze nemáme,“ říká jednatel KPL Zdeněk Kyncl. „Bojíme se ale, že když to udělá někdo jiný, zpeněží, co půjde, a pak zmizí,“ mračí se.

NA SEVERNÍ DRÁZE

Trať i nádraží v Kamenickém Šenově mají přitom bohatou historii. První snahy o rozšíření železnice v této oblasti se objevily již po dokončení Pražsko-drážďanské dráhy v polovině 19. století. Severně od Děčína měla vést trať Podmokly-Česká Kamenice-Varnsdorf, její stavba se ale nakonec neuskutečnila.

Teprve roku 1865 získala koncesi na stavbu tratí společnost Česká severní dráha, která začala budovat spojnici mezi Bakovem nad Jizerou a Rumburkem. Koleje měly protnout všechny významnější obce v tomto regionu. Stavba však probíhala po částech, takže se Česká Kamenice dočkala napojení teprve roku 1867 a Kamenický Šenov dokonce až roku 1886.

BUDE SNAHA MARNÁ? Společnost Česká severní dráha provozovala v severních Čechách celkem 398 kilometrů tratí až do roku 1908, kdy byla zestátněna. Trať z České Kamenice do Kamenického Šenova sice nebyla nijak důležitou spojnicí, přesto fungovala až do konce 70. let minulého století. Provoz na ní byl ukončen 30. září 1979.

V následujících letech nastalo rychlé chátrání a zanedlouho zbyly z železnice už jen trosky. Teprve díky Klubu přátel lokálky, jehož členové obětovali opravám trati veškerý volný čas, se na sklonku devadesátých let začaly věci měnit k lepšímu. Bez další finanční pomoci ale může nyní veškeré úsilí přijít vniveč a provoz výletní železnice se opět zastaví.

POPIS OBJEKTU název Trať č. 901 místo Kamenický Šenov kraj Liberecký typ železnice stav zchátralývyužití občasné tech. památka ne vlastník Česká republika provozovatel** Klub přátel lokálky |

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče