Roli nehraje jen cena, ale i hodnocení aut

14. dubna 2008, 00:00 - Karel Beránek
14. dubna 2008, 00:00

FIREMNÍ AUTOPARKY - Co je to fleetový prodej? Český ekvivalent je slovo „velkoodběr“. Mezinárodně běžné označení fleetoví zákazníci zahrnuje především podniky s velkými autoparky, které tvoří významnou součást automobilového trhu doma i v zahraničí.

O fleetové zákazníky je mezi obchodníky, výrobci i importéry velký boj a nabídka převyšuje poptávku. Proto se na každé výběrové řízení hlásí vždy víc zájemců. Výběrová řízení jsou často složitá a využívají se při nich i specializované agentury. Základní podmínkou prodeje zůstává finální pořizovací cena, respektive sleva, jakou jsou schopni jednotliví prodejci či importéři nabídnout.

Výhody pro velkoodběratele a podnikatele při nákupu automobilů nespočívají jen ve slevách, poskytovaných na pořizovací ceně, ale i v dalších zákaznických přednostech. Těmi jsou například příznivé ceny oprav, náhradních dílů a dalších doplňků, stejně jako nízké havarijní pojištění a síť servisů. Nezanedbatelnou výhodou automobilů je také ztráta hodnoty za dobu provozu, respektive zůstatková hodnota, za kterou bude vozidlo po skončení služby v podniku možné prodat.

Individuální slevy

Slevy pro velkoodběratele jsou obvykle definovány (nebo individuálně dojednávány) s tím, že se vztahují na cenu zvoleného modelu, včetně příplatků za barvu a mimořádné výbavy. Od této celkové ceny se zákazníkovi odpočte procentuální sleva. U akčních modelů bývají tyto slevy poloviční.

Výše slevy je obvykle závislá na počtu odebraných vozidel. Podmínky pro odběratele z oblasti mezinárodních a nadnárodních společností bývají, vzhledem k obvykle vyšším počtům odebraných vozidel, ještě vstřícnější. Za připomenutí stojí například nedávná smlouva na odběr 1500 nákladních vozidel Mercedes-Benz společností CS Cargo či významné státní zakázky, (pošty, policie a podobně).

FLEETOVÉ VÝHODY

• poměr ceny, kvality a nabízených výbav

• slevy při nákupu pro velkoodběratele a zákazníky cílových skupin

• výhodné financování – leasing, úvěry a podobně

• výhodné havarijní pojištění

• příznivé ceny oprav, jejich kvalita s řádně kalkulovanými servisními náklady pro práci i pro díly

• přednostní objednávání a servis prostřednictvím kontaktních pracovníků, speciálně určených pro velkoodběratele

• odvezení a přistavení vozu v případě opravy (u servisních zakázek)

• prodloužené servisní intervaly – u některých modelů na 30, respektive až 50 tisíc kilometrů

• slevy na práci v opravnách

• originální náhradní díly a originální příslušenství, záruka kvality

• příznivé ceny náhradních dílů a pro velkoodběratele slevy na tyto díly

• kulantnost na vybrané součásti, případně vybrané opravy vozů

• non-stop služba – Assistance s centrálním dispečinkem a infolinkou

• poskytování náhradních vozidel po dobu opravy (zapůjčení vozů za výhodných podmínek)

• půjčování autopříslušenství

• uschovávání například zimních pneumatik

• výkup a prodej ojetých vozů

• non-stop servisní služby a odtahová služba

• rozsáhlé záruky na vozidla i práce

Co koupit?

Ideální partner pro velkoodběratele prakticky neexistuje, atraktivní značky jsou obvykle pořizovací cenou i provozně dražší. U jiných je například zůstatková hodnota nízká, takže se na voze prodělá při jeho prodeji. Další zájemci preferují například bezpečnost, komfort nebo provozní spolehlivost, nízké provozní náklady, poměr ceny a nabízených výkonů a výbavy, image značky, servisní síť, další zákaznické výhody a jiné.

A když se přesto ideální partner najde, nemusí se jeho nabídka vejít do rozpočtu. Většina velkoodběratelů má na koupi vozidel jasný nákupní limit, do kterého se prodávající obchodník musí po zakalkulování zákazníkem požadovaných mimořádných výbav a následných slev „vejít“.¨

Tendry a soutěže

Nákup automobilů se děje v řadě případů na základě výběrového řízení (veřejné zakázky či veřejné obchodní soutěže). Poměrně často se s obdobným řešením výběru a nákupu setkáváme i u menších podniků a u podnikatelů. Ti však většinou uplatňují jen jeho zjednodušenou formu, s porovnáváním pořizovacích a provozních nákladů či zůstatkové ceny.

Podmínky výběrových řízení stanovuje zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jiné ve znění pozdějších předpisů.

Kvalitu určují i audity a certifikáty

Existují pro velký fleetový nákup vodítka kvality? Výroba prakticky všech automobilů je průběžně sledována audity kvality a certifikací podle velmi přísných norem. Jejich plnění zaručuje úroveň kvality výrobků i služeb.

Někteří velkoodběratelé, především z oblasti podniků se zahraniční účastí, v poslední době stále častěji vyžadují pro výběrová řízení vedle kalkulací provozních nákladů ještě také uvedení referencí o provozní spolehlivosti nebo bezpečnosti uvažovaných modelů. Jedná se především o reference týkající se bezpečnosti vozů (testy NCAP), spolehlivosti (statistiky ADAC a silniční služby) a zákaznické spokojenosti, standardu ISO 9002.

Různé typy hodnocení

Zmiňované hodnocení spolehlivosti vychází z počtu poruch jednotlivých typů vozidel, ke kterým jsou volány vozy silniční služby (žlutí andělé) německého autoklubu ADAC. Jedná se tedy o vyhodnocování indexu poruchovosti jednotlivých typů (počtu poruch na tisíc automobilů), vždy podle stáří vozu a za určité období. Hodnoceny jsou vozy ve stáří do tří let (po třech letech provozu) a do pěti, sedmi, devíti a jedenácti let.

Zákaznickou spokojeností se zabývá také řada dalších renomovaných a všeobecně uznávaných mezinárodních anket. Například mezinárodní anketa německého časopisu Auto Motor und Sport. Podobně má významnou vypovídací hodnotu hodnocení podle britského spotřebitelského magazínu What Car? a britská spotřebitelská anketa J. D. Power a Top Gear. V úvahu jsou brány také výsledky anket Auto roku, Zlatý volant v Německu či britského časopisu Which, kde hodnotí nejbezpečnější vozy v jednotlivých třídách.

Pro nemalou část podniků a podnikatelů, zejména z oblasti zahraničních subjektů, je velmi důležitou a nezanedbatelnou také otázka bezpečnosti. V tomto směru je nejuznávanějším evropský spotřebitelský test Euro NCAP. Pro větší přehlednost jsou výsledky těchto testů prezentovány počtem hvězdiček. Jako nejlepší je bráno pět hvězdiček, solidním průměrem jsou čtyři hvězdičky (donedávna to byl ještě velmi dobrý výsledek).

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče