Roland Berger: Evropské aerolinky musí čelit silné asijské konkurenci

22. února 2011, 17:40 - Profit, TZ
22. února 2011, 17:40

Podle studie společnosti Roland Berger se letecká doprava po krizi nachází v obtížné situaci a čelí silné konkurenci nízkonákladových dopravců i konkurenci z Asie a Středního východu. Klíčovými riziky je regulace letecké dopravy a cenová citlivost cestujících.

Foto: Profimedia

Globální trh letecké dopravy se zotavuje z krize v letech 2008 a 2009 rychle. Počty cestujících se brzy vrátí do předkrizové úrovně, příjmy rostou a očekává se, že čisté zisky za rok 2010 dosáhnou 15 miliard USD. Avšak krizový vývoj v minulých letech odhalil slabiny evropských leteckých společností. Společnost Roland Berger Strategy Consultants ve spolupráci s Vysokou školou managementu v Lipsku zveřejnily studii na téma budoucnosti evropských leteckých společností.

Během krize zvýšily nízkonákladové letecké společnosti svůj podíl v Evropě, zatímco konkurenti z Asie a Středního východu také rostli. Evropští dopravci musí dosáhnout rovnováhy mezi kvalitou služeb na jedné straně a přizpůsobit se tlaku na snižování nákladů na straně druhé. Počty pasažérů rostou, takže trh nabízí dobré příležitosti, dopravci ale musí najít správnou strategii, jak jich využít.

Tradiční evropské letecké společnosti jsou stále velmi nestabilní a hledají strategie, jak reagovat na silný tlak konkurence,” uvedl Roland Zsilinszky, expert na dopravu z pražské pobočky Roland Berger.

Studie identifikovala dvě klíčová rizika: Regulace letecké dopravy a cenová citlivost cestujících. Roland Berger a Vysoká škola management v Lipsku navrhla 4 možné scénáře tržního vývoje. Ty mohou poskytnout dopravcům větší možnost reagovat na rychle se měnící podmínky, zaujmout relevantní strategie a vyhnout se rizikům.

1. Silný růst: Evropské letecké společnosti se rychle zotaví, růst bude podpořen zdravou poptávkou z prémiového sektoru, úspěšnou restrukturalizací a inovacemi nabízených služeb. Růst asijské konkurence je zpomalen obtížným přístupem na evropské trhy.

2. Evropa v obležení: Tradiční evropské letecké společnosti jsou nuceny soustředit se na své domácí trhy pod silným tlakem konkurence asijských konkurentů.

3. Pád šampionů: Tento scénář je ještě pesimističtějším pohledem na agresivní průnik evropské nízkonákladové leteckých společností a asijské konkurence na tradiční evropské trhy.

4. Nové příležitosti: Evropští dopravci trpí pod cenovým tlakem a citlivou evropskou poptávkou, ale udrží si své postavení proti konkurenci na rychle rostoucích linkách do Asie.

Během několika následujících let budou evropští dopravci čelit zásadním změnám na trhu dle těchto čtyř scénářů,” uvedl Zsilinszky. „Pokud vedení těchto společností zváží všechny možné scénáře, které mohou nastat, mohou se na budoucí vývoj lépe připravit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková…
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Technologie
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít