Roland Berger: Evropské aerolinky musí čelit silné asijské konkurenci

22. února 2011, 17:40 - Profit, TZ
22. února 2011, 17:40

Podle studie společnosti Roland Berger se letecká doprava po krizi nachází v obtížné situaci a čelí silné konkurenci nízkonákladových dopravců i konkurenci z Asie a Středního východu. Klíčovými riziky je regulace letecké dopravy a cenová citlivost cestujících.

Foto: Profimedia

Globální trh letecké dopravy se zotavuje z krize v letech 2008 a 2009 rychle. Počty cestujících se brzy vrátí do předkrizové úrovně, příjmy rostou a očekává se, že čisté zisky za rok 2010 dosáhnou 15 miliard USD. Avšak krizový vývoj v minulých letech odhalil slabiny evropských leteckých společností. Společnost Roland Berger Strategy Consultants ve spolupráci s Vysokou školou managementu v Lipsku zveřejnily studii na téma budoucnosti evropských leteckých společností.

Během krize zvýšily nízkonákladové letecké společnosti svůj podíl v Evropě, zatímco konkurenti z Asie a Středního východu také rostli. Evropští dopravci musí dosáhnout rovnováhy mezi kvalitou služeb na jedné straně a přizpůsobit se tlaku na snižování nákladů na straně druhé. Počty pasažérů rostou, takže trh nabízí dobré příležitosti, dopravci ale musí najít správnou strategii, jak jich využít.

Tradiční evropské letecké společnosti jsou stále velmi nestabilní a hledají strategie, jak reagovat na silný tlak konkurence,” uvedl Roland Zsilinszky, expert na dopravu z pražské pobočky Roland Berger.

Studie identifikovala dvě klíčová rizika: Regulace letecké dopravy a cenová citlivost cestujících. Roland Berger a Vysoká škola management v Lipsku navrhla 4 možné scénáře tržního vývoje. Ty mohou poskytnout dopravcům větší možnost reagovat na rychle se měnící podmínky, zaujmout relevantní strategie a vyhnout se rizikům.

1. Silný růst: Evropské letecké společnosti se rychle zotaví, růst bude podpořen zdravou poptávkou z prémiového sektoru, úspěšnou restrukturalizací a inovacemi nabízených služeb. Růst asijské konkurence je zpomalen obtížným přístupem na evropské trhy.

2. Evropa v obležení: Tradiční evropské letecké společnosti jsou nuceny soustředit se na své domácí trhy pod silným tlakem konkurence asijských konkurentů.

3. Pád šampionů: Tento scénář je ještě pesimističtějším pohledem na agresivní průnik evropské nízkonákladové leteckých společností a asijské konkurence na tradiční evropské trhy.

4. Nové příležitosti: Evropští dopravci trpí pod cenovým tlakem a citlivou evropskou poptávkou, ale udrží si své postavení proti konkurenci na rychle rostoucích linkách do Asie.

Během několika následujících let budou evropští dopravci čelit zásadním změnám na trhu dle těchto čtyř scénářů,” uvedl Zsilinszky. „Pokud vedení těchto společností zváží všechny možné scénáře, které mohou nastat, mohou se na budoucí vývoj lépe připravit.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče