Rok vysokého rozlišení

08. února 2011, 11:07 - Karel Zaoral
08. února 2011, 11:07

...Jaromírem Glisníkem

Satelitní televize prožívá v průběhu posledních dvou let nebývalý rozvoj. V některých regionech dnes dosahuje dokonce až padesátiprocentního podílu z celkových možností příjmu televizního signálu. Souběžně s tím dochází k růstu obliby vysílání ve vysokém rozlišení. O tom, jak bude vypadat nejbližší budoucnost v tomto tržním segmentu, hovořil týdeník EURO s Jaromírem Glisníkem, výkonným ředitelem společnosti TradeTec, která provozuje satelitní platformu Skylink.

EURO: Co dle vašeho názoru více přispělo k růstu obliby satelitního příjmu televize: přechod na pozemské digitální vysílání, nebo masové rozšíření televizí s vysokým rozlišením? GLISNÍK: Myslím si, že obojí. Když rozdělím zákazníky z pohledu jejich náročnosti na kvalitu obrazu, tak ti, kteří mají malý televizor a nemají nějaké vysoké nároky na kvalitu, vidí satelit ve srovnatelné kvalitě jako pozemský příjem. Rozdíl je samozřejmě vidět až na větších obrazovkách. A ten, kdo má velkou televizi, samozřejmě přemýšlí i o HD, což je velký kvalitativní skok, kterému už terestriální vysílání konkurovat nemůže. Kromě toho je po přechodu na digitální vysílání v některých lokalitách satelit jedinou možnou alternativou rozumně kvalitního příjmu.

EURO: Znamená to, že kromě růstu zájmu o satelit roste současně i zájem o vysílání ve vysokém rozlišení? GLISNÍK: Zatímco v roce 2004 byly v Evropě v nabídce čtyři satelitní programy ve vysokém rozlišení, v příštím roce to budou v rámci Evropy dvě stovky HD programů. Ke konci loňského roku dosáhla penetrace HD ready televizorů v České republice čtyřiceti procent všech domácností. Naši zákazníci již mají přístup k jedenácti HD programům a popularita těchto televizorů dynamicky roste. Satelitní příjem je dnes tou nejjednodušší cestou, jak se k vysílání ve vysokém rozlišení dostat.

EURO: Poměr dvou set HD programů v Evropě a z toho jedenácti dostupných na našem území ale není úplně nejlepší. Ovlivnil ten malý nárůst HD programů v Česku například průběh krize v posledních letech? GLISNÍK: Nemohu hovořit za ostatní poskytovatele, protože český trh je vysoce konkurenční, ale Skylinku se třeba loni dařilo ve všech směrech. Upevnili jsme svou pozici lídra na česko-slovenském trhu satelitní televize, kde naše služby využívá více než 1,3 milionu domácností. Počet našich předplatitelů se meziročně zdvojnásobil, na čemž mělo svůj díl i vypnutí slovenské DigiTV, kterou zneužívaly stovky tisíc domácností k pirátskému příjmu. Mimochodem to bylo opravdu šílené období. Před tím vypnutím jsme měli k dispozici 43 tisíc karet skladem a za čtvrt hodiny byly všechny vyprodány. Na druhou stranu krize zasáhla výrobce programů, což se negativně projevilo na další expanzi HD. Měli jsme řadu programů rozjednaných, i takových programů, které ještě neexistují v HD verzi. A krize ty plány prostě vymazala. Zčásti proto, že placená zákaznická báze neroste tak, jak si výrobci programů naplánovali, zčásti proto, že v některých oblastech, jako třeba v oblasti sportovních programů, zuří lítý boj o práva, takže dochází k růstu jejich cen o stovky procent.

EURO: Jak vysoký je vlastně podíl platících zákazníků? GLISNÍK: To je hodně sezonní. Kolem středu zhruba sedmnáct procent. Sezonní výkyvy máme proto, že my na rozdíl od jiných platforem nemáme závazky dopředu. U nás to je tak, že člověk si zaplatí nabídku, ta je aktivována na určitý čas, a když nezaplatí další období, služba se zastaví. Nejsou žádné upomínky a závazky, což zákazníci zhusta využívají. Přes léto, kdy jsou dovolené a více možností aktivně trávit čas, počet platících klientů klesá, v zimě je naopak nejvyšší.

EURO: Lze jednoduše vyčíslit, kolik stojí pokrytí Česka satelitním signálem? GLISNÍK: Například satelit Astra 23,5 stupně je pravděpodobně nejvýhodnější ze všech možných platforem. Samozřejmě záleží na vysílané kvalitě, ale jeden kanál v běžném televizním rozlišení přijde na půl milionu korun měsíčně. Za tuto cenu pokryjete signálem všech 4,2 milionu českých domácností. Ostatní varianty pokrytí jsou několikanásobně dražší.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail…
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít