Menu Zavřít

Rodinný dům si stavějí více mladší lidé

16. 11. 2011
Autor: profit

Drtivá většina Čechů k zajištění svého bydlení využívá hypotéku, rodinný dům staví čím dál mladší lidé a zhruba 70 % všech domů je vystavěno nízkoenergeticky. To jsou jen některé ze závěrů vyplývajících z aktuálního průzkumu, který mezi svými klienty provedla společnost Ekonomické stavby.

Foto: Profimedia.cz

Za jeden z hlavních trendů považuji prudký nárůst zájmu o nízkoenergetické domy. Je to způsobeno nejen neustále rostoucími cenami energií, ale také dostupností nejnovějších technologií a materiálů. Celkem překvapivý pro mne je celkový nárůst ekologického cítění Čechů, kteří se čím dál více starají o dopad svého chování na životní prostředí,“ komentuje průzkum generální ředitel společnosti Ekonomické stavby, David Mencl.  S tím souvisí i vyšší obliba tepelných čerpadel při volbě zdroje vytápění. Do nového domu si ho pořizuje takřka třetina klientů (31 %), nejvyužívanějším zdrojem je ale stále plynový kotel, který volilo 46 % z nich.

Velmi zajímavým jevem je i stále narůstající skupina mladých lidí, kteří své vůbec první bydlení řeší právě výstavbou rodinného domu. Zcela tedy vynechávají jakýsi mezikrok v podobě pořízení bytu.  Dle statistiky je skutečně více než čtvrtina (26 %) klientů ES tvořena lidmi ve věku mezi 20- 30 lety.

Důkazem je i dlouhodobě narůstající obliba programů, které umožňují výstavbu rodinného domu právě lidem, kteří disponují pouze minimální, nebo dokonce žádnou hotovostí. Program Mladá rodina, který počítá s vlastním pozemkem a vstupní hotovostí 170 000 Kč, využilo 29 % klientů. Dalších 28 % zvolilo program Nulová hotovost, který umožňuje stavbu domu dokonce bez jakékoli vstupní hotovosti.

Dalším předmětem průzkumu byly vlastnosti samotných domů, preferovaná dispozice a cena. Ve srovnání s minulými lety, lidé upřednostňují dispozičně menší domy. Zatímco například v roce 2005 stavělo domy o dispozici větší než 5+1 zhruba tři čtvrtě klientů, dnes tuto dispozici volí 31 %. Nejoblíbenější dispozicí je v současnosti 4+1, kterou zvolilo 36 % klientů, spolu s domy 3+1 tak tvoří nadpoloviční většinu stavěných domů.

Více než polovina (52 %) klientů potom staví dům za celkovou cenu nižší než 3 000 000,- Kč. Nejdražší variantu, tedy dům v hodnotě nad 5 milionů volí zhruba 7 % klientů. Od toho se odvíjí i průměrná výše čerpané hypotéky, ta se nejčastěji pohybuje právě mezi 2 -3 miliony Kč (36 %). Plných 80 % hypoték se nachází v rozmezí mezi 1- 4 miliony Kč. Více než třetina klientů (36 %) potom splácí měsíčně částku mezi 5 000 – 10 000 Kč. Částku do 5 000,- splácí celých 21 % klientů, na opačném pólu, tedy nad částkou 15 000,- se pohybuje 17 % z nich.

BRAND24

Hypotéku využívá k zajištění svého bydlení naprostá většina (88 %) klientů. Avšak oproti minulým letům došlo k mírnému nárůstu klientů, kteří celou výstavbu platí v hotovosti. Značí to skutečnost, že nákup či výstavba nemovitosti jsou čím dál oblíbenější formou k uložení volných finančních prostředků.

Informace, které jsme díky průzkumu mezi našimi klienty získali, jsou pro nás neobyčejně cenné. Aktuální přání a potřeby našich klientů se snažíme odrážet v přípravě nových programů i nových typových projektů. Máme radost, když i díky nám může někdo další spokojeně bydlet,“ uzavírá David Mencl, generální ředitel Ekonomických staveb.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).