Rodinný doktor pro menší firmu

06. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
06. srpna 2007, 00:00

VILIAM GRÁCZ, MAJITEL FIRMY BRAIN LOGISTICS Podnikatel Viliam Grácz zkusil prorazit na zdánlivě již přeplněném trhu poradenských firem. Zvolil k tomu ale originální přístup. Zaměřil se na menší inovativní podniky, kterým se snaží být jakýmsi rodinným doktorem. Známí mu říkali, že nemá šanci uspět.

VILIAM GRÁCZ, MAJITEL FIRMY BRAIN LOGISTICS Podnikatel Viliam Grácz zkusil prorazit na zdánlivě již přeplněném trhu poradenských firem. Zvolil k tomu ale originální přístup. Zaměřil se na menší inovativní podniky, kterým se snaží být jakýmsi rodinným doktorem. Známí mu říkali, že nemá šanci uspět. Jenomže metoda opravdu zafungovala. Zkuste si vzpomenout třeba na nějaký prvorepublikový film. Tam je onen starosvětský model často k vidění: K nemocnému dochází přímo do domu seriózní lékař, kterého rodina dlouho zná a důvěřuje mu. Takový doktor je pokaždé po ruce, telefon vždycky zvedne a někdy si za zákrok ani nic nevezme s tím, že to přece necháme na příště. S takovým modelem zkusil štěstí v oblasti poradenství podnikatel Viliam Grácz, majitel konzultační firmy Brain Logistics. „Snažím se být takovým rodinným doktorem pro firmu. To znamená neporadit jí jen jednou a konec. Ale jít s ní léta, tak jak firma žije a roste,“ říká Grácz. „Někteří konzultanti chtějí udělat,rychlý‘ byznys, utržit peníze a hotovo. My chceme ale podnik doprovázet dlouhodobě a budovat vztah,“ říká poradce. Najít skulinu na přeplněném trhu konzultačních firem se Grácz pokusil i tím, že se zaměřil především na malé a střední, rychle rostoucí firmy s dobrým nápadem. „Když se podíváte do referencí většiny poradenských firem, pořád se tam opakuje nějakých 20 jmen velkých firem, jako je třeba ČEZ nebo RWE. Například jenom Telefóniku 02 udávají jako svého klienta čtyři z prvních pěti konzultačních firem v Česku. Na poradenství pro malé a střední podniky se zaměřuje asi jen pětina konzultantů,“ uvádí Grácz. To samozřejmě i proto, že z národních a nadnárodních kolosů kouká více peněz. „Já ale věřím sektoru menších firem. U nás je jich přes 30 tisíc s více než 10 zaměstnanci, a to už je významné množství případných zákazníků,“ vysvětluje podnikatel. ZA BLÁZNA JSEM BYL UŽ DVAKRÁT Kde načerpal firemní doktor zkušenosti? Jeho cesta k poradenství měla několik zastávek na prestižních adresách. Grácz dostudoval v roce 1986 zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Práci za socialismu si vyzkoušel jen kratičce, to když po vojně nastoupil do podniku zahraničního obchodu Centrotex. Po roce přišla revoluce a po ní Gráczův první velký podnikatelský projekt. „V roce 1991 jsem se rozhodl postavit českou pobočku pro americko-britskou firmu DDB Needham. Ta se zaměřuje na oblast marketingu a reklamy. Všichni mi tehdy říkali, že jsem se zbláznil. Do českého prostředí prý nic takového nelze přenést a všichni hlavní konkurenti už jsou tady,“ vypráví Grácz. Smál se ale naposled a nejlépe. Českou dceru firmy odchoval do pořádné krásy. „Když jsem z firmy po šesti letech odcházel jako akcionář, měla česká pobočka roční obrat půl miliardy korun a 80 zaměstnanců,“ říká hrdě podnikatel. Dalších šest let pak pracoval u nadnárodní konzultační firmy Ernst & Young. V roce 2003 si pak založil vlastní podnik, firmu Brain Logistics. Jejím prostřednictvím chtěl přenést modely řízení odzkoušené u nadnárodních kolosů i do středních a malých podniků. Znovu prý byl za blázna. „Zase si známí ťukali na čelo: Komu chceš, prosím tě, ještě radit? Poradenských firem bylo na trhu už mraky,“ vzpomíná Grácz. RECEPIS NA ZDRAVÉ FINANCE

Zacílení na menší inovativní firmy a přístup á la rodinný doktor ale zafungoval. Gráczova firma tak rychle získala na 30 stálých „pacientů“, kterým pravidelně ordinuje dotační injekce či lázeň systému řízení. Prototypem firmy s dobrým nápadem, na které se Grácz specializuje, je například společnost Y Soft. Ta vyvinula originální software na řízení pohybu dokumentů v sítích tiskáren a kopírek. Mladý majitel Y Softu Václav Muchna dokonce letos získal prestižní titul Začínající podnikatel roku. Jak Muchna říká, pomohl mu k tomu tým lidí právě včetně Viliama Grácze. Ten prý dobře vycítil vhodný přístup. „Pochopil rozdíl mezi firmou, která uvádí na trh kompletně nový produkt (pro nějž vlastně trh ještě neexistuje) a mezi standardní zaběhnutou společností. Na takovou začínající a inovativní firmu totiž nelze použít standardní poučky. Bez nich se ale kupodivu nedokáže obejít většina konzultantů,“ tvrdí Muchna. BANKY SE POLEPŠILY

Svým klientům Grácz pomáhá se získáním veřejných dotací a investičních pobídek, případně s prodejem podniků či jejich částí. Naopak v poslední době je podle něj už malý prostor v poradenství při žádostech o bankovní úvěry. „Banky se v posledních třech letech velmi zlepšily, firmám vycházejí vstříc a poskytují dostatek informací samy,“ vysvětluje podnikatel. Vedle financí radí firemní doktor i v oblasti řízení podniku či tržních analýz. Pořádný rentgen firmy prý mnohdy ukáže, že není všechno, jak se zdá. „Třeba jsme měli firmu, která vykazovala ročně jen čtyřprocentní růst. Teprve když jsme prozkoumali jednotlivé segmenty jejího působení, ukázalo se, že v některých firma roste přes 190 procent ročně a v jiných zase naopak ztrácí přes 40 procent. Teprve díky tomuto zmapování mohl klient zlepšit řízení a hospodaření,“ vysvětluje. Specifické zaměření zajistilo Gráczově firmě rychlý růst. Loni měla obrat 7,5 milionu korun, letos očekává překonání hranice deseti milionů. V týmu pracuje deset lidí, na činnosti firmy se podílí i Gráczova manželka a v začátku i jeho syn. Cenu za služby konstruuje Grácz podle vzorečku menší paušální platba za agendu plus určité procento v případě úspěchu. Tedy například, pokud se podaří pro klienta získat dotaci nebo prodat divizi firmy. Jak ale podnikatel říká, jako správný rodinný doktor některé úkony poskytuje zdarma v rámci budování vztahu s klienty. KDYŽ MÁ SLON RAKOVINU Metaforu s rodinným doktorem podporuje i bezprostřední Gráczovo vystupování. S partnery jedná v uměřeném neformálním stylu, tu a tam si neodpustí žertík, o složitých finančních záležitostech dokáže promluvit s elegantní lehkostí. Třeba když nám vysvětloval, jak poradce prověřuje firmu, kterou má prodat investorovi. „Máte prodat slona, který vypadá zvenku docela zdravě. Ale když pořádně prověříte účetnictví, ukáže se možná, že má slon rakovinu a do dvou let může zemřít,“ říká Grácz. Jako milovník dobré kávy si také rád dává uvolněné dostaveníčko s klienty ve stylových kavárnách. Potěší ho, když objeví nějakou novou, kterou ještě neokupují davy návštěvníků. A co podnikatel dělá, když zrovna neorganizuje obchody? „Mým v podstatě jediným koníčkem je golf. Na víc nezbývá čas. Ale zato chodím na golf výhradně relaxovat. Hraji s rodinou nebo s přáteli, obchodní kontakty do toho zapojuji naprosto výjimečně,“ říká. Kdo je Grázcovým vzorem? Když jsme se ho zeptali, kterou osobnost českého veřejného života obdivuje pro její přínos hospodářství, dlouho přemýšlel. „Mezi politiky bych asi hledal hodně těžko. Ale já obdivuji spíš právě ty nenápadné podnikatele, se kterými se denně setkávám. To jsou lidé, které veřejnost nezná, přitom hýbou ekonomikou a jejich nápady jdou do celého světa,“ říká. O perspektivu svého podnikání se i díky tomu nebojí. „Malé a střední firmy vytvářejí všude na světě přes 50 procent HDP. Pokud jsme se zaměřili na takovou sílu, tak to má přece budoucnost,“ uzavírá podnikatel. VILIAM GRÁCZ Narodil se v roce 1964, vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se zaměřením na zahraniční obchod. Pracoval v podniku Centrotex, pro americko-britskou firmu DDB Needham vybudoval českou a slovenskou dceřinou firmu. Působil v mezinárodní konzultantské společnosti Ernst & Young. Od roku 2003 provozuje vlastní firmu Brain Logistics. Opakovaně byl v užším výběru na titul Podnikatel roku. Je ženatý, syn je právníkem. Grácz žije v pražském bytě, má také dům u Orlíku v jižních Čechách. Preferuje spolehlivá a bezpečná auta, jezdí Mercedesem třídy E a Škodou Octavia. Baví ho golf, na lyžování již naopak v poslední době nemá čas. KONKURENCE: GRÁCZ JE FÉR PROTIVNÍK

**Na podobný segment jako Viliam Grácz se zaměřuje například firma CN Finance. „Grácz je ale fér protihráč, což bohužel neplatí zdaleka o všech subjektech na trhu. Oceňuji především, že nepodtrhává ceny,“ říká spolumajitel CN Finance, konzultant Tomáš Navrátil. Podle něj je poradenství pro střední a malé firmy velmi náročným oborem. „Objem práce je totiž v podstatě stejný, ať už děláte zakázku pro nadnárodní koncern nebo malou českou firmu. Rozdíl je ale samozřejmě v proplacené odměně. Radit malým si tedy mohou dovolit jen konzultanti typu pana Grácze, kteří dokážou osekat náklady na minimum.“

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče