Menu Zavřít

Rodinné stříbro zachováme

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Česká značka Rako nezmizela ani po příchodu společnosti Lasselsberger. Většina z tuzemské produkce keramických obkladů směřuje na export.

K předním rakouským investorům v České republice patří také rodinná společnost Lasselsberger, největší tuzemský producent keramických obkladů. Firma ročně vyrobí 27 milionů metrů čtverečních keramiky, to je téměř 70 procent produkce keramiky celé skupiny, říká generální ředitel české dcery koncernu Roman Blažíček.

EURO: Jak se ekonomická recese projevila na hospodaření českých závodů Lasselsbergeru?
Ekonomický pokles se rozhodně stavebnictví nevyhnul a dotknul se i nás. Na druhé straně, recese v případě Lasselsbergeru urychlila mnohé nepopulární kroky, jež byly podmínkou udržení naší konkurenceschopnosti. I proto neváhám náš zdárný průchod krizí nazvat ozdravným procesem, který firmu posílil a ukázal nám nové směry budoucího vývoje. Potvrdilo se, že hlavní zbraní v boji s konkurencí je individuální přístup k potřebám koncových zákazníků a obchodních partnerů. Zároveň výrazně investujeme do výrobních závodů, jen letos to bude sto milionů korun.

EURO: Došlo v posledním roce ke zlepšení situace, nebo pokračuje pokles?
K největšímu poklesu odbytu stavebních materiálů dochází na trzích na východ od Česka, pro nás jde zejména o Slovensko, Ukrajinu a Rusko. Problém v tomto teritoriu ale vnímáme spíše v solventnosti zákazníků než v poklesu poptávky. Ztráty kompenzujeme exportem především na západní trhy. Téměř 70 procent produkce nyní vyvážíme mimo Česko. A to nejen do Evropy, ale prakticky do celého světa. Keramiku z našich českých továren jsme v posledních letech dodali třeba i do Kuvajtu a Dubaje, kde ji najdete v komplexu Festival City nebo na plážích u známého hotelu Burj Al Arab.

EURO: Lasselsberger je rakouská firma, přesto zachovala tradiční značku Rako. Budete v její podpoře pokračovat?
Rako má tradici, to chápou i naši rakouští majitelé. Značka je velmi dobře známá v Česku i na Slovensku, a také ve východní Evropě je vnímána hodně pozitivně. Rozhodně se nemusíme bát, že značka Rako zmizí. Naopak ji považujeme za rodinné stříbro, o které musíme neustále pečovat. Na druhé straně v českých závodech vzniká i keramika značky LB Object, která v prodejích do západní Evropy převažuje a je určena pro rozsáhlé realizace typu kancelářských prostor, hotelů či nákupních center.

BRAND24

EURO: Rako na přelomu 19. a 20. století uskutečnilo řadu cenných projektů, pečujete o tento odkaz?
Zručnost rakovnických odborníků potvrzují dochované realizace keramických obkladů českých i zahraničních reprezentativních budov. Z těch domácích musíme zmínit pražský Obecní dům a zdařilou renovaci výzdoby Hotelu Imperial. Z revitalizací z poslední doby připomenu kubistickou Baeurovu vilu v Libodřicích u Kolína. Další budou následovat. Ze zachovalých zahraničních realizací jmenuji například plavecký bazén v nizozemském Groningenu, podzemní lázně v Miláně či soukromé lázně v Curychu. Také jsme realizovali sérii pěti lázeňských objektů ve Vídni. Nejzachovalejší je Amalienbad postavený ve 30. letech ve stylu art deco. Zde byl z rakovnické keramiky vytvořen plavecký bazén a bohatá mozaiková výzdoba dlažeb a stěn. Lázně jsou dodnes ozdobou Vídně.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).