Rizika omezí speciální vyšetření

23. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. dubna 2007, 00:00

Zbavte se starostí... Zejména řidič-profesionál by měl být ve stoprocentním zdravotním stavu. Zatímco profesionálové musejí procházet pravidelně neuropsychologickými vyšetřeními, na řidiče-amatéry se tato povinnost nevztahuje. Přitom právě oni mohou být výrazným nebezpečím pro ostatní účastníky silničního provozu.

**Zbavte se starostí…

Zejména řidič-profesionál by měl být ve stoprocentním zdravotním stavu. Zatímco profesionálové musejí procházet pravidelně neuropsychologickými vyšetřeními, na řidiče-amatéry se tato povinnost nevztahuje. Přitom právě oni mohou být výrazným nebezpečím pro ostatní účastníky silničního provozu.

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, novelizovaného k 3. červenci 2006, je každý řidič skupin C, D a E, řídící vozidlo nad 7,5 tuny, povinen absolvovat neuropsychologické vyšetření.

Toto vyšetření je součástí potvrzení o zdravotní způsobilosti řidiče k výkonu povolání. Vyšetření trvá přibližně 4,5 hodiny a skládá se z psychologického vyšetření, komplexního neurologického vyšetření a elektroencefalografického vyšetření.

V České republice je zhruba 300 tisíc řidičů, na které se povinnost vyšetření podle uvedeného zákona vztahuje. Zatím je vyšetřeno odhadem 30 až 50 tisíc řidičů, ostatní tak musí učinit nejpozději do konce letošního prosince. „Statistika vyšetření velkého vzorku 17 tisíc řidičů ukazuje, že zhruba tři procenta řidičů při vyšetřeních neuspějí. Při celkovém počtu 300 tisíc řidičů jde tedy o přibližně deset tisíc řidičů, kteří představují potenciální riziko na silnicích,“ říká výkonný ředitel Centra neurologickopsychologické péče Neurops Pavel Oplt.

Vyšetřeno ještě nebylo přibližně 250 tisíc profesionálních řidičů. Z toho se dá usuzovat, že se po českých silnicích pohybuje 7500 řidičů, kteří ze zdravotních důvodů představují potenciální riziko pro své okolí.

Cílem povinných neuropsychologických vyšetření profesionálních řidičů je omezení rizika vzniku nebezpečných situací na silnicích, což dosavadní vyšetření jen potvrzují. Důvody, proč někteří řidiči neprošli těmito vyšetřeními, odhaluje neurolog kliniky v Rychnově nad Kněžnou Oldřich Vyšata: „Důvodem diskvalifikace řidičů jsou mimo jiné závislost na alkoholu a návykových látkách, sklony k rizikovosti či zhoršená reaktivita. Dále zdravotní obtíže pohybového aparátu neurologického původu, epilepsie, záchvatové poruchy hybnosti, pozornosti a vědomí. Z psychologického hlediska selhávání v oblasti motoriky, koordinace, osobnosti, výkonu.“ Pokud je takto špatná situace mezi řidiči profesionály, je možné předpokládat, že ještě horší bude situace mezi všemi řidiči i osobních aut, kterých jsou u nás miliony. Podle odborníků by řidiči trpící například epileptickými záchvaty neměli mít za volantem vůbec místo.

Skutečnost je prý ale taková, že řidiči postižení touto nemocí ji raději tají a léčí se bez odborné pomoci, aby nepřišli o řidičský průkaz. Jaké mohou být následky epileptického záchvatu řidiče osobního auta při vysoké rychlosti na dálnici, je snadné si představit. Riziko na silnicích by omezilo to, kdyby se neuropsychologické vyšetření vztahovalo na všechny řidiče. To je ale zatím nereálné.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče