Riskovat se musí s rozvahou

19. července 2004, 00:00 - admin
19. července 2004, 00:00

VYBÍRÁME Z ARCHIVU Problémy s neplatiči měly firmy před deseti lety stejně jako dnes. V té době v této souvislosti začínaly objevovat důležitost referencí, jak to dokládá i zkušenost Vladislava Maříka, zveřejněná v Profitu č. 29/1994.

VYBÍRÁME Z ARCHIVU Problémy s neplatiči měly firmy před deseti lety stejně jako dnes. V té době v této souvislosti začínaly objevovat důležitost referencí, jak to dokládá i zkušenost Vladislava Maříka, zveřejněná v Profitu č. 29/1994.**

Začali jsme podnikat před třemi lety s prakticky nulovými znalostmi o problémech, které nás mohou potkat. Něco jsme nastudovali, ale protože na knihy nebyl čas, řídili jsme se většinou selským rozumem. Platilo to ipři platbách zákazníků za naše zboží. Od počátku jsme byli nedůvěřiví a řídili se zásadou z ruky do ruky. Zákazník dostal zboží, až když za ně zaplatil. Jak se však výroba rozvíjela, ukázal se tento způsob jako neefektivní. Mohli jsme přicházet o zákazníky, kteří sice měli o naše výrobky velký zájem, ale neměli vždy k okamžitému použití dostatečné množství volných peněz. Kromě toho by nám zboží zůstávalo delší dobu na skladu a blokovalo i náš rozpočet a také výrobní kapacitu, jelikož skladovací prostory byly poměrně malé. Vypracovali jsme určitý systém, jímž jsme si rozdělili zákazníky do několika kategorií. N ový zákazník platil podle objemu zboží buď celou částku při odběru, anebo při větším nákupu předem tolik, kolik nás stál materiál. Zákazníci, které jsme již znali, platili na fakturu. Když chtěli zboží uhradit předem, dostali slevu. Podnikatel však své zákazníky nikdy nezná tak dobře, aby se transakce obešly bez rizika. V několika případech se nám stalo, že zákazníci vzorně platili za menší dodávky. Jakmile jsme však přešli na dodatečné platby, udělali velkou objednávku - a nezaplatili. V některých případech vysvětlili, že se momentálně ocitli v nepříjemné situaci, na zaplacení prostě teď nemají, ale dohodli jsme se na náhradním termínu nebo na splátkách. Avšak pár jich se jen vymlouvalo a nechalo zapírat, takže jsme si rychle spočítali, že tady asi nemáme po dobrém šanci a dali věc k soudu. Jenomže soudní řízení trvá dlouho a nakonec ani jistotu zaplacení pohledávky nedává. Po trpkých zkušenostech jsme nakonec začali dělat to, co jsme měli dělat od začátku. U nových zákazníků jsme si ověřovali jejich celkové postavení, jakou zkušenost s nimi mají další výrobci, jaké jsou jejich skladové kapacity a podobně, abychom mohli s větší jistotou vytipovat ty nespolehlivé.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít