Řidiče čekají nové komplikace

20. srpna 2007, 00:00 - admin
20. srpna 2007, 00:00

KAMIONOVÁ DOPRAVA Řidiče kamionů čekají možná už od příštího roku další problémy. Podle záměru ministerstva dopravy by totiž mělo celoročně platit prázdninové omezení jejich provozu na silnicích. Kamiony navíc zřejmě začnou platit za používání silnic první třídy.

KAMIONOVÁ DOPRAVA Řidiče kamionů čekají možná už od příštího roku další problémy. Podle záměru ministerstva dopravy by totiž mělo celoročně platit prázdninové omezení jejich provozu na silnicích. Kamiony navíc zřejmě začnou platit za používání silnic první třídy.

Od července loňského roku platí nová pravidla silničního provozu, která v období letních prázdnin zakazují jízdy kamionů v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a v neděli odpoledne. Během školního roku nesmějí řidiči těžkých nákladních aut na silnice jenom v neděli odpoledne. Ministerstvo dopravy nyní chystá rozšíření prázdninového režimu na celý rok.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky pracuje na dopadech tohoto kroku expertní skupina. „Samozřejmě ale čekáme ještě kolem toho rozsáhlé diskuze,“ dodává. Ministerstvo dopravy si od dalšího omezení jízdy kamionů slibuje především zlepšení víkendové nehodovosti. Pokud by se změnu podařilo prosadit, mohlo by celoroční omezení jízdy kamionů platit už příští rok.

DOPRAVCI: UKAŽTE NÁM DATA!

Zástupcům dopravců se navrhované řešení samozřejmě nelíbí a poukazují na jeho zbytečnost. Podle generálního tajemníka sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Špryňara chybějí základní data, podle nichž by vláda měla rozhodnout. „Požadujeme analýzu nehodovosti v pátečních odpoledních hodinách a podíl kamionů na těchto nehodách. Chceme také data o intenzitě provozu, aby bylo zřejmé, kolika vozidel se omezení týká,“ říká Špryňar.

Samostatnou kapitolou je prý také nedostatek parkovacích míst pro kamiony, které na dálnicích kvůli víkendovému omezení nemohou pokračovat v cestě. Podle odhadů sdružení chybí v tuzemsku na 2000 parkovacích míst. V tomto směru chystá ministerstvo dopravy studii, která řekne, kolik parkovacích míst a kde konkrétně je potřeba. První „truck centrum“ by mohlo podle Hanzelky vzniknout do několika měsíců.

HROZÍ ZTRÁTA BODŮ

S dalším omezením provozu kamionů a zejména s nedostatkem parkovacích ploch souvisí ještě jeden problém. Řidiči, který přetahuje dobu řízení, případně nedodržuje termín, kdy může na silnice, hrozí sankce v podobě vysoké pokuty a ztráty tří bodů. „Stačí tento přestupek jednou zopakovat a jsou na půl roku bez řidičského oprávnění, tedy bez práce. Pro dopravce tyto skutečnosti v důsledku znamenají další prohloubení nejpalčivějšího problému, kterým je nedostatek řidičů,“ míní mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Podle jeho slov by ideálním stavem bylo zrušení omezení jízd, podobně jako je tomu v řadě západoevropských zemích (například v Belgii, Irsku, Dánsku, Nizozemí, Norsku, Švédsku či Finsku).

Dopravcům také komplikuje život skutečnost, že v řadě dalších zemí je omezení jízdy kamionů různé. „Komplikuje to plánování dopravy. Páteční zákazy jsou v Evropě naprostou výjimkou a vrátily na naše hranice několikakilometrové fronty,“ upozorňuje Felix.

ZÁKAZY NEJSOU ŘEŠENÍM

Některé obce ležící u hlavních dopravních tahů si stěžují na to, že v době nucené přestávky je zaplavují stovky kamionů. „Nerespektují dopravní předpisy, zabírají místo turistům a jejich autobusům,“ říká za řadu dalších starosta jihomoravského Mikulova Rostislav Koštial.

Podle Felixe je to ale opět důsledek neexistence parkovacích míst. Starostům obcí leží řidiči kamionů v žaludku také kvůli tomu, že údajně objíždějí placené úseky dálnic a zkracují si cestu po silnicích nižších tříd. Například obec Dolní Břežany nedaleko jižního okraje Prahy si na ministerstvu dopravy vymohla zákaz vjezdu na své území pro vozidla nad 12 tun. Podobně postupoval před zprovozněním dálnice D11 i Chlumec nad Cidlinou. Podle dopravců jsou však tato řešení zcela nepřijatelná a problém nákladní dopravy znepříjemňující život občanů vůbec neřeší. „Máme zcela shodný zájem se starosty a obyvateli obcí postižených nákladní dopravou, a sice vedení dopravy mimo jejich území. Řešení ovšem není v tom dopravu zastavit, ale odvést ji jinudy,“ míní Špryňar.

PLACENÉ ÚSEKY SE NEOBJÍŽDĚJÍ Podle jeho slov jsou zcela mylné argumenty, že kamiony například pražskou Jižní spojku objíždějí Břežanským údolím z důvodů zkrácení si cesty nebo vyhnutí se mýtu. „Pro nákladní dopravu je prioritou rychlost a včasnost a žádný řidič se dobrovolně nevydá z dálnice na úzké nevyhovující silnice procházející řadou obcí,“ poznamenává Špryňar.

Řidiče nutí objíždět Jižní spojku to, že tam denně dochází k mnohahodinovým kolapsům. „Jediným možným řešením je urychlené dobudování okruhu kolem Prahy, jehož absence zcela nesmyslně zavádí nákladní dopravu do hlavního města a přilehlých obcí,“ říká zástupce sdružení Česmad Bohemia. Navíc prý v některých případech se značka zákaz vjezdu kamionů umístí na takovém místě, kde řidič už nemá žádnou možnost jet jinudy. „Ani na břežanský zákaz není na D1 upozornění a řidiči se tak dostávají do neřešitelných situací. Ostatně s tímto zákazem nesouhlasí ani policie,“ uzavírá Felix.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče