Revoluční tvarování

24. srpna 2010, 20:05 - Mgr. Pavel Pokorný
24. srpna 2010, 20:05

EURO light

Vlastně to ani nebyl designérský kousek, spíše vynález, který Assu Ashuacha proslavil. Ošoupané levisky, jež zároveň slouží jako oděv i jako židle. Kloubový mechanismus z laminátu zasunutý zezadu v kalhotách při chůzi nevadí a sednete si kdekoliv. „Je to vynikající pro držení těla. Úhel mezi zády a stehny je rozevřený, takže nepůsobí bolest páteře a krku,“ vysvětloval v roce 2003 Izraelec Ashuach, jenž žije v Londýně. Jednoduché, elegantní a účelné. Ostatně jako všechno, co jeden z nejinovativnějších designerů současnosti vytváří. I když ke své práci používá nejmodernější postupy a popisy jeho výrobků se hemží umělou inteligencí, 3D technologiemi či metodami Selective Laser Sintering (SLS) a Rapid Manufacturing (RM).

Surreální estetika Assa Ashuach již více než deset let experimentuje, vymýšlí nové výrobní technologie a je ukázkovým příkladem kreativního tvůrce, jenž komerční zakázky svého londýnského studia dokáže kombinovat s výzkumem a akademickou dráhou na London Metropolitan University i účinnou spoluprací s průmyslovým sektorem. Odborníci o něm tvrdí, že redefinoval formu i funkčnost každodenních výrobků a nábytku a navíc vytvořil zcela jinou, až surreální designovou estetiku. Prvním příkladem může být jeho lampa nazvaná OMI.mgx z roku 2004 vyrobená z jednoho kusu nylonu. Byla výsledkem Ashuachových pokusů s modelováním (Rapid Prototyping) a technologií SLS (laserovým paprskem je spékán do určitého tvaru plastový prášek a přídavný materiál je pak nanášen v inertní atmosféře po vrstvách). Další designérské kousky, jež se dostaly do výroby, tutéž estetiku nezapřou – mimo jiné 501 Chair (také 2004), v níž rozvinul svůj nápad s kalhotami do neobvykle vytvarované židle, Upica Sofa (2005), Coupe Table (2005), Osteon Chair, AI Lights či AI Stool (vše 2007). Kreativní Izraelec – zjednodušeně řečeno – pomocí pokročilého softwaru optimalizuje navrhovaný produkt, jeho strukturu a pevnost s využitím minimálního množství materiálu a vše zabalí do atraktivních křivek. „Snažím se omezit design na jeho základní prvky. Nic nemůžete vzít, nic přidat. Jakmile se změní povrch o několik milimetrů, objekt se zhroutí,“ říká Ashuach, jenž s podporou moderních technologií vyzývá tradici na souboj.

Vyrobili nemožné „Design právě prochází jednou ze svých cyklických změn. Nedivte se, že chytří designéři najednou vytvářejí objekty, které jako by vyskočily z počítačových monitorů. Dělají to, protože mohou,“ napsala již před čtyřmi lety kritička listu International Herald Tribune Alice Rawsthornová. Je přesvědčena, že to souvisí s pokrokem v technologiích. Ještě na počátku tohoto desetiletí mohl Ashuach jen snít o výrobě něčeho tak tvarově nepravděpodobného, jako je osvětlení OMI. První prototyp vyrobil v roce 1999 ze 120 pěnových plátů a představil jej na milánské výstavě Salone Satellite 2000. Získal velmi dobré ohlasy, ale to bylo vše. Až když se po absolutoriu na londýnské Royal College of Art (2003) setkal s Naomi Kaempferovou, uměleckou ředitelkou belgické firmy Materialise, věci se pohnuly. „Moje zkušenosti s 3D a RP technologiemi se perfektně propojily s mladou značkou Materialise.mgx . Uskutečnili jsem neuskutečnitelné,“ vzpomíná Assa. Dnes si tento výrobek může kdokoli koupit, i když nejspíš jen „kdokoli“ se zvláštním vkusem (a naditou peněženkou), protože pořád působí jaksi podivně a rozhodně by jej většina nepovažovala za „normální“. Za pár let jistě ztratí na své výjimečnosti, aby nás mohlo zaujmout zase něco jiného. A na tom pilně pracuje i jednačtyřicetiletý Ashuach. „O designu musíme pořád a pořád diskutovat,“ říká. „V nynější technologické realitě je potřeba na design nahlížet jako na strategii pro rozvíjení a pozměňování tradice,“ dodává Assa.

Z kibucu směr Londýn Láska k tvorbě nových věcí provází Ashuacha již od dětství v izraelském kibucu, kde se narodil v roce 1969. Pro kamarády vymýšlel zajímavé „blbinky“ z odpadků a zbytků materiálů od různých řemeslníků. „Po návštěvě tesaře, kovodělníka, automechanika či ševce jsem vždycky získal plno věcí a něco z nich vyrobil. Bavilo mě to,“ popisuje zároveň i důvod, který ho vedl ke studiu průmyslového designu na Betzalel Academy v Jeruzalémě. Za přínosné považuje i školní roky na Royal College of Art v Londýně, přestože se již na konci devadesátých let dokázal prosadit doma v Izraeli. Pracoval ve firmě svého učitele Yaacova Kaufmana a hned po škole založil vlastní studio, jehož doménou byla zejména spolupráce s architekty. Jedním z největších projektů před Ashuachovým odchodem do Velké Británie byl design VIP prostor fotbalového stadionu v Tel Avivu. „Věřím, že studovat průmyslový a produktový design je pro potenciálního designéra velmi důležité. Stejně jako muzikant nebo tanečník musí strávit nějaký čas v tom správném prostředí s těmi správnými lidmi. A Londýn byl v tomto ideální,“ míní Assa. Sám je aktivním akademikem a vede ateliér designu na London Metropolitan University.

Inteligentní design Je však i něčím navíc. Je totiž „více než moderní“. Tak ho charakterizovali v jednom časopise o designu. „Technologie se vyvíjejí exponenciálně a evoluce, kterou očekáváme během dvou let, hravě překoná to, co vzniklo za poslední desetiletí,“ prohlásil Ashuach v roce 2007. Již tehdy vyvíjel ve spolupráci s týmem firmy Complex Matters pod vedením Siavashe Mahdaviho inovativní systém, který společně nazvali Digital Forming a poprvé ho představili loni na podzim. O co se jedná? Je to originální softwarové řešení na bázi 3D, které v podstatě umožní zákazníkovi personifikovat jakýkoliv designový produkt k obrazu svému. Klient si žádá větší svobodu volby, designéři mu to umožní. „ Jedná se o opravdovou spolutvorbu výrobku, ale nemyslím, že by se designéři ocitli ,mimo hru‘,“ vysvětluje Assa, „na designérovi zůstane 90 procent práce a zákazník si dotvoří zbylou desetinu.“ Co my víme, jednoho dne třeba bude každý dům obsahovat technologie, jež vytvoří a vyrobí věci přesně na míru majitele, zamýšlí se Ashuach. Možná, že tento izraelský designér odstartoval revoluci. Dle Ashuacha je to příležitost pro všechny jeho kolegy, aby se spojili přímo s uživateli. Přitom současný scénář je jiný: již mladí absolventi nastupují do velkých firem a „nezávislí“ designéři se prosazují jen velmi těžko. To by mohla technologie Digital Forming změnit. S ní nebude problém připojit se ke komukoliv přímo od pracovního desktopu a začít projektovat, plánovat, diskutovat o modelu a případně hned zajistit výrobu. První kolekce produktů, s nimiž lze manipulovat v rámci programu UCODO, jak se novinka nazývá, obsahuje stolní lampu, presovač na citrusy a psací pero z dílny Assy Ashuacha. Vše z nylonu, v jakékoli barvě, na tisíciny milimetru přesné, a přitom s možností, že cokoliv může být pokaždé trochu jiné. Ne pouze virtuálně, ale i ve skutečnosti. Připojí se k projektu i další designéři? Určitě ano. Oslovena jich prý byla už spousta.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít