Revoluce se zatím nekoná

26. března 2007, 00:00 - JAN NĚMEC
26. března 2007, 00:00

INTERNETOVÉ PRODEJNY HUDBY Po dlouhém čekání na možnost nakupovat i v tuzemsku hudbu přes internet vznikly v posledních měsících hned tři on-line hudební prodejny. Mnoho důvodů k radosti ale nepřinesly. Nabízejí totiž nižší kvalitu za nepříliš příznivé ceny.

INTERNETOVÉ PRODEJNY HUDBY Po dlouhém čekání na možnost nakupovat i v tuzemsku hudbu přes internet vznikly v posledních měsících hned tři on-line hudební prodejny. Mnoho důvodů k radosti ale nepřinesly. Nabízejí totiž nižší kvalitu za nepříliš příznivé ceny.

V loňském listopadu téměř současně vznikly internetové prodejny hudby i-legalne. cz a allmusic.cz. Letos v únoru k nim přibyla služba t-music Play! poskytovaná T-Mobilem. Přes internet je tak možné v Česku koupit více než 400 tisíc skladeb nejrůznějších žánrů. Naše první testování pro ně ovšem dopadlo neslavně.

BEZPEČNĚ, ALE POMALU

Hudební obchod i-legalne.cz provozuje firma DVC International. Portál kromě prodejní části obsahuje také magazín s hudebním zpravodajstvím. Články jsou přitom s prodejní sekcí propojeny pomocí odkazů na dostupná, stylově spřízněná alba. Design stránek je poměrně povedený a přehledný, s převládající modrou a oranžovou barvou. Orientace na webu je také bezproblémová, včetně slušného zpracování nápovědy a návodu jak stahovat hudbu. Hlavním nedostatkem portálu je především kompletní komunikace se serverem přes takzvaný protokol HTTPS (tedy včetně magazínu). Načítání stránek je tak velice pomalé.

Portál t-music Play! je součástí projektu t-music, zaměřeného především na stahování vyzváněcích melodií pro mobilní telefony. Celý portál provozuje společnost T-Mobile. I t-music Play! má vlastní zpravodajskou část, která je ale ve srovnání s i-legalne výrazně chudší a chybí u ní propojení s hudebním obchodem. Design portálu je o poznání střídmější a vzdušnější, v barvách T-Mobilu, tedy šedé a růžové. Nápověda a návod k nakupování je kompletně zahrnuta do jediné sekce. Také t-music Play! komunikuje přes šifrovaný protokol HTTPS, což jeho chod zpomaluje. Naproti tomu zpravodajská část i ostatní sekce tohoto webu běží na HTTP.

Design prodejny allmusic.cz, provozované skupinou Vltava, je podobný i-legalne.cz s převažující tyrkysovou a oranžovou barvou. Portál je zaměřený čistě prodejně a chybí tedy hudební zpravodajství. Všechny technické a obchodní informace jsou shrnuty v jediné, méně přehledné sekci Nápověda. Výhodou allmusic. cz je komunikace prostřednictvím protokolu HTTP, díky níž je web rychlejší než oba konkurenční. Komunikace přes šifrovaný protokol HTTPS probíhá pouze v závěrečné fázi při placení.

NEJVÍC HUDBY NA T-MUSIC PLAY!

Portál i-legalne.cz v celkem osmi kategoriích rozdělených podle žánrů nyní nabízí téměř 350 tisíc jednotlivých skladeb, respektive více než 27 tisíc kompletních alb všech významných vydavatelství. Vyhledávání na stránkách je možné podle názvu skladby a alba nebo podle jména interpreta. K dispozici je i rozšířené vyhledávání podle žánrů, data vydání a dalších filtrů. Při testovacím vyhledávání však server často vracel nepříliš relevantní výsledky. T-music Play! je rozsahem katalogu hudby s i-legalne.cz srovnatelný a také spolupracuje se všemi hlavními vydavatelstvími. Podle tvrzení společnosti T-Mobile je nyní na portálu k dispozici přes 400 tisíc skladeb rozdělených do deseti kategorií podle stylů. Vyhledávání je možné filtrovat podle žánrů, názvů alb i interpretů a výsledky vyhledávání se jevily přesnější než u i-legalne.cz.

Nejmenší nabídkou skladeb prozatím disponuje portál allmusic. cz - nabízí jich přibližně sto tisíc. Podle provozovatele, společnosti Vltava.cz, ale katalog v brzké době „nabobtná“ a kromě menších vydavatelů nabídne i hudbu vydávanou velkými společnostmi. Stejně jako u předchozích dvou portálů je hudba na allmusic. cz rozdělena do žánrových kategorií. Vyhledávat pak lze podle interpreta, názvu alba nebo skladby v celém obsahu webu, nebo pouze v žánrových podsekcích. Všechny prodejny umožňují poslech třicetisekundové ukázky skladby v nižší kvalitě. Ceny za hudbu jsou také velmi podobné. Pohybují se od 15 korun za „nekomerční“ skladby po téměř 40 korun za aktuální hity. Stažení kompletního alba je mírně zvýhodněno, ceny se pohybují od 150 korun do přibližně čtyř stovek.

BEZ REGISTRACE NENAKOUPÍTE

Abyste mohli nakupovat hudbu, musíte se na všech třech testovaných portálech nejprve zaregistrovat. Při registraci na i-legalne. cz systém vyžaduje zadání uživatelského jména, platné e-mailové adresy a hesla. Po vyplnění a odeslání dotazníku přijde na zadanou e-mailovou adresu potvrzení a aktivaci. Registrace je pak dokončena po kliknutí na odkaz v potvrzovacím e-mailu. Zadání osobních údajů není povinné.

Registrace do t-music Play! vyžaduje zadání uživatelského jména a platné e-mailové adresy, osobní údaje uvádět nemusíte. Kvůli způsobu placení je nutné zadat také telefonní číslo (pouze ze sítě T-Mobile). Po odeslání těchto údajů zašle systém na dané mobilní číslo i e-mailovou adresu SMS kód pro aktivaci účtu. Společně s aktivačním kódem si pak uživatel ve druhém kroku vybere vlastní přihlašovací heslo.

Na allmusic.cz je registrační proces nejrychlejší. Mezi povinné údaje patří příjmení, platný e-mail, přihlašovací (uživatelské) jméno a heslo. Povinné je však také zadání čísla bankovního účtu uživatele. Po zadání údajů není třeba čekat na žádné potvrzení a můžete se rovnou přihlásit do systému.

HUDEBNÍ E-SHOPY PIRÁTY NEZASTAVÍ

Internetové hudební prodejny mají nabídnout zákazníkům alternativní metodu pro zakoupení hudby a omezit tak internetové hudební pirátství. Dosud fungující české obchody ale hned z několika důvodů tento úkol splní jen stěží.

Nejzávažnějším nedostatkem je používaný formát hudebních souborů, který vinou DRM značně omezuje kupující při užívání koupené hudby. Komprimace do datového toku 192 kilobitů za sekundu navíc neposkytuje kvalitu poslechu srovnatelnou s klasickým cédéčkem. Skladby v této kvalitě jsou zcela nevyhovující pro přehrávání na špičkových aparaturách.

Vzhledem k omezením, nižší kvalitě stažených hudebních souborů a nemožnosti stažení bookletu se pak jeví jako příliš vysoké i ceny. Digitální hudba totiž vyjde pouze o přibližně pětinu či čtvrtinu levněji při daleko nižší užitné hodnotě, než nabízejí klasické nosiče.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče