Revoluce na českých kolejích

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA Soukromí dopravci by rádi získali větší podíl v segmentu osobní a nákladní železniční dopravy. V současné době totiž 99 procent všech služeb na kolejích zajišťují státní České dráhy. Privátní firmy naděje vkládají zejména do krajských úřadů.

ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA

Soukromí dopravci by rádi získali větší podíl v segmentu osobní a nákladní železniční dopravy. V současné době totiž 99 procent všech služeb na kolejích zajišťují státní České dráhy. Privátní firmy naděje vkládají zejména do krajských úřadů. Zatímco dálkovou osobní dopravu zatím objednává a financuje stát prostřednictvím ministerstva dopravy, organizace regionální dopravy v rámci základní dopravní obslužnosti je plně v rukou krajů. Ty také rozhodují o tom, kdo bude regionální dráhy provozovat. V osobní železniční dopravě nyní působí čtyři soukromé firmy a všechny tvrdí, že buď přímo na provozu vydělávají, anebo se pohybují těsně pod hranicí rentability.

České dráhy (ČD) přitom provoz regionálních tratí dotují ročně miliardovými investicemi. Není tedy divu, že po podobných zkušenostech se soukromé firmy poohlížejí po dalších tratích. Jak ale říká například ředitel divize Regionální dráhy společnosti Viamont František Kozel, nabídka na trhu chybí a záleží pouze na krajích, zda a v jakém objemu bude.

PRVNÍ VLAŠTOVKA Blížící se konkurenční boj signalizuje rozhodnutí karlovarského kraje vypsat tendr na zajištění železniční dopravy mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. O smlouvu s krajem budou soupeřit minimálně dvě firmy: České dráhy a Viamont, který provozuje dvě pronajaté železniční tratě. Kozel tvrdí, že na konkurenci by měl vydělat jak kraj (soukromá firma umí dráhy provozovat levněji), tak zákazník (soukromníci mají k dispozici modernější vozidla). Samotné dráhy se konkurence nebojí. „Je několik směrů, jak chceme konkurovat privátním dopravcům a chceme získat i přepravy ze silnic,“ nastínil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle jeho slov chtějí dráhy nabízet zejména kvalitu a komplexnost služeb, konkurenceschopnou cenu či nové vagony nebo technologie. Zejména v nákladní dopravě ČD nejde jen o získání přeprav od konkurenčních železničních dopravců, ale zejména ze silniční přepravy. „Snažíme se získat i další přepravy ze silnic, jako je tříděné uhlí pro maloodběratele či odvoz výrobků z automobilky TPCA v Kolíně, která původně neměla být vůbec napojena na železniční infrastrukturu,“ dodal mluvčí. K ZISKŮM POMÁHAJÍ UCELENÉ VLAKY

Pokud jde o nákladní dopravu, tam je situace poněkud odlišná. Jelikož se zde jezdí za tržní ceny a odpadají jakékoliv dotace, je i zájem soukromých firem o nákladní přepravu větší. Mají ale většinou zájem jen o lukrativní ucelené soupravy. „Musíme jezdit tak, aby se nám to ekonomicky vyplatilo,“ říká ředitel divize Nákladní přeprava společnosti Viamont Pavel Škarabela. „Je jednoduché vykazovat zisky z nákladní přepravy, když se nemusí posunovat ve stanicích, rozřazovat vlaky a obsluhovat vedlejší tratě,“ kontruje Šťáhlavský. Rozdíl mezi státní firmou a soukromými dopravci je ale také v tom, že soukromníci umí maximálně využít svůj majetek a umí hlavně stejné činnosti zajišťovat menším množstvím zaměstnanců než České dráhy. „Když jsme přebírali trať Kraslice-Sokolov, pracovalo tu pětadvacet staničních zaměstnanců. Investovali jsme do infrastruktury a stačí nám těch lidí pět,“ říká Kozel. Jindřichohradecké místní dráhy zase opravily budovy na venkovských nádražích a nabízejí je jako penziony pro turisty. „Zájem o ubytování v těchto penzionech je takový, že už dnes máme obsazeny některé termíny na příští léto,“ uvedl šéf těchto drah Jan Šatava.

OBCE SI NOVÉ DOPRAVCE CHVÁLÍ

Je to až neuvěřitelné, ale v okolí soukromých tratí se nenajde nikdo, kdo by nové provozovatele kritizoval. Lze to také asi těžko očekávat, když firmy přebíraly tratě mnohdy ve stavu těsně před uzavřením a nebo zničené po povodních. „Úroveň cestování se pořád zlepšuje, přibyly třeba nové zastávky,“ říká starosta Velkých Losin Miroslav Kopřiva.

O snižování nákladů, zkvalitňování a rozšiřování služeb se snaží i České dráhy. Mají ale složitější situaci v tom, že si kvůli provozu na hlavních tratích musí pořizovat mnohem dražší vozidla. Navíc soukromé firmy zatím provozují dráhy v délce maximálně několika desítek kilometrů, státní dráhy v délce tisíců kilometrů, a to včetně úseků, kde je o osobní železniční dopravu zájem minimální. „Každý rok zastavujeme z důvodu nezájmu krajů dopravu na některé lokálce. Tento trend asi bude pokračovat i nadále,“ varuje Šťáhlavský. Je také nutno připomenout, že první pokus soukromé firmy, konkrétně Jizerských drah na severu Čech, provozovat celou síť místních lokálek skončil v letech 1997 až 1998 krachem, když se dráhy vrátily zpět do provozu pod ČD.

SOUKROMÉ DRÁHY V ČESKU

Jindřichohradecké místní dráhy: vlastní dvě úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice, celkem 79 kilometrů tratí Železnice Desná: vlastní dvě lokální dráhy na severu Moravy ze Šumperka do Koutů nad Desnou a Sobotína, celkem 22 kilometrů Viamont: má pronajaty od Českých drah dvě regionální tratě Sokolov-Kraslice a TrutnovSvoboda nad Úpou, celkem 36 kilometrů OKD Doprava: má v pronájmu od Českých drah severomoravskou lokálku Milotice nad Opavou-Vrbno pod Pradědem, celkem 29 kilometrů

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče