Řetězce míří do menších měst

27. února 2012, 13:17 - Profit, TZ
27. února 2012, 13:17

V České republice stálo na začátku roku 2012 celkem 282 hypermarketů, tedy maloobchodních prodejen se smíšeným sortimentem a prodejní plochou větší než 3.000 m2.

Foto:Profimedia.cz

Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet dále přiblíží k hranici 300 (objektů) a území ČR bude z hlediska kupní síly dostatečně pokryto,“ říká Ondřej Vlk, analytik maloobchodního trhu společnosti Jones Lang LaSalle, a dodává: „výstavba nových hypermarketů se nyní soustředí především na menší regionální města s populací 10 – 15 tisíc obyvatel, kde maloobchodní řetězce nabízejí na zmenšené prodejní ploše mix potravin, oblečení a potřeb do domácnosti.

Trh hypermarketů se v České republice tvoří od roku 1996, kdy byl otevřen první hypermarket Globus v Brně a od té doby se tento segment maloobchodního trhu dynamicky rozrůstá. Zhruba do roku 2000 se maloobchodní řetězce soustředily především na velká města ČR, kde stavěly hypermarkety o prodejní ploše více než 10.000 m2. „Po roce 2000 se expanzní strategie jednotlivých malo-obchodních řetězců více diverzifikovaly a v současné době se obvykle staví hypermarkety o prodejní ploše 3.000 – 4.000 m2. Za trendem zmenšování obchodních ploch stojí především dva důvody: 1) kupující s vyššími příjmy upřednostňují menší formáty maloobchodních prodejen (od supermarketů až po specializované obchody potravin, oblečení a potřeb do domácnosti) a 2) v menších regionálních městech není tak velká prodejní plocha potřeba, pro kupující je spíše zajímavější pestrá skladba potravinářského a nepotravinářského zboží,“ dodává Ondřej Vlk ze společnosti Jones Lang LaSalle.

Největší nasycení trhu hypermarketů sledujeme v regionu Karlovy Vary, kde na 1 hypermarket připadá cca 22.000 lidí. Následuje kraj Ústí nad Labem (s téměř 30.000 obyvatel na 1 hypermarket) a Moravskoslezský kraj (na 1 hypermarket tu připadá 31.000 obyvatel). Naopak nejmenší saturace trhu hypermarketů je v hlavním městě Praze, kde připadá na 1 hypermarket cca 50.000 lidí. Tento relativní nepoměr v hlavním městě vyvažují další formy maloobchodní prodejen.

Z hlediska počtu hypermarketů jich nejvíce najdeme v Moravskoslezském kraji (cca 40), následují Střední Čechy (28) a region Ústí nad Labem (27).

Na trhu hypermarketů nyní působí pět hráčů: holandská Ahold Group (s Albert Hypermarket), britské Tesco (hypermarket Tesco), rakouský Interspar (hypermarket Interspar) a dvě německé firmy Globus (hypermarket Globus) a Schwarz (s hypermarketem Kaufland).

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan…
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít