Řetězce míří do menších měst

27. února 2012, 13:17 - Profit, TZ
27. února 2012, 13:17

V České republice stálo na začátku roku 2012 celkem 282 hypermarketů, tedy maloobchodních prodejen se smíšeným sortimentem a prodejní plochou větší než 3.000 m2.

Foto:Profimedia.cz

Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet dále přiblíží k hranici 300 (objektů) a území ČR bude z hlediska kupní síly dostatečně pokryto,“ říká Ondřej Vlk, analytik maloobchodního trhu společnosti Jones Lang LaSalle, a dodává: „výstavba nových hypermarketů se nyní soustředí především na menší regionální města s populací 10 – 15 tisíc obyvatel, kde maloobchodní řetězce nabízejí na zmenšené prodejní ploše mix potravin, oblečení a potřeb do domácnosti.

Trh hypermarketů se v České republice tvoří od roku 1996, kdy byl otevřen první hypermarket Globus v Brně a od té doby se tento segment maloobchodního trhu dynamicky rozrůstá. Zhruba do roku 2000 se maloobchodní řetězce soustředily především na velká města ČR, kde stavěly hypermarkety o prodejní ploše více než 10.000 m2. „Po roce 2000 se expanzní strategie jednotlivých malo-obchodních řetězců více diverzifikovaly a v současné době se obvykle staví hypermarkety o prodejní ploše 3.000 – 4.000 m2. Za trendem zmenšování obchodních ploch stojí především dva důvody: 1) kupující s vyššími příjmy upřednostňují menší formáty maloobchodních prodejen (od supermarketů až po specializované obchody potravin, oblečení a potřeb do domácnosti) a 2) v menších regionálních městech není tak velká prodejní plocha potřeba, pro kupující je spíše zajímavější pestrá skladba potravinářského a nepotravinářského zboží,“ dodává Ondřej Vlk ze společnosti Jones Lang LaSalle.

Největší nasycení trhu hypermarketů sledujeme v regionu Karlovy Vary, kde na 1 hypermarket připadá cca 22.000 lidí. Následuje kraj Ústí nad Labem (s téměř 30.000 obyvatel na 1 hypermarket) a Moravskoslezský kraj (na 1 hypermarket tu připadá 31.000 obyvatel). Naopak nejmenší saturace trhu hypermarketů je v hlavním městě Praze, kde připadá na 1 hypermarket cca 50.000 lidí. Tento relativní nepoměr v hlavním městě vyvažují další formy maloobchodní prodejen.

Z hlediska počtu hypermarketů jich nejvíce najdeme v Moravskoslezském kraji (cca 40), následují Střední Čechy (28) a region Ústí nad Labem (27).

Na trhu hypermarketů nyní působí pět hráčů: holandská Ahold Group (s Albert Hypermarket), britské Tesco (hypermarket Tesco), rakouský Interspar (hypermarket Interspar) a dvě německé firmy Globus (hypermarket Globus) a Schwarz (s hypermarketem Kaufland).

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče