Řetězce míří do menších měst

27. února 2012, 13:17 - Profit, TZ
27. února 2012, 13:17

V České republice stálo na začátku roku 2012 celkem 282 hypermarketů, tedy maloobchodních prodejen se smíšeným sortimentem a prodejní plochou větší než 3.000 m2.

Foto:Profimedia.cz

Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet dále přiblíží k hranici 300 (objektů) a území ČR bude z hlediska kupní síly dostatečně pokryto,“ říká Ondřej Vlk, analytik maloobchodního trhu společnosti Jones Lang LaSalle, a dodává: „výstavba nových hypermarketů se nyní soustředí především na menší regionální města s populací 10 – 15 tisíc obyvatel, kde maloobchodní řetězce nabízejí na zmenšené prodejní ploše mix potravin, oblečení a potřeb do domácnosti.

Trh hypermarketů se v České republice tvoří od roku 1996, kdy byl otevřen první hypermarket Globus v Brně a od té doby se tento segment maloobchodního trhu dynamicky rozrůstá. Zhruba do roku 2000 se maloobchodní řetězce soustředily především na velká města ČR, kde stavěly hypermarkety o prodejní ploše více než 10.000 m2. „Po roce 2000 se expanzní strategie jednotlivých malo-obchodních řetězců více diverzifikovaly a v současné době se obvykle staví hypermarkety o prodejní ploše 3.000 – 4.000 m2. Za trendem zmenšování obchodních ploch stojí především dva důvody: 1) kupující s vyššími příjmy upřednostňují menší formáty maloobchodních prodejen (od supermarketů až po specializované obchody potravin, oblečení a potřeb do domácnosti) a 2) v menších regionálních městech není tak velká prodejní plocha potřeba, pro kupující je spíše zajímavější pestrá skladba potravinářského a nepotravinářského zboží,“ dodává Ondřej Vlk ze společnosti Jones Lang LaSalle.

Největší nasycení trhu hypermarketů sledujeme v regionu Karlovy Vary, kde na 1 hypermarket připadá cca 22.000 lidí. Následuje kraj Ústí nad Labem (s téměř 30.000 obyvatel na 1 hypermarket) a Moravskoslezský kraj (na 1 hypermarket tu připadá 31.000 obyvatel). Naopak nejmenší saturace trhu hypermarketů je v hlavním městě Praze, kde připadá na 1 hypermarket cca 50.000 lidí. Tento relativní nepoměr v hlavním městě vyvažují další formy maloobchodní prodejen.

Z hlediska počtu hypermarketů jich nejvíce najdeme v Moravskoslezském kraji (cca 40), následují Střední Čechy (28) a region Ústí nad Labem (27).

Na trhu hypermarketů nyní působí pět hráčů: holandská Ahold Group (s Albert Hypermarket), britské Tesco (hypermarket Tesco), rakouský Interspar (hypermarket Interspar) a dvě německé firmy Globus (hypermarket Globus) a Schwarz (s hypermarketem Kaufland).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít