Reportáž: Čekání na prohnutá křídla Dreamlineru

14. prosince 2012, 13:48 - David Nesnídal
14. prosince 2012, 13:48

Řidiči jedoucímu ve čtvrtek ráno mezi obcemi Dobrovíz a Jeneč u Prahy se naskytl pohled na desítky aut parkujících na zasněžené krajnici. U plotu ohraničujícího prostor letiště postávalo už mnoho leteckých nadšenců s fotoaparáty. Někteří z nich se alespoň poskakováním snažili trochu zahřát, protože mírný vítr ještě umocňoval pět stupňů pod nulou. Praha očekávala přistání Dreamlineru, nejmodernějšího letadla současnosti. A nový boeing si dal načas, jako správná hvězda.

Letadlo polských aerolinií LOT mělo dosednout na Letišti Václava Havla v 8.35, ale od jakéhosi pána, jemuž na důvěryhodnosti dodávala vysílačka, se dozvídáme, že Dreamliner teprve před chvílí odstartoval a může tedy přiletět až za hodinu a půl… Tato zdrcující informace kupodivu nikoho nepřiměla k odchodu, přítomní planespotteři (těch, kteří vášnivě sledují a fotí letadla – pozn.aut.) jen přidali pár zahřívacích prostocviků. K fotografickému rozcvičení se mnoho objektů nenabízelo, snad jen letadla pomalu pojíždějící ke startu a rozrušený zajíc pobíhající po poli.

Přistání a odlet Boeingu Dreamliner. Místo: Letiště Václava Havla Praha

Ani fotografické podmínky nebyly ideální, nad zemí se vznášelo kouřmo, viditelnost byla dost omezená. Milovníci letecké poetiky, kteří si ji dokáží vychutnat i s prázdnýma rukama, si však i v tom pošmourném ránu přišli na své, když ve směru přistávacího koridoru pronikali zrakem tak dlouho, dokud nezahlédli světelný špendlík letadla.

Jako když přistává větroň

Přistávalo několik strojů, a zkušené oči už na dálku vždy poznaly, že nejde o letoun, na který se čeká. Pak se ale, pět minut po deváté, v dálce konečně objevily světelné body, jejichž vzájemná poloha prozrazovala velké rozpětí křídel a hlavně – jejich charakteristické ladné prohnutí, na které byli letečtí fandové zvědaví asi nejvíc.

Krátce nato už polští piloti provedli uměřeně nízký (a překvapivě tichý) „flyby“ nad letištěm a elegantní stroj se opět ztratil v mlze. Jeho přistávací světla zahlédlo zkřehlé publikum zase až o čtvrt hodiny později, kdy už letoun nasadil na přistání, které pak připomínalo spíš dosednutí větroně, než dopravního letadla. Trudná vidina devadesátiminutového zpoždění se tedy nenaplnila a i ta zhruba třičtvrtěhodinka byla rázem zapomenuta, neboť ten krátký mrazivý zážitek za to stál.

Uhlíkový elegán

Boeing 787 Dreamliner se od většiny současných letadel liší hlavně tím, tradiční kovové materiály v konstrukci do značné míry nahradila uhlíková vlákna. Dreamliner slibuje také výraznou úsporu paliva a je první letounem střední velikosti, který má daleký dolet, až 15 200 kilometrů. Trup je dlouhý 57 metrů a rozpětí křídel 60 metrů (pro srovnání Airbus 320 má rozpětí 34 metrů).

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít