Reportáž: Čekání na prohnutá křídla Dreamlineru

14. prosince 2012, 13:48 - David Nesnídal
14. prosince 2012, 13:48

Řidiči jedoucímu ve čtvrtek ráno mezi obcemi Dobrovíz a Jeneč u Prahy se naskytl pohled na desítky aut parkujících na zasněžené krajnici. U plotu ohraničujícího prostor letiště postávalo už mnoho leteckých nadšenců s fotoaparáty. Někteří z nich se alespoň poskakováním snažili trochu zahřát, protože mírný vítr ještě umocňoval pět stupňů pod nulou. Praha očekávala přistání Dreamlineru, nejmodernějšího letadla současnosti. A nový boeing si dal načas, jako správná hvězda.

Letadlo polských aerolinií LOT mělo dosednout na Letišti Václava Havla v 8.35, ale od jakéhosi pána, jemuž na důvěryhodnosti dodávala vysílačka, se dozvídáme, že Dreamliner teprve před chvílí odstartoval a může tedy přiletět až za hodinu a půl… Tato zdrcující informace kupodivu nikoho nepřiměla k odchodu, přítomní planespotteři (těch, kteří vášnivě sledují a fotí letadla – pozn.aut.) jen přidali pár zahřívacích prostocviků. K fotografickému rozcvičení se mnoho objektů nenabízelo, snad jen letadla pomalu pojíždějící ke startu a rozrušený zajíc pobíhající po poli.

Přistání a odlet Boeingu Dreamliner. Místo: Letiště Václava Havla Praha

Ani fotografické podmínky nebyly ideální, nad zemí se vznášelo kouřmo, viditelnost byla dost omezená. Milovníci letecké poetiky, kteří si ji dokáží vychutnat i s prázdnýma rukama, si však i v tom pošmourném ránu přišli na své, když ve směru přistávacího koridoru pronikali zrakem tak dlouho, dokud nezahlédli světelný špendlík letadla.

Jako když přistává větroň

Přistávalo několik strojů, a zkušené oči už na dálku vždy poznaly, že nejde o letoun, na který se čeká. Pak se ale, pět minut po deváté, v dálce konečně objevily světelné body, jejichž vzájemná poloha prozrazovala velké rozpětí křídel a hlavně – jejich charakteristické ladné prohnutí, na které byli letečtí fandové zvědaví asi nejvíc.

Krátce nato už polští piloti provedli uměřeně nízký (a překvapivě tichý) „flyby“ nad letištěm a elegantní stroj se opět ztratil v mlze. Jeho přistávací světla zahlédlo zkřehlé publikum zase až o čtvrt hodiny později, kdy už letoun nasadil na přistání, které pak připomínalo spíš dosednutí větroně, než dopravního letadla. Trudná vidina devadesátiminutového zpoždění se tedy nenaplnila a i ta zhruba třičtvrtěhodinka byla rázem zapomenuta, neboť ten krátký mrazivý zážitek za to stál.

Uhlíkový elegán

Boeing 787 Dreamliner se od většiny současných letadel liší hlavně tím, tradiční kovové materiály v konstrukci do značné míry nahradila uhlíková vlákna. Dreamliner slibuje také výraznou úsporu paliva a je první letounem střední velikosti, který má daleký dolet, až 15 200 kilometrů. Trup je dlouhý 57 metrů a rozpětí křídel 60 metrů (pro srovnání Airbus 320 má rozpětí 34 metrů).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít