Řemeslo může mít stále zlaté dno

08. listopadu 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
08. listopadu 2004, 00:00

INSPIRACE Z MNICHOVA Mnichovský veletrh ukazuje, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a účinně ji oslovovat.

foto: Profimedia.cz / Corbis

INSPIRACE Z MNICHOVA Mnichovský veletrh ukazuje, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a účinně ji oslovovat. Každoročně na přelomu zimy a jara se v bavorském Mnichově koná Mezinárodní veletrh řemesel. Několika jeho posledních ročníků se zúčastnili i čeští řemeslníci a malí podnikatelé. Díky finančnímu příspěvku na výstavní plochu, získaného od státu, tak mohli konfrontovat své umění se zahraniční konkurencí. A hlavně se nechat poučit či inspirovat, jak se němečtí, rakouští i další zahraniční řemeslníci dokáží prezentovat a propagovat. Právě mnichovský veletrh je totiž dokladem, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a také ji účinně oslovovat. ŠIROKÝ ZÁBĚR Výhodou mnichovského veletrhu řemesel je poměrně široký záběr řemeslných oborů: Ve více než desítce hal a na venkovních výstavních plochách se pravidelně představují například umělecká řemesla, gastronomická řemesla (pekaři, cukráři, řezníci atd.), řemesla z oblasti kovovýroby, nábytek, autoopravárenství a další. Prezentuje se zde také elektronářadí, nástroje, dopravní a přepravní prostředky, bezpečnostní technika a prostředky pro bezpečnost práce. Stejně jako informační a komunikační technologie pro malé podnikatele a řemeslníky. Mimo jiné právě díky oficiální české účasti a státnímu příspěvku se na mnichovském veletrhu řemesel v posledních letech přímo prezentuje přes 50 firem z ČR. Některé z nich tam přijely své zboží přímo prodat (což je rozšířeno především v expozicích věnovaných uměleckým řemeslům), jiným šlo o prezentaci firmy a získání nových zákazníků. Značnou část českých vystavovatelů tvoří řemeslníci a firmy ze západních a jihozápadních Čech - tedy z regionů sousedících sN ěmeckem. VÍCE ORIGINALITY!

Pohled na většinu expozic českých firem odhaluje i určité rezervy vůči zahraniční konkurenci, zejména v oblasti marketingu. Výstavní stánky českých firem totiž na mnichovském veletrhu často nehýří přílišnou originalitou. Většinou se jedná o klasické uzavřené kóje, tak jak je známe z mnoha domácích veletržních a výstavních akcí. Přitom právě pohled na vedlejší expozice německých, italských či rakouských firem ukazuje, že výstavnictví je dnes o něčem jiném: otevřené prostory, vzdušnost, v oficiálních národních či regionálních expozicích propojení prezentací jednotlivých firem, trendem je také možnost návštěvníků do stánku bez zábran vstoupit. Možná by tedy bylo vhodné - vedle finančního příspěvku státu na výstavní plochu - také pomoci firmám se samotnou přípravou na veletrhu. N apříklad proškolením o zásadách uspořádání moderní expozice, o práci s nápisy, o jednáních obchodních zástupců či dalšího osazenstva stánku (aby nebylo ke kolemjdoucím návštěvníkům ostentativně nevšímavé, nebo naopak příliš vlezlé). JEN TAK SE DÍVAT

**Není ale třeba jet do Mnichova na veletrh řemesel hned vystavovat. Užitečná může být i pouhá návštěva a sledování trendů jednotlivých oborů, nabízeného sortimentu, způsobu prezentace. Díky letošnímu vstupu Česka do EU a malé vzdálenosti Mnichova od našich hranic je tak možné jít si „okouknout“ konkurenci, s níž se mohou v dohledné době české firmy přímo střetnout, ať již na českém nebo zahraničním trhu. N ávštěva veletrhu nemusí přinést jen informace o konkurenci, ale i cenné informace o trhu a jeho perspektivách. Příkladem mohou být drobní řemeslní výrobci nábytku, kteří nikdy nebudou dělat větší výrobní série, ale spíše se soustřeďují na výrobu na zakázku. Jejich výrobky vycházejí z klasických vzorů, avšak nevyhýbají se ani modernějšímu pojetí. Nejde o žádnou dřevotřísku, ale poctivé dřevo. Cenově jsou dražší, ale na trhu existuje příjmová skupina zákazníků, která jim dá přednost. Mají tedy své místo na trhu a prosperují tak, že si mohou „dovolit“ ivystavovat na veletrhu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít