Řemeslo může mít stále zlaté dno

08. listopadu 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
08. listopadu 2004, 00:00

INSPIRACE Z MNICHOVA Mnichovský veletrh ukazuje, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a účinně ji oslovovat.

foto: Profimedia.cz / Corbis

INSPIRACE Z MNICHOVA Mnichovský veletrh ukazuje, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a účinně ji oslovovat. Každoročně na přelomu zimy a jara se v bavorském Mnichově koná Mezinárodní veletrh řemesel. Několika jeho posledních ročníků se zúčastnili i čeští řemeslníci a malí podnikatelé. Díky finančnímu příspěvku na výstavní plochu, získaného od státu, tak mohli konfrontovat své umění se zahraniční konkurencí. A hlavně se nechat poučit či inspirovat, jak se němečtí, rakouští i další zahraniční řemeslníci dokáží prezentovat a propagovat. Právě mnichovský veletrh je totiž dokladem, že mnohým řemeslům ještě neodzvonilo. Mohou dobře prosperovat, když dokáží najít cílovou skupinu zákazníků a také ji účinně oslovovat. ŠIROKÝ ZÁBĚR Výhodou mnichovského veletrhu řemesel je poměrně široký záběr řemeslných oborů: Ve více než desítce hal a na venkovních výstavních plochách se pravidelně představují například umělecká řemesla, gastronomická řemesla (pekaři, cukráři, řezníci atd.), řemesla z oblasti kovovýroby, nábytek, autoopravárenství a další. Prezentuje se zde také elektronářadí, nástroje, dopravní a přepravní prostředky, bezpečnostní technika a prostředky pro bezpečnost práce. Stejně jako informační a komunikační technologie pro malé podnikatele a řemeslníky. Mimo jiné právě díky oficiální české účasti a státnímu příspěvku se na mnichovském veletrhu řemesel v posledních letech přímo prezentuje přes 50 firem z ČR. Některé z nich tam přijely své zboží přímo prodat (což je rozšířeno především v expozicích věnovaných uměleckým řemeslům), jiným šlo o prezentaci firmy a získání nových zákazníků. Značnou část českých vystavovatelů tvoří řemeslníci a firmy ze západních a jihozápadních Čech - tedy z regionů sousedících sN ěmeckem. VÍCE ORIGINALITY!

Pohled na většinu expozic českých firem odhaluje i určité rezervy vůči zahraniční konkurenci, zejména v oblasti marketingu. Výstavní stánky českých firem totiž na mnichovském veletrhu často nehýří přílišnou originalitou. Většinou se jedná o klasické uzavřené kóje, tak jak je známe z mnoha domácích veletržních a výstavních akcí. Přitom právě pohled na vedlejší expozice německých, italských či rakouských firem ukazuje, že výstavnictví je dnes o něčem jiném: otevřené prostory, vzdušnost, v oficiálních národních či regionálních expozicích propojení prezentací jednotlivých firem, trendem je také možnost návštěvníků do stánku bez zábran vstoupit. Možná by tedy bylo vhodné - vedle finančního příspěvku státu na výstavní plochu - také pomoci firmám se samotnou přípravou na veletrhu. N apříklad proškolením o zásadách uspořádání moderní expozice, o práci s nápisy, o jednáních obchodních zástupců či dalšího osazenstva stánku (aby nebylo ke kolemjdoucím návštěvníkům ostentativně nevšímavé, nebo naopak příliš vlezlé). JEN TAK SE DÍVAT

**Není ale třeba jet do Mnichova na veletrh řemesel hned vystavovat. Užitečná může být i pouhá návštěva a sledování trendů jednotlivých oborů, nabízeného sortimentu, způsobu prezentace. Díky letošnímu vstupu Česka do EU a malé vzdálenosti Mnichova od našich hranic je tak možné jít si „okouknout“ konkurenci, s níž se mohou v dohledné době české firmy přímo střetnout, ať již na českém nebo zahraničním trhu. N ávštěva veletrhu nemusí přinést jen informace o konkurenci, ale i cenné informace o trhu a jeho perspektivách. Příkladem mohou být drobní řemeslní výrobci nábytku, kteří nikdy nebudou dělat větší výrobní série, ale spíše se soustřeďují na výrobu na zakázku. Jejich výrobky vycházejí z klasických vzorů, avšak nevyhýbají se ani modernějšímu pojetí. Nejde o žádnou dřevotřísku, ale poctivé dřevo. Cenově jsou dražší, ale na trhu existuje příjmová skupina zákazníků, která jim dá přednost. Mají tedy své místo na trhu a prosperují tak, že si mohou „dovolit“ ivystavovat na veletrhu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče