Reklamy pro malé podnikatele: letáky, slevy, místní tisk a rádia

10. února 2003, 00:00 - Pavel Verner, verner@profit.cz
10. února 2003, 00:00

Zeptali jsme se odborníků z reklamních agentur, jakou inzerci doporučují malým a středním podnikům. Pro podnikatele v menších městech jednoznačně vychází nejvýhodněji rozsev letáků (ale pozor - respektujte odmítání tohoto druhu reklamy).

Zeptali jsme se odborníků z reklamních agentur, jakou inzerci doporučují malým a středním podnikům.

Pro podnikatele v menších městech jednoznačně vychází nejvýhodněji rozsev letáků (ale pozor - respektujte odmítání tohoto druhu reklamy). Výhodně vychází inzerce v místním tisku, například v rubrikách souvisejících se specializací, případně reklama v regionálních rádiích. Pro kadeřnice či kosmetické salony např. prezentace ve společenské rubrice. Pro prodejny všeho druhu, restaurace, penziony, autoservisy, účetní nabízející externí vedení účetnictví lze doporučit rovněž malou inzerci, přidat kupon s garantovanou slevou, s jehož pomocí lze ověřit účinnost - zpětnou vazbu. Reklamní poradce či agentura nebudou na škodu, ale reklamní akce se výrazně prodraží. Optimálním kompromisem je zaplatit si konzultaci v reklamní agentuře (asi 800 korun za hodinu).

Pět procent obratu jde do reklamy

Ty tam jsou v Čechách doby, kdy k dostatečnému zviditelnění středně velké firmy a významnému zvýšení odbytu jejích výrobků na trhu postačil osminkový inzerát v inzertní rubrice Národní politiky. Míru agresivity, jakož i množství peněz investovaných do reklamy ovlivňuje chování konkurence a naopak. Větší efekt než klasický inzerát v inzertní části novin má přitom objektivní zpráva zveřejněná ve zpravodajské části novin a časopisů. Jednoduché předání tiskové informace zprostředkovatelům, tedy novinářům, je relativně nejlevnější záležitostí na trhu inzertních sdělení. Náklady na uspořádání tiskové konference zpravidla nepřesáhnou cenu jednoho jediného malého inzerátu v běžném tisku. Tato inzerce ovšem těžko může být za normálních okolností řízená a cílená. Tradice i v době expanze elektronických médií znamená hodně, a proto se zatím všichni obracejí na předražené služby inzertních kanceláří. Marketingové studie uvádějí, že úspěšné firmy vydávají na reklamu asi pět procent obratu.

Vizitkou firmy je výstižné logo

Základem propagace firmy je vytvoření loga, jeho užití na vývěsním štítě, obchodních papírech, obálkách, razítkách a drobných propagačních předmětech, které dnes již patří k podnikatelskému bontonu. Jen tato základní výbava podnik přijde na desítky i stovky tisíc korun. Teprve po vyřešení loga firmy je čas obrátit se na obchodní a reklamní odborníky s žádostí o marketingovou studii a scénář optimální reklamní jednorázové kampaně na podporu prodeje či zlepšení dobré pověsti firmy. S tím souvisí koncepce jednotného firemního stylu. Předpokladem dobrého ztvárnění reklamního sdělení a jeho odrazu ve změně chování zákazníka je samozřejmě dobrá znalost nabízeného produktu a zkušenost s chováním trhu. Omezujícími faktory jsou velikost a skladba zákaznické cílové skupiny, síla konkurence, objem použitelných investic. Cílem je žádoucí změna spotřebitelského postoje. Zacílení reklamní akce zpravidla dělá vrcholný management v podniku. Při tomto rozhodování jsou lidé ve vedení firmy vedeni potřebou změnit také přístup k formám působení na své pracovníky a vztah veřejnosti k produktům firmy. Vybraná reklamní agentura může sejmout z managementu těžké břímě rozhodování o nejúčinnějších formách propagace produktů firmy. Nepříjemná je skutečnost, že jistota ideálních výsledků zvolených metod propagace není nikdy.

Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky.

Částky investované do tištěné inzerce v prosinci 2002 (v mil. Kč)

MF Dnes 156

Blesk 53

Hosp. noviny 41

Právo 31

Lidové noviny 26

Pramen: autor

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče