Reklamační řád

25. února 2008, 00:00 - Petr Kučera
25. února 2008, 00:00

Neobracím se na vás jako podnikatel, ale tentokrát jako zákazník jiného podnikatele.

V jeho prodejně jsem reklamoval zboží, ale neuspěl jsem. Od zboží jsem neměl záruční list, protože mi jej při prodeji nikdo nedal. Podnikatel přitom odkazoval na svůj reklamační řád, který si sám schválil a visí u něj v prodejně. Podle mne ale nemá při sepisování reklamačního řádu absolutní volnost a musí se řídit nějakou „šablonou“ či obecnými předpisy. Jak to je?

Marek H.

Reklamační řád je dokument informující spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Jeho existence vychází z § 13 zákona na ochranu spotřebitele. Přestože tento zákon nestanoví konkrétní náležitosti reklamačního řádu, je nutné dodržovat řadu jiných ustanovení. Zejména jde o práva a povinnosti pro kupní smlouvu podle občanského zákoníku (pokud jste u jiného podnikatele nenakupoval jako podnikatel, ale jako běžný spotřebitel). Dále je při reklamacích nutné dodržovat „zvláštní ustanovení o prodeji zboží v obchodě“ (§ 612 a následující občanského zákoníku), zejména ustanovení o odpovědnosti za vady a o záruce (například minimální doba 24 měsíců pro spotřební zboží).

Záruční list vám obchodník není povinen vydat automaticky. Na vaši výslovnou žádost jej ale při prodeji musí vystavit. Nicméně jestliže nemáte záruční list, postačí vám podle občanského zákoníku doklad o prodeji. Pokud z něj není patrné například výrobní číslo spotřebiče, nemůže vás z toho prodávající vinit – je v jeho zájmu, aby (právě vydáním záručního listu) sám podrobněji specifikoval konkrétní prodaný výrobek.

Jan Beneš

právník

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče