Reklama na Unii

09. června 2003, 00:00 - Jan Šmíd, politolog
09. června 2003, 00:00

Za pár dní proběhne referendum o vstupu do Evropské unie. Informační kampaň za čtvrt miliardy korun běží naplno a my díky ní máme ještě horší ponětí o EU než dřív. Ta kampaň totiž není informační, ale přesvědčovací. Jádro problému jen zastřela, takže se zdá, jako by už nebylo nad čím váhat: Unie přece má jen samé úžasné výhody.

Tak se to alespoň jeví, když propagátoři dostanou miliony, zatímco kritici EU neviděli ani korunu. Voliči nedostali pravdivý obraz problému, a přesto mají jít hlasovat. O čem? Demokratická diskuze je možná jen tehdy, když lidé vědí o čem rozhodují. My to nevíme. Smlouva o přistoupení k EU byla zveřejněna teprve před pár týdny, takže se stěží najde člověk, který těch pět tisíc stránek přečte, natož aby o ní mohl diskutovat. Podle čeho tedy hlasovat? Snad podle doporučení politiků? V Rakousku se až po vstupu zjistilo, jak falešné byly jejich sliby. Jindy kritická média vesměs zdatně sekundují této blamáži a do politické agitace se zapojily i církve, které riskují svůj kredit, když s vervou propagují věci, jimž vůbec nerozumějí. Chtělo by se zvolat, že nejlepší by bylo referendum zrušit a diskuzi zopakovat. Peníze by se tentokrát spravedlivě rozdělily, a my bychom dostali informace z obou stran. Mohli bychom také hlasovat proti. Ne proti EU, ale proti tomu, že propaganda z nás chce nadělat hlupáky přesně plnící politické zadání. Ale co potom? Další kampaň může být ještě dražší a jednostrannější, jen aby konečně dosáhla účelu, který přece světí prostředky. Nezbývá než vzít vážně už toto referendum a hlasovat. Ne podle billboardů, ale podle toho, že Unie není nikterak skvělá: ke všem, kdo jsou vně, se chová mnohem hůř než k těm, kdo už jsou uvnitř. To není vůbec vznešený, zato ale nejsilnější důvod proč hlasovat „pro vstup“.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít