Reklama může vytvořit biotunel

16. června 2010, 02:00 - Petra Sýkorová
16. června 2010, 02:00

„Ekologická produkce uspokojuje poptávku spotřebitele po autentických, kvalitních a chutných potravinách.“ To je jedna z takzvaných „klíčových myšlenek“, které vznikly v rámci propagační kampaně Evropské unie o ekologickém zemědělství.

Tyto klíčové myšlenky jsou podobně jako jiné materiály, mezi něž patří kupříkladu fotografie „Farmář se stará o své prasátko“, součástí sady nástrojů, kterou najdeme na internetové adrese http://ec.europa.eu/agriculture/organic. Jedná se o majetek Evropské komise, který smí být bezplatně využíván pro tvorbu propagačních materiálů týkajících se biopotravin a ekologického zemědělství v Evropské unii.

Slovníková definice adjektiva autentický zní původní, pravý. A právě autenticita je jednou z nejzásadnějších konkurenčních výhod bia. Vždyť která matka by svému dítěti nechtěla podat „opravdické“ jablko? Reklama jistě přispívá k popularitě biovýrobků – a tedy i k poptávce po nich –, a tudíž i k rozvoji ekologického zemědělství – a tím pádem i ke zdraví životního prostředí. Jedná se o výbornou zbraň v boji za zdravou přírodu. Neměli bychom ale zapomínat na to, že je to zbraň dvojsečná, a nebude-li s ní zacházeno opatrně, může si s ní ten, kdo ji drží v ruce, podřezat větev, na které sedí.

Pravost a původnost by měla být v ekobranži střežena jako oko v hlavě. U značkových limonád nebo hamburgerů jsme si už zvykli na to, že si s nimi kupujeme i kousek reklamou stvořené iluze – něčeho krásně barevného a blýskavého, ale reálně neexistujícího – kousek představy. Jedním ze základních principů bia je však autenticita. V jiných branžích mohou být vzletné slogany či působivé reklamní spoty součástí fungující marketingové strategie. Spotřebitelé dokáží ocenit schopnost prodejce vytvořit iluzi. V biobranži se ale podobné hry považují za jaksi nevhodné. Proč?

Biu hrozí neustálé nebezpečí, že svou autenticitu ztratí někde na cestě mezi zemí, ze které vyrostlo, a spotřebitelem, jemuž je určeno. Biopotravinám hrozí, že ke svým spotřebitelům doputují jen jako kus jídla, který má bůhvíproč dobrou image – jako marketingově skvěle ošetřená bublina, jejíž skutečný obsah už ale vlastně nikoho nezajímá. Autenticitu bia nenajdeme ve sloganech o jeho autenticitě. Pokud ji chceme zachytit, jen těžko se nám to podaří prostřednictvím reklamním letáku. Místo toho bychom ji měli hledat tam, kde jídlo vyrostlo, u toho, kdo jej vypěstoval, či přímo v jídlu samotném.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít