Reklama může vytvořit biotunel

16. června 2010, 02:00 - Petra Sýkorová
16. června 2010, 02:00

„Ekologická produkce uspokojuje poptávku spotřebitele po autentických, kvalitních a chutných potravinách.“ To je jedna z takzvaných „klíčových myšlenek“, které vznikly v rámci propagační kampaně Evropské unie o ekologickém zemědělství.

Tyto klíčové myšlenky jsou podobně jako jiné materiály, mezi něž patří kupříkladu fotografie „Farmář se stará o své prasátko“, součástí sady nástrojů, kterou najdeme na internetové adrese http://ec.europa.eu/agriculture/organic. Jedná se o majetek Evropské komise, který smí být bezplatně využíván pro tvorbu propagačních materiálů týkajících se biopotravin a ekologického zemědělství v Evropské unii.

Slovníková definice adjektiva autentický zní původní, pravý. A právě autenticita je jednou z nejzásadnějších konkurenčních výhod bia. Vždyť která matka by svému dítěti nechtěla podat „opravdické“ jablko? Reklama jistě přispívá k popularitě biovýrobků – a tedy i k poptávce po nich –, a tudíž i k rozvoji ekologického zemědělství – a tím pádem i ke zdraví životního prostředí. Jedná se o výbornou zbraň v boji za zdravou přírodu. Neměli bychom ale zapomínat na to, že je to zbraň dvojsečná, a nebude-li s ní zacházeno opatrně, může si s ní ten, kdo ji drží v ruce, podřezat větev, na které sedí.

Pravost a původnost by měla být v ekobranži střežena jako oko v hlavě. U značkových limonád nebo hamburgerů jsme si už zvykli na to, že si s nimi kupujeme i kousek reklamou stvořené iluze – něčeho krásně barevného a blýskavého, ale reálně neexistujícího – kousek představy. Jedním ze základních principů bia je však autenticita. V jiných branžích mohou být vzletné slogany či působivé reklamní spoty součástí fungující marketingové strategie. Spotřebitelé dokáží ocenit schopnost prodejce vytvořit iluzi. V biobranži se ale podobné hry považují za jaksi nevhodné. Proč?

Biu hrozí neustálé nebezpečí, že svou autenticitu ztratí někde na cestě mezi zemí, ze které vyrostlo, a spotřebitelem, jemuž je určeno. Biopotravinám hrozí, že ke svým spotřebitelům doputují jen jako kus jídla, který má bůhvíproč dobrou image – jako marketingově skvěle ošetřená bublina, jejíž skutečný obsah už ale vlastně nikoho nezajímá. Autenticitu bia nenajdeme ve sloganech o jeho autenticitě. Pokud ji chceme zachytit, jen těžko se nám to podaří prostřednictvím reklamním letáku. Místo toho bychom ji měli hledat tam, kde jídlo vyrostlo, u toho, kdo jej vypěstoval, či přímo v jídlu samotném.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Úspěšný český export. Tyhle naše startupy bodují i v zahraničí
Z Pubtranu jsou teď Jízdní řády. Seznam kromě změny názvu přidal i nové funkce
Facebook Stories pro desktopy na dosah, propojení s Instagramem na dohled
Rozhodnuto. Protipirátská ochrana se stala součástí WWW
Microsoft tvrdí, že je Edge aktivně používán na 330 milionech zařízení každý měsíc. Je to výmysl?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít