Reklama často kultivuje spotřebu,

29. března 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
29. března 2004, 00:00

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

upozorňuje v rozhovoru pro týdeník Profit generální ředitel Stocku Plzeň-Božkov Martin Petrášek

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

Jak vnímáte hrozbu možného zákazu reklamy na alkohol?

Jsme si vědomi tohoto faktu, nechci to nazvat nebezpečí, což by bylo asi zavádějící. Snažíme se přesvědčovat odpovědná místa, že reklama není zaměřena na zvyšování spotřeby, ale naopak, že reklama v mnoha případech kultivuje spotřebu. Výrobci většinou reklamu zaměřují na podporu prodeje kvalitnějšího alkoholu, to znamená dražších výrobků. Naopak na levný alkohol, který se prodává především svou nízkou cenou, se reklama nedává. Když to shrnu, tak reklama kultivuje spotřebitele, vychovává a jejím prostřednictvím se výrobci snaží získat tržní podíl na úkor konkurence.

Řešení této otázky se zdá být zatím v EU značně rozdílné, liší se podle jednotlivých členských států.

V Evropské unii jsou země, které toto omezení již razantně zavedly. Rovněž evropský komisař pro zdravotnictví zastává poměrně restriktivní názor. V mnoha zemích se ale daří výrobcům úspěšně bránit. Oponují především argumenty, že reklama nezvyšuje spotřebu, ale profiluje značky té spotřeby. Je to známý efekt, který se dá dokladovat na mnoha příkladech.

Můžete některý uvést?

Například z bývalého východního Německa. Zde před sjednocením Německa neexistovala na alkohol téměř žádná reklama, ale přitom zde byla jeho obrovská spotřeba. Po sjednocení vtrhla na východoněmecký trh reklama s plnou parádou, přitom spotřeba alkoholu tam během pěti let klesla asi na polovinu. Začaly se ale profilovat značky.

Jako představitel největšího výrobce alkoholu v ČR jednáte o společné obraně i s dalšími producenty?

Jednáme společně, jsem dokonce předsedou Českého fóra pro zodpovědnou konzumaci alkoholických nápojů. Zde se rovněž tyto věci projednávají. Snažíme se také o jakousi samoregulaci. To znamená, že sami jsme si dali velice přísná kritéria, co vreklamě nesmí být. Například, že v reklamě nesmíme zesměšňovat abstinenty, nesmí v ní vystupovat nezletilí a nesmí být na nezletilé zaměřena.

Tlak nesměřuje pouze na zákaz reklamy, ale i způsob prodeje. Podobně jako u cigaret má dojít k omezení prodeje alkoholu na určitých místech.

To je ale úplný nesmysl, tady se domnívám, že společně s námi bude bojovat obchod. Jestliže by se alkoholické nápoje mohly prodávat pouze pultovým prodejem, pak by se jednalo o negování veškerých trendů v maloobchodě, které se v posledních deseti letech budují. To znamená, že zákazník by například ztratil možnost sám si láhev vybrat a v klidu prohlédnout. My se jako výrobci snažíme dát na láhev hezkou etiketu a na ní poskytnout všechny potřebné informace. Zákazník má možnost si podle těchto informací zboží srovnat a vybrat pro něho nejlepší. To ale vyžaduje, aby si zákazník mohl v regále láhev vzít, měl na ni čas, v klidu si přečetl údaje na etiketě. V případě omezení prodeje alkoholu pouze na pultový prodej, by vše toto padlo. Asi bychom se vrátili k tomu, kdy lidé kupovali stylem „prodejte mi nějaké víno, nebo prodejte mi nějakou láhev alkoholu.“ To snad nechceme.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče