Reklama často kultivuje spotřebu,

29. března 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
29. března 2004, 00:00

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

upozorňuje v rozhovoru pro týdeník Profit generální ředitel Stocku Plzeň-Božkov Martin Petrášek

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

Jak vnímáte hrozbu možného zákazu reklamy na alkohol?

Jsme si vědomi tohoto faktu, nechci to nazvat nebezpečí, což by bylo asi zavádějící. Snažíme se přesvědčovat odpovědná místa, že reklama není zaměřena na zvyšování spotřeby, ale naopak, že reklama v mnoha případech kultivuje spotřebu. Výrobci většinou reklamu zaměřují na podporu prodeje kvalitnějšího alkoholu, to znamená dražších výrobků. Naopak na levný alkohol, který se prodává především svou nízkou cenou, se reklama nedává. Když to shrnu, tak reklama kultivuje spotřebitele, vychovává a jejím prostřednictvím se výrobci snaží získat tržní podíl na úkor konkurence.

Řešení této otázky se zdá být zatím v EU značně rozdílné, liší se podle jednotlivých členských států.

V Evropské unii jsou země, které toto omezení již razantně zavedly. Rovněž evropský komisař pro zdravotnictví zastává poměrně restriktivní názor. V mnoha zemích se ale daří výrobcům úspěšně bránit. Oponují především argumenty, že reklama nezvyšuje spotřebu, ale profiluje značky té spotřeby. Je to známý efekt, který se dá dokladovat na mnoha příkladech.

Můžete některý uvést?

Například z bývalého východního Německa. Zde před sjednocením Německa neexistovala na alkohol téměř žádná reklama, ale přitom zde byla jeho obrovská spotřeba. Po sjednocení vtrhla na východoněmecký trh reklama s plnou parádou, přitom spotřeba alkoholu tam během pěti let klesla asi na polovinu. Začaly se ale profilovat značky.

Jako představitel největšího výrobce alkoholu v ČR jednáte o společné obraně i s dalšími producenty?

Jednáme společně, jsem dokonce předsedou Českého fóra pro zodpovědnou konzumaci alkoholických nápojů. Zde se rovněž tyto věci projednávají. Snažíme se také o jakousi samoregulaci. To znamená, že sami jsme si dali velice přísná kritéria, co vreklamě nesmí být. Například, že v reklamě nesmíme zesměšňovat abstinenty, nesmí v ní vystupovat nezletilí a nesmí být na nezletilé zaměřena.

Tlak nesměřuje pouze na zákaz reklamy, ale i způsob prodeje. Podobně jako u cigaret má dojít k omezení prodeje alkoholu na určitých místech.

To je ale úplný nesmysl, tady se domnívám, že společně s námi bude bojovat obchod. Jestliže by se alkoholické nápoje mohly prodávat pouze pultovým prodejem, pak by se jednalo o negování veškerých trendů v maloobchodě, které se v posledních deseti letech budují. To znamená, že zákazník by například ztratil možnost sám si láhev vybrat a v klidu prohlédnout. My se jako výrobci snažíme dát na láhev hezkou etiketu a na ní poskytnout všechny potřebné informace. Zákazník má možnost si podle těchto informací zboží srovnat a vybrat pro něho nejlepší. To ale vyžaduje, aby si zákazník mohl v regále láhev vzít, měl na ni čas, v klidu si přečetl údaje na etiketě. V případě omezení prodeje alkoholu pouze na pultový prodej, by vše toto padlo. Asi bychom se vrátili k tomu, kdy lidé kupovali stylem „prodejte mi nějaké víno, nebo prodejte mi nějakou láhev alkoholu.“ To snad nechceme.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít