Regionální letiště spravují kraje

25. října 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. října 2004, 00:00

LETIŠTĚ V KRAJÍCH Letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech mají nové majitele - kraje. Jejich snahou je zejména rozšířit počet destinací a zkvalitnit služby. Pro všechna regionální letiště je prioritou spojení se západní Evropou. Všechna také pokukují především po Německu jako nejbližším sousedním státu.

**LETIŠTĚ V KRAJÍCH

Letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech mají nové majitele - kraje. Jejich snahou je zejména rozšířit počet destinací a zkvalitnit služby.

Pro všechna regionální letiště je prioritou spojení se západní Evropou. Všechna také pokukují především po Německu jako nejbližším sousedním státu. V kurzu pro letištní management je zejména Mnichov. Ostravským by se zase líbila přímá letecká linka do Vídně, kde by byla možnost přestupu na další linky do celého světa. Základním cílem krajů je vytvořit z letišť jeden ze stavebních kamenů dalšího ekonomického rozvoje. Plánované investice, na kterého mohou směřovat dotace z Evropské unie, mají zejména vytvořit prostor pro očekávaný růst počtu odbavených cestujících. „Naší vizí je vybudovat letiště, jež by mohlo v budoucnu odbavovat až pětinásobek současného počtu cestujících, to je kolem milionu osob,“ plánuje ředitel ostravského letiště v Mošnově Michal Červinka. Část peněz na investice do areálu letišť mohou kraje získat z fondů Evropské unie. To byl také důvod, proč naléhaly na získání letišť do své správy. Do roku 2006 by všechna tři dohromady mohla z těchto zdrojů získat až 150 milionů korun. Půjde však o tvrdý konkurenční boj - letiště nepočítají s rozdělením této částky na tři stejné díly. Investice do rozvoje letišť by se měly projevit také v rozvoji podnikatelských aktivit v rozsáhlých areálech letišť a nákladní dopravy. Například v Ostravě se uvažuje o výstavbě opravárenské základny velkokapacitních letadel. Jihomoravský kraj zase plánuje v blízkosti letiště vybudovat průmyslovou zónu. Další nadějí jsou nízkorozpočtové letecké společnosti, které by mohly rozšířit počet destinací nabízených regionálními letišti. „Naším prvořadým úkolem je dostat na letiště další převážně nízkonákladové spoje z Evropy, časem i z větší vzdálenosti,“ řekl hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel. Trochu v zájmu pozornosti zůstávají i další regionální letiště, která provozují anebo plánují mezinárodní leteckou přepravu. Takovým případem jsou Kunovice. Zdejší letiště patří zatím zkrachovalým Leteckým závodům, v pronájmu ho má společnost Discovery Travel. Ta kromě pravidelného spojení s Prahou dvakrát denně vypravuje také pětkrát týdně letadla do belgických Antverp.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče