RegioJet bude na Slovensku provozovat dotované vlaky

29. prosince 2010, 11:00 - ČTK
29. prosince 2010, 11:00

Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury získala od slovenského ministerstva dopravy devítiletou smlouvy na dotovaný provoz osobních vlaků mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. První Jančurovy vlaky by na trať měly vyjet v březnu 2012.

Foto: RegioJet

Informace ČTK potvrdili mluvčí slovenského ministerstva dopravy Martin Krajčovič a Student Agency Aleš Ondrůj. “Nabízíme nový koncept regionální dopravní obslužnosti, zdvojnásobíme počet spojů,“ řekl serveru Ondrůj. Dosud jezdí na téměř stokilometrové trati osm párů vlaků denně, o víkendu je provoz řidší. Další spoje pak jezdí jen na části trati. RegioJet, který je dceřinou firmou Student Agency, slibuje také zkrácení jízdní doby mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou na 43 minut z nynějších 70 minut.

Poptávku na zajištění vlakové dopravy mezi Bratislavou a Komárnem zveřejnilo slovenské ministerstvo dopravy v úředním věstníku Evropské unie už v roce 2009. “Jediný, kdo se přihlásil, byl RegioJet,“ řekl ČTK Krajčovič. Slovensko podle něj díky smlouvě ušetří ročně deset procent nákladů, přínosem pro cestující budou také klimatizované vlaky s větší kapacitou pro až 300 pasažérů.

Jančurova firma požaduje otevírání trhu na železnici také po tuzemských krajích a ministerstvu dopravy, ty se k tomuto kroku však příliš nemají. Řada krajů naopak na konci loňského roku podepsala desetileté smlouvy s Českými drahami. „Podobně jako při zavádění eura udělalo nyní Slovensko to, na co nemělo Česko odvahu,“ komentoval postup slovenského ministerstva Ondrůj.

Železničná spoločnosť Slovensko dostává výrazně vyšší dotace než České dráhy, proto není tak těžké nabídnout nižší cenu, napsal iDnes. Zatímco České dráhy inkasují okolo stokoruny za kilometr, na Slovensku bude v příštím roce dotace činit téměř sedm eur (zhruba 178 Kč) za kilometr. Ondrůj ale upozornil, že poplatky za využívání kolejí jsou na Slovensku výrazně vyšší než v ČR.

V Česku chce RegioJet v příštím roce zahájit provoz dálkových vlaků bez státní dotace. Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne jezdit na trati Praha - Ostrava.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít