Reforma veřejné správy je nezbytná a nemá smysl ji bojkotovat

21. října 2002, 00:00 - Lukáš Jelínek, politolog
21. října 2002, 00:00

Stížnost k Ústavnímu soudu na zákony o reformě veřejné správy podala skupina dvaceti senátorů iněkterá česká města. Reforma je složitý kolos, v němž nemůže nedocházet k pochybením. Ta by však měli řešit politici, nikoli právníci. V lednu 2003 nás čeká zrušení okresních úřadů.

Stížnost k Ústavnímu soudu na zákony o reformě veřejné správy podala skupina dvaceti senátorů iněkterá česká města. Reforma je složitý kolos, v němž nemůže nedocházet k pochybením. Ta by však měli řešit politici, nikoli právníci.

V lednu 2003 nás čeká zrušení okresních úřadů. Novela zákona o obcích proto ustanovila obce s rozšířenou působností, tzv. obce III. typu. Druhá fáze reformy veřejné územní správy, orientovaná na přiblížení výkonu státní správy občanovi, přinese sjednocení místa pro styk s občany i právnickými osobami. Odbornost druhů činností přecházejících na obce s rozšířenou působností má být zajištěna delimitací zaměstnanců okresních úřadů, ale též požadavky na úředníky, kteří musí složit zvláštní zkoušku odborné zdatnosti, nebo systémem celoživotního vzdělávání zaměstnanců. Řečí čísel: Místo 78 okresních úřadů bude 205 obcí s rozšířenou působností. Pravomoci okresů si rozdělí kraj (1/3) a obce třetího stupně (2/3).

Nespokojenost vyústila ve stížnost

Proti zákonům souvisejícím s reformou veřejné správy vystoupila skupina dvaceti senátorů, jež se obrátila se stížností k Ústavnímu soudu. V adí jí zejména zákonem nařízený povinný převod pracovníků okresních úřadů na obce. Reformu již také u Ústavního soudu napadl Chlumec nad Cidlinou, podpořený dalšími patnácti městy. Jejich krok má upozornit na to, že zaměstnanci pověřených obcí mohou zvýhodnit svou obec na úkor ostatních - dejme tomu při územním plánování či rozdělování finančních prostředků.

Typicky český Kocourkov

Mnoho vyslovovaných obav a stížností navozuje dojem Kocourkova. Spousta obcí, jimž bude rozšířena působnost, se přesunu kompetencí zuby nehty brání, ačkoli dříve se zvýšených pravomocí hlasitě dovolávaly. Nadto jsou tyto obce v podezření, že se chystají utlačovat konkurenční města. Často zmiňovaným příkladem je vedení krizových povodňových štábů starosty obcí s rozšířenou působností: Údajně budou nejprve pomáhat svým obyvatelům a až pak se zaměří na lidi z širšího okolí. Že se jedná o čistě organizační otázku, nikoho příliš nevzrušuje. Jiný oblíbený argument: Zaměstnanci úřadu obce s rozšířenou působností mohou zvýhodňovat její zájmy, poněvadž budou spadat pod tajemníka obecního úřadu, který je sice „de iure“ nezávislý na politickém složení samosprávy, leč v praxi je zpravidla náchylný vycházet vstříc starostovi. T ím pádem prý může např. nastat přetahování investorů z jedné obce do druhé. Menší obce v dosahu „miniokresního“ města se podle kritiků ocitají v moci politika, kterého nemohou volit. T am, kde je tajemník třtina klátící se ve větru, tomu tak být patrně může. Zde však narážíme na problém obecnější, letitý. Ostatně - jak to, že vratké postavení tajemníka začíná tolik komunálních politiků pálit až teď? Spory o převáděné úředníky (má jich být asi 20 000) jsou neméně pikantní. Na jedné straně okresní úřady a odbory státních zaměstnanců, jež se snaží zachovat pracovní místa. Na straně druhé starostové a primátoři bojící se nárůstu byrokracie a tvrdící, že stát by neměl rozhodovat, kolik pracovníků bude ve vybraných obcích realizovat svěřené kompetence. Jenže: Jsou obce nyní s to odhadnout, jaké množství úředníků budou na výkon nové agendy potřebovat? Stejně tak je krátkozraké kritizovat skutečnost, že odvolací řízení k výrokům obcí s rozšířenou působností budou probíhat na krajském stupni. Orgány obcí disponují samostatností pouze v oblasti samosprávy a státní správa dozorována být musí. Má to snad dělat ministerstvo?

Efektivní byrokracie není strašák

Občan má mít příležitost řešit své problémy na nejnižší možné úrovni, nejlépe v těsné blízkosti bydliště. Jeho podněty a žádosti by měly být řešeny kompetentně a rychle. Je jedno, kolik úředníků takto zaměstná. Hlavní je výsledek a jeho kvalita. Byrokracie není strašák. Obejít se bez ní nemůžeme. Záleží jen na dosahované efektivitě. Jakmile se ukáže, že obdobně rychlou a kvalitní práci odvádí pět úředníků místo deseti, není důvod nesnížit stav o padesát procent. Žijeme navíc v zastupitelské demokracii, v níž je základním hybatelem volič. V ynakládání financí a efektivita řízení je (měla by být) pod nepřetržitou kuratelou našich volených reprezentantů - ať už v parlamentu, krajském nebo obecním zastupitelstvu. Svár o reformu veřejné správy se ve zjednodušené podobě stává součástí boje před komunálními a senátními volbami. Doufejme, že po volbách všem zainteresovaným stranám - představitelům obcí, senátorům, vládě i ministerským úředníkům - dojde, že úspěch reformy je podmíněn ochotou otevřeně komunikovat a vyjednávat kompromisy. Převody lidí, kompetencí či peněz z okresů na pověřené obce nejsou tématem pro právníky, nýbrž pro politiky přinejmenším stejně tak vážným jako nutnost napravit kulhající informovanost hejtmanů a starostů o událostech typu přepravy jaderného paliva nebo budování ústavů zkoumajících toxické látky. Vzájemné svalování vin a házení si klacků pod nohy mezi státní správou, samosprávou a konkurujícími si politiky je nejlepší cestou k definitivní ztrátě zájmu občana o politiku celostátní, regionální i místní.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít