Reforma přináší změnu pravidel

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Reforma veřejných financí, která přinese od příštího roku řadu daňových změn, dopadne i na český leasingový trh. Změny spočívají hlavně v prodloužení minimální doby leasingu a omezení daňové uznatelnosti splátek.

Auta na splátky Reforma veřejných financí, která přinese od příštího roku řadu daňových změn, dopadne i na český leasingový trh. Změny spočívají hlavně v prodloužení minimální doby leasingu a omezení daňové uznatelnosti splátek.

Auta na leasing si pořizují zejména podnikatelé, fyzické osoby dávají přednost spíše úvěrům. Nicméně pro fyzické osoby, které využívají služeb leasingových společností, se od 1. ledna 2008 nezmění vůbec nic. Pro podnikatele se prodlouží minimální doba leasingu a doba odepisování majetku pořízeného na leasing. „Leasing jako takový bude ale i po změnách stále atraktivní formou financování podnikatelů. Dokáže nabídnout i řadu dalších výhod typu doprovodných služeb, pojištění a podobně,“ říká vedoucí strategického managementu společnosti ŠkoFIN Dušan Fornůsek.

Podle jeho slov budou na nové podmínky firmy reagovat úpravou leasingových a úvěrových produktů tak, aby si každá skupina zákazníků mohla vybrat optimální variantu pro nový i ojetý vůz.

Leasing splývá s úvěry

Daňové výhody byly jednou z okolností, které lákaly k volbě pořizování majetku formou leasingu. A to i u společností, které měly dostatek vlastních zdrojů na jeho nákup. Tato výhoda bude platit již jen pro leasingové smlouvy uzavřené do konce roku 2007, které tak podle odborníků budou nesporně výhodnější než smlouvy uzavřené po tomto datu. „Tím, že doba trvání leasingových smluv byla sjednocena s dobou odpisování, výhody leasingu zmizely a leasing se z tohoto pohledu již nijak neliší od pořízení majetku na úvěr,“ míní Vlastimír Čech z daňového oddělení poradenské firmy Apogeo.

Zejména u menších firem může mít prodloužení minimální doby odpisu finančního leasingu negativní dopad, a ty se pak mohou poohlédnout po alternativním zdroji financování. Jednou z možností, jak se změnám bránit, je přechod k jiným druhům leasingu. Leasingovému trhu též prý neprospěje snížení daňové sazby.

Prodlouží se minimální doba

U finančního leasingu se od Nového roku prodlouží minimální doba leasingu. U automobilů bude minimální doba trvání leasingové smlouvy prodloužena ze tří na pět let. U leasingu strojů a zařízení se prodlouží podle odpisové skupiny ze tří na pět či deset let. Významné prodloužení minimální doby trvání smlouvy nastane u finančního leasingu nemovitostí – z osmi na 30 let.

Reforma se nijak nedotkne soukromých osob, které budou v příštím roce využívat finanční leasing. Smlouva sice bude muset být uzavřena minimálně na pět let, ale leasing je možné uzavřít zrychleným splácením například na tři roky. Zbývající dva roky pak zákazník platí jen formální poplatek a pojištění. Další možností je doplacení leasingu, kdy zákazník jednorázově doplatí sumu splátek zbývajících do konce leasingové smlouvy.

Ruší se hranice Další změnou je ustanovení, podle kterého z celkového souboru ročních leasingových splátek přesahujícího milion korun nebude jedno procento daňově uznatelné. Pozitivní změnou je zrušení hranice 1,5 milionu korun pro daňovou uznatelnost osobních automobilů. Nově tedy nebude limitována u luxusních automobilů. Při finančním leasingu na osobní vůz za 500 tisíc korun uzavřené na 60 měsíců před reformou se třicetiprocentní akontací je celková úspora na daních 135 tisíc korun. Po zavedení reformy podnik uspoří 110 tisíc korun. Rozdíl je ale hlavně způsoben sníženou sazbou daně z příjmu v roce 2008 a letech následujících. Při kalkulaci uvedeného příkladu leasingu za nynější legislativy, ale při použití nové snížené sazby daně z příjmu by úspora na daních byla za 60 měsíců srovnatelná, tedy 110 tisíc korun. V případě financování vozu formou úvěru,  konkrétně u ČSOB Leasing na 36 měsíců po zavedení reformy, bude daňová úspora 107 tisíc korun. Nákupy nových vozidel na splátky rostou**

Lidé i firmy si v posledních letech stále častěji pořizují nové automobily na splátky. Objem takto pořízených vozidel roste o mnoho desítek procent ročně. Lidé si zvykli na nákupy na dluh, navíc pokračuje velká důvěra v dobrou ekonomickou situaci.

„Zákazníci se nebojí zadlužovat, protože se nebojí žádné krize,“ míní ředitel rozvoje poradenské firmy Partners Tomáš Prouza.

Většímu rozvoji leasingu aut v letošním roce pomůže také chystaná daňová reforma, protože zanesení splátek leasingu v letošním roce je výhodnější. Jednak letos platí vyšší sazby daně, takže je daňová úspora vyšší, jednak

od příštího roku bude prodloužena minimální doba splácení leasingu pro daňově uznatelné splátky ze tří na pět let.

Ze statistik firmy GE Money Auto vyplývá, že nejčastěji zastoupenými značkami jsou Škoda, Ford, Opel, Renault a Volkswagen. Mezi vozy financovanými touto firmou jsou ale také značky jako Plymouth, Cadillac, Dodge nebo Hummer. Na 90 procent portfolia GE Money Auto tvoří osobní automobily, zbytek připadá na nákladní vozy, přívěsy nebo motocykly.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče